یکشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۸۸ / ۱۳:۰۹
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۱۳۰۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

از 14 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی زیرکشت حبوبات رفت

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال جاری 14 هزار و 600 هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیرکشت حبوبات از جمله ماش و لوبیا چشم بلبلی رفت

 محمد قاسمی‌نژاد عنوان کرد: در سال جاری 7 هزار و 800 هکتار ماش و 6 هزار و 800 هکتار لوبیا چشم بلبلی در سطح استان به روش خطی کاری، جوی و پشته‌ای کشت شد.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح کشت در شهرستان‌های شوش، شوشتر، اهواز و دزفول بوده است، خاطرنشان کرد: با وجود مشابه بودن شرایط آب و هوایی سال جاری با سال گذشته اما به علت افزایش میزان آب تخصیصی و همچنین بهبود در روش‌های آبیاری، سطح کشت نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش داشته است.

قاسمی‌نژاد به روش‌های مقابله با خشکسالی و صرفه‌جویی در میزان آبیاری در مزارع حبوبات اشاره کرد و گفت: استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار، کشت ارقام زودرس، کشت در اراضی با بافت بومی، اجرای کشت مکانیزه و استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار و یا نشتی، اجرای کشت با تراکم مناسب جهت جلوگیری از تبخیر و تعرق، مبارزه به موقع با علف‌های هرز مزارع و کنار جوی‌های آبیاری از جمله این روش‌ها است.

وی ادامه داد: از دیگر راه‌کارهای مقابله با خشکسالی و صرفه‌جویی در میزان آبیاری در مزارع حبوبات می‌توان به کشت میانه‌کاری، کشت در اراضی با شیب مناسب، استفاده از سرعت‌گیر در اراضی با شیب زیاد و استفاده از آبیاری تکمیلی در اراضی دیم در صورت وجود منابع ‌آبی اشاره کرد.

قاسمی‌نژاد بیان کرد: با بکارگیری توصیه‌های فنی کارشناسان و مصرف بهینه کودهای ماکرو، ریز مغذی‌ها و بهبود روش‌های آبیاری میزان عملکرد تولید افزایش خواهد یافت.

(یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸) ۱۳:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها