یکشنبه / ۱ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۴:۴۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۲۶۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

دلایل گرانی میوه از زبان حجره داران میدان میوه و تره بار

میوه از جمله کالاهایی بود که امسال قیمتش کم نشد و علی رغم رسیدن فصل آن همچنان گرانی بازار این محصول را متاثر کرد

خبرنگار فارس با مراجعه به میدان میوه و تره بار دلایل گرانی را در گفت و گو با فعالان این بازار بررسی کرد .حاصل این گفت و گو را در ذیل می خوانید.
صفرعلی برزگری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: اگر سازمان میادین میوه و تره‌بار با نرخ کارشناسی قیمت‌گذاری کند، در کاهش قیمت میوه مؤثر خواهند بود.
وی افزود: در حالی که قیمت هندوانه درجه یک در میدان مرکزی کیلویی 300 تومان است اما در میادین شهرداری بیش از 280 تومان مجاز نیست، بنابراین جنس خوب وارد میادین نمی‌شود و اگر نرخ‌گذاری درست انجام شود 50 درصد گرانی میوه در تهران حل می‌شود.
عضو اتحادیه میوه و تره بار تهران گفت: از 2ماه پیش برخی از غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار را به شرکت‌های تعاونی کشاورزی واگذار کرده‌اند که اگر این غرفه‌ها به کشاورزان واگذار شود، نحوه توزیع میوه بهتر می‌شود و در فصل غیر برداشت می‌توان به سایر کشاورزان آن را واگذار کرد.
برزگری افزود: کشاورزان شمال 6 ماه از سال به تولید محصول می‌پردازند و از فصل بهار میوه بهاره تا مرکبات در پاییز عرضه می‌کنند.

* هلوی ترکیه در گلوی مردم ایران

وی گفت: سال گذشته قیمت هلوی مخملی کیلویی 200 تومان بود و امسال به دلیل اینکه باغ‌های اطراف تهران دچار سرمازدگی شدند هلو از شمال کشور وارد بازار می‌شود. البته یک سری از هلوهای ترکیه‌ای با بسته‌بندی شیک و یک دست در بازار عرضه می‌شود.
عضو اتحادیه میوه و تره بار تهران افزود: برخی حجره‌داران با کشاورزان به مدت 40 سال کار می‌کنند و هنگام تولید محصول پیشاپیش به آنها مساعده می‌‌پردازند و کشاورز نیز متعهد می‌شوند، هنگام برداشت محصول خود را تحویل حجره‌دار طرف قرارداد دهند.
وی افزود: اکثر حجره‌داران به صورت حق‌العملی به امانت‌فروشی بار کشاورزان می‌پردازند و در عرضه میوه فاکتور صادر می‌کنند که در دفتر ثبت می‌شود و مطابق قرارداد بین 5 تا 10 درصد اجرت فروش می‌گیرند.

* مساعده کشاورز و حق العمل حجره‌دار

محمود هدایت حجره‌دار دیگر میوه نیز گفت: مساعده در فصل هرس و رسیدگی باغ به کشاورزان پرداخت می‌شود و این کار باعث افزایش حق‌العمل در مورد آن کشاورزان می‌شود.
وی گفت: به دلیل خسارت خشکسالی و سرمازدگی بسیاری از حجره‌داران از کشاورزان طلب‌کار هستند و من خود از برخی کشاورزان بین 3 تا 5 میلیون تومان طلب دارم ، زیرا محصول باغ‌های آنها بر اثر سرما از بین رفته است.

* حق العمل 5 تا 10 درصدی حجره داران

عضو اتحادیه میوه و تره بار تهران تصریح کرد: ما نمی‌گوییم که حجره‌دار پسر پیغمبر است، اما حجره‌داران برای عرضه میوه بین 5 تا 10 درصد حق‌العمل دریافت می‌کنند.
هدایت افزود: مسئولیت دلالان میدان میوه و تره‌بار نیز با صاحب حجره است و حجره‌دار نباید مهر و فاکتور خود را به راحتی در اختیار آنها قرار دهد.

* صدور فاکتور مشترک در میدان مرکزی میوه

به گزارش فارس در این رابطه یک مقام بازار مرکزی میوه و تره‌بار از اجرای طرحی مبنی بر صدور فاکتور مشترک در سطح کل بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: قرار است فاکتورهای متفرقه جمع شده و یک فاکتور مشترک چاپ شود که به صورت شمارش شده در اختیار صاحبان اصلی حجره‌ها گذاشته شود.
وی همچنین از اجاره دادن فضای جلوی حجره‌ها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به صورت بی‌رویه انتقاد کرد و گفت: دلالان با دسترسی به مهر و فاکتور صاحبان حجره در بازار میوه رخنه کرده و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند.
بنابر مشاهده خبرنگار فارس فاصله بین ردیف‌های حجره‌های میدان مرکزی میوه و تره‌بار به قدر کافی در نظر گرفته شده است که همزمان می‌توان دو کامیون 10 تنی روبروی هم قرار گرفته و به تخلیه بار بپردازند، اما ازدحام دلالان در این محوطه و همچنین عرضه میوه خارج از حجره‌ها باعث ایجاد ترافیک و راه‌بندان در سطح میدان مرکزی میوه و تره‌بار می‌شود.

* اجاره جلوی حجره به چند دلال

برزگری در زمینه چگونگی اجاره حجره‌ها به دلالان گفت: ‌مقصر اصلی خود سازمان میادین میوه و تره‌بار است که نظارتی ندارد و فرد حجره‌دار می‌تواند حجره خود را همزمان به 20 نفر اجاره دهد.
عضو اتحادیه میوه و تره بار تهران افزود: باید خود حجره‌دار جلوی شلوغی در مقابل حجره‌اش را بگیرد و مهر و فاکتور خود را فقط به افراد مطمئن و یا نزد خود نگه دارد وگرنه نمی‌شود نانش را دلال ببرد و چوبش را حجره‌دار بخورد.

* مهر حجره دار دست دلال

برزگری افزود: البته در این بین اتحادیه بارفروشان نیز مقر است و در مرحله بعدی حجره‌دار تقصیر دارد که بدون تضمین مهر و فاکتور خود را در اختیار برخی دلالان کلاهبردار می‌گذارد و گاهی همین دلالان از آبرو و اعتبار حجره‌دار سواستفاده کرده و پول‌هایی در حد 200 تا 300 میلیون تومان کلاهبرداری می‌کنند.
وی افزود: با توجه به موقعیت برخی حجره‌ها 20 درصد از حجره‌ها دارای اجاره بالایی هستند که دلالان نیز از موقعیت استفاده کرده و هر حجره‌ را به 8 یا 10 قسمت فرضی تقسیم‌بندی کرده و به افراد مختلف اجاره می‌دهند و از هر قسمت ماهانه 150 تا 200 هزار تومان اجاره دریافت می‌کنند.
برزگری افزود: البته حجره‌دار برای حواسش را جمع کند، زیرا سازمان تأمین اجتماعی به ازای هر نفر حاضر در حجره ماهانه 90 هزار تومان حق بیمه از کارفرما دریافت می‌کند که اگر 10 نفر حضور داشته باشد ماهیانه 900 هزار تومان باید پول بیمه توسط حجره‌دار پرداخت شود.
این حجره‌دار میدان مرکزی میوه گفت: برخی از کارگران که در یک سال گذشته فقط چند ماه حضور داشتند و نام آنها در لیست بیمه رد شده امسال تأمین اجتماعی یک و نیم میلیون تومان برای هر نفر حق بیمه طلب می‌کند.
برزگری همچنین با اشاره به لزوم بسته‌بندی میوه و تره‌بار گفت: سبد نگهداری میوه از جنس درجه یک در جعبه‌های 8 کیلویی 5 بار قابل استفاده است و اما مواد درجه دو با یک بار استفاده از بین می‌رود، بنابراین بهتر است کشاورزان و عرضه‌کنندگان میوه از ظروف درجه یک استفاده کنند.
وی در مورد سرقفلی حجره‌های میدان مرکزی میوه و تره‌بار گفت: اکثر این حجره‌ها به صورت سرقفلی عوض معوض دریافت شده که صاحبان غرفه‌های قدیمی در میدان بهمن بودند که اکنون در میدان مرکزی میوه قرار گرفته‌اند.
این حجره‌دار میدان مرکزی میوه در مورد مالیات حجره‌ها گفت: سالی یک تا 1.2 دهم میلیون تومان و سرقفلی ماهی 200 تا 250 هزار تومان برآورد می‌شود اما هزینه‌های حجره هیچ ارتباطی به قیمت میوه ندارد.

* اجاره گزاف و گرانی قیمت میوه

برزگری گفت: در عوض مغازه‌های میوه‌فروشی که در نقاط بالای شهر دارای اجاره‌های سرسام‌آور است، بر روی قیمت میوه اثر می‌گذارد و مغازه‌دار سعی می‌کند با گران کردن قیمت هزینه‌های مغازه را جبران کند.
محمود هدایت دیگر حجره‌دار گفت: در حالی که هر ساله از منطقه سرخاب هشتگرد شبی 2 نیسان میوه عرضه می‌شد امسال به دلیل سرمازدگی همه درختها از میوه خالی شده و همان کشاورز فقط 4 جعبه هلو تولید کرده بود.
هدایت گفت: اگر رکود اقتصادی و بی‌پولی مردم نبود امسال قیمت میوه سربه فلک می‌‌کشید و اگر سرمازدگی در ابتدای سال نبود قیمت میوه به دلیل فراوانی به نصف کاهش پیدا می‌کرد.
عضو اتحادیه میوه و تره بار تهران گفت: قیمت خیار دماوندی بوته‌ای درجه یک کیلویی 250 تا 300 تومان در میدان مرکزی عرضه می‌شود البته هزینه‌های کشاورز را تأمین نمی‌کند.
هدایت افزود: هلو درشت و درجه یک کیلوی 500 تا 1500 تومان و هلو ترکیه‌ای کیلویی 3 هزار تومان در بسته‌بندی 12تایی و یکسان عرضه می‌شود.
وی گفت: سیب گلاب از کیلویی 700 تا 1500 تومان در میدان مرکزی به فروش می‌رسد.

(یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸) ۱۴:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها