پنج شنبه / ۲۵ تیر ۱۳۸۸ / ۱۴:۳۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۲۱۴۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
عضو هیئت علمی دانشگاه اراک:

ایران به عنوان خاستگاه پیاز شناخته شده است

عضو هیئت علمی گروه باغبانی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اراک گفت: ایران به عنوان یکی از خاستگاه‌های پیاز شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، احمدرضا عباسی‌فر صبح امروز در ششمین کنگره علوم باغبانی ایران افزود: پیاز خوراکی گیاهی و تک لپه بوده که در بین سبزی‌ها از ارزش غذایی و جایگاه اقتصادی مهم در ایران و دنیا برخوردار است.
وی ادامه داد: ایران به عنوان یکی از خاستگاه‌های پیاز شناخته شده است، به همین دلیل ارقام بومی آن در مناطق مختلف کشور وجود دارد.
عباسی‌فر با اشاره به پیاز سفید محلی خمین اظهار داشت: این پیاز علاوه بر سازگار بودن با شرایط مختلف اقلیمی کشور، به عنوان منبع گرانبهایی از مقاومت به تریپس و استرس‌های محیطی مطرح بوده و در آزمایش‌های متعدد به عنوان یک رقم پیاز محلی برتر معرفی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل ورود ارقام پیاز وارداتی و تبادل بذر ارقام آن با نقاط مختلف کشور به ویژه پیاز قرمز آذرشهر به منطقه تولید و تکثیر این پیاز و داشتن خصوصیت دگر کشتی، سبب بروز اختلاط ژنتیکی در این پیاز با ارزش شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه اراک با بیان اینکه در صورت ادامه این روند در آینده‌ای نه چندان دور این منبع ژنتیکی از بین خواهد رفت، گفت: اصلاح بذر پیاز قرمز خمین در دستور کار قرار گرفته است و به دلیل دگر کشت بودن به صورت مستمر ادامه دارد.
عباسی‌فر تصریح کرد: این آزمایش با هدف حفظ ذخایر ارزشمند ژنتیکی پیاز سفید محلی خمین، سلکسیون و اصلاح آن به منظور رفع مشکلات و معایب موجود، افزایش عملکرد و همچنین بهبود صفات کیفی آن اجرا شد.
وی افزود: به همین منظور در سال نخست آزمایش، بذرهای 20 توده محلی پیاز از مناطق مختلف شهرستان خمین جمع‌آوری شد و در بهار سال دوم آزمایش به صورت مستقل کشت و از صفات مورد نظر آن یادداشت‌برداری به عمل آمد و پس از برداشت با ملاحظه مورفوتیپ پیازهای مختلف و به دلیل تشابه زیاد آنها بهترین مورفوتیپ انتخاب شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اراک اظهار داشت: در سال سوم آزمایش علاوه بر گرده افشانی آزاد بین پیازهای منتخب از سال قبل، از تعدادی پیاز نیز به صورت مجزا و با پاکت‌گذاری و خود کشتی اجباری بذرگیری به عمل آمد و طی سال‌های سوم تا هفتم و پس از چند مرحله گرده افشانی کنترل شده و با حذف پیازهای خارج از تیپ، حساس به آلودگی و ...، مورد دلخواه انتخاب و نگهداری شد.
عباسی‌فر خاطرنشان کرد: پوست‌بندی مناسب، خاصیت انبارداری مطلوب، تک قلو بودن، یکنواختی در شکل و باریک بودن گردن، مورفوتیپ اصلی پیاز محلی سفید خمین اصلاح و معرفی شد.

(پنج شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۸) ۱۴:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها