شنبه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۱۶
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۱۱۹۹۹۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

شرط رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز چیست؟

با توجه به جمعیت دامی کشور، پتانسیل خودکفایی گوشت قرمز در داخل به شرط حمایت از تولیدکنندگان داخل و جلوگیری از واردات بی‌رویه وجود دارد.

 براساس آمار اعلامی جمعیت دام سبک با احتساب زایش های پاییز به ۶۵ میلیون راس می رسد و جمعیت دام سنگین ۵.۵ تا ۶ میلیون راس است که این میزان تکاپوی نیاز کشور را به طور کامل می دهد.
بنابر اعلام مسئولان اتحادیه و تشکل های تولیدی پتانسیل تولید سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور وجود دارد که نیاز بازار داخل حتی کمتر از این رقم است، لذا انتظار می رود طبق وعده قائم مقام وزیر جهاد واردات تا پایان سال انجام شود تا از محل واردات بی رویه تولید داخل دچار آسیب نشود.
در همین رابطه ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون می گوید:  بنابر آمار سالانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزارتن گوشت قرمز تولید می شود که به شرط اصلاح سیستم توزیع، این میزان جوابگو است و نیازی به واردات نداریم.
جبرئیل برادری رئیس جهاد کشاورزی تهران  با بیان اینکه در تامین گوشت قرمز گوساله هیچ مشکلی نداریم، گفت: در تامین گوشت گوسفندی کمی دچار مشکل هستیم که طبق برنامه ریزی صورت گرفته روزانه ۱۵۰ تن گوشت گوسفندی وارداتی علاوه بر گوشت تولید داخلی روانه فروشگاه های زنجیره ای، میادین میوه و تره بار استان تهران می شود.
برادری نیاز روزانه گوشت قرمز ۴۸۰ تن اعلام کرد و گفت: با توجه به فراوانی جوجه ریزی و واردات گوشت قرمز، گوشت مرغ و گوشت قرمز استان تامین است.
طی ماه های اخیر قیمت گوشت قرمز در بازار با نوساناتی روبرو شد که  وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار اقدام به واردات کرد، حال با رسیدن بازار به نرخ منطقی انتظار می رود که واردات به منظور حمایت از تولید داخل متوقف شود چراکه با احتساب جمعیت دامی و سرانه مصرف، پتانسیل تامین از مبادی داخلی به شرط حمایت از گله های مولد وجود دارد.
توزیع گوشت قرمز تولید داخل از طریق کالابرگ راهی برای احیا و رونق تولید
در ادامه صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: در شرایط عادی با نزدیک شدن به ایام عید نوروز و ماه رمضان، تقاضا برای خرید گوشت در بازار افزایش می یابد، اما هم اکنون به سبب کاهش قدرت خرید خانوار پیش بینی می شود که شرایط تغییری نداشته باشد. با توجه به آنکه واردات گوشت جوابگوی نیاز بازار را نمی دهد، از این رو مسئولان با ارائه گوشت داخل از طریق کالابرگ باید قدرت خرید را افزایش دهند چراکه با پرداخت یارانه نقدی، افراد ترجیح می دهند که مشکلات دیگر خود را رفع کنند.
صدردادرس ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که در ۴ الی ۵ سال گذشته در آستانه خودکفایی گوشت قرمز بودیم و تنها ۱۰۰ هزارتن نیاز کشور برای مصارف صنعتی از طریق واردات تامین می شد، ضمن آنکه پتانسیل صادرات هم داشتیم به طوریکه تا سال گذشته اکثر تولیدکنندگان به سبب بحث مازاد داخل، خواستار صادرات بودند.
مدیرعامل اتحادیه دام سبک افزود: با توجه به افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده تولید و کاهش توان مصرف کننده، مسئولان از طریق واردات بدنبال افزایش توان خانوارها هستند. درحالیکه این امر به تولید داخل ضربه می زند به طوریکه هرچقدر واردات افزایش یابد، تولیدکننده داخل بیشتر آسیب می بیند.
به گفته او، در سنوات قبل به دستگاه ها کمک های غیرنقدی به پرسنل می دانند و باسیاست اصلاح نظام یارانه قرار بود که یارانه در قالب کالابرگ دیده شود تا این موضوع منجر به افزایش قدرت خرید و رونق تولید داخل شود که متاسفانه پرداخت یارانه نقدی منجر به رکود بازار و از بین رفتن تولیدکنندگان شده است.
بنابر اعلام مرکز آمار سرانه مصرف گوشت قرمز از ۱۱ کیلو به ۶ کیلوگرم رسیده که براین اساس تولید کشور جوابگوی نیاز داخل است.
 بی نیازی از واردات گوشت در گرو منطقی شدن تولید داخل
بسیاری از دست اندرکاران صنعت دام و گوشت بر این باورند که پتانسیل تولید گوشت قرمز در داخل وجود دارد، هرچند اتخاذ برخی سیاست‌ها در چندسال اخیر منجر به کاهش جمعیت دامی شد که با ایجاد انگیزه برای دامدار به منظور جبران کاهش جمعیت گله های مولد شاهد رونق تولید خواهیم بود.
منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به آنکه گوساله زیادی در واحدهای دامداری است، امکان تامین نیاز بازار از تولید داخل وجود دارد. هم اکنون گوساله زیادی در واحدهای دامداری است که نیاز به کشتار دارند و روز به روز بر حجم آنها اضافه می شود.
پوریان ادامه داد: در شرایط کنونی بالابودن قیمت گوشت داخل موجب شده تا واردات با این حجم صورت بگیرد و به عبارتی دولت و وزارت جهاد برای تعدیل قیمت دام و گوشت اقدام به واردات کند. با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، قیمت دام و گوشت داخل بالاست و برای تنظیم بازار راهی جزء واردات وجود نداشت، اما با منطقی شدن قیمت دام و گوشت داخل و ایجاد رقابت نیازی به واردات نداریم‌.
او گفت: براساس آخرین اعلام مرکز آمار جمعیت دام سبک ۶۲ میلیون راس است که با احتساب زایش های مناسب پاییز و زمستان می توان در حد ۶۵ میلیون راس برآورد کرد. همچنین در خصوص دام سنگین جمعیت دام در محدوده ۵.۵  تا ۶ میلیون راس است.
نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که در بحث تولید گوشت قرمز خودکفا هستیم و نیازی به واردات نداریم چراکه واردات با ارز ترجیحی بیانگر پرداخت یارانه به تولیدکننده خارجی و نابودی تولید داخل است.
او خرید حمایتی دام از دامدار و عرضه مستقیم گوشت را راهکار مناسب جلوگیری از واردات اعلام کرد و افزود: هم اکنون قیمت تمام شده هرکیلو گوساله نر ۲۲۰ هزارتومان است، درحالیکه با نرخ ۱۹۰ هزارتومان از دامداران خریداری می شود. با توجه به نرخ فعلی گوساله نر، عرضه گوشت بالاتر از ۴۸۰ هزارتومان گرانفروشی و ناشی از واسطه گری و دلال بازی است.
رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: بنابر آمار پتانسیل تولید یک میلیون تن گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در کشور وجود دارد، درحالیکه حداکثر نیاز کشور ۹۰۰ هزارتن است که در صورت حمایت دولت به صادرکننده تبدیل خواهیم شد.
با توجه به پتانسیل صنعت دامپروری، امکان رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز و حتی صادرات به آن سوی مرزها وجود دارد، اما به سبب کاهش جمعیت دام مولد در سال های اخیر ناشی از کمبود نهاده و خشکسالی انتظار می رود که مسئولان‌حمایت بیشتری از گله های مولد و پرواربندها داشته باشند تا برای تامین گوشت داخل نیازی به آن سوی مرزها نداشته باشیم.

(شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲) ۰۷:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها