دوشنبه / ۸ تیر ۱۳۸۸ / ۰۹:۱۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

برداشت قارچ خوراکی صدفی در خاش آغاز شد

به منظور ترویج تولید سنتی قارچ ‌صدفی در خانوارهای روستایی برداشت قارچ خوراکی صدفی در خاش آغاز شد

به گزارش ایانا از کانون هماهنگی تشکلهای سیستان و بلوچستان، به منظور ترویج تولید سنتی قارچ ‌صدفی در خانوارهای روستایی و با هدف تامین و ترویج فرهنگ استفاده از این ماده غذایی با ارزش و کسب درآمد برای زنان روستایی طرح آزمایشی ترویج کشت قارچ توسط کارشناس آموزش زنان روستایی اداره ترویج این مدیریت در شهرستان خاش انجام شد.

با در نظر گرفتن مسئله خشکسالی، بالا بودن هزینه تولید گوشت و غیر‌قابل استفاده بودن برای قشر کم‌درآمد، توجه به تولید مواد غذایی پروتئینی غیر از گوشت برای جلوگیری از ضایعات مربوط به این ماده در بدن مهم و ضروری است که پرورش و تولید قارچ خوراکی جانشین خوبی برای این ماده حیاتی است و از نظر ارزش غذایی نیز مابین سبزیجات و گوشت قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: برداشت محصول پس از 21 روز در حال حاضر آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت که در سه چین با فاصله هفت روز انجام می‌شود بیش از 300 کیلو قارچ تولید شود.

امانا... طوقی با اشاره به اینکه برای تهیه بستر پرورش قارچ خوراکی صدفی از کاه گندم، برنج و دیگر غلات استفاده می‌شود، گفت: کاشت این محصول در اتاقی تاریک با دمای بین 19 تا 24 درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود که رطوبت 14 روز اول کاشت بین 75 تا 80 درصد و هفته آخر بین 85 تا 90 درصد باید تنظیم شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش تصریح کرد: زنان روستایی می‌توانند در یک اتاق 12 متری در کنار محیط زندگی ‌خود علاوه بر کسب درآمد و تامین پروتئین مورد نیاز خانواده، کاه غلات را که یک ماده ارزان و بدون ارزش غذایی برای احشام است پس از کاشت قارچ به یک ماده غذایی با ارزش برای دامهای خود تبدیل کنند.

وی تصریح کرد: افزایش روزافزون جمعیت و برطرف کردن نیاز غذایی انسانها یکی از بزرگترین و با اهمیتترین مشکلات امروز جامعه و باارزشترین غذای مورد نیاز انسان پروتئین است که از راه مصرف گوشت به بدن می‌رسد./

(دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸) ۰۹:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها