جمعه / ۱۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۵۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

استاندار کرمان: غفلت در مقابل آفت برگخوار کشاورزی را نابود می‌کند

استاندار کرمان با اشاره به اینکه همه باید به مقابله با آفت برگخوار ذرت که در ارزوئیه مشاهده شده کمک کنیم گفت: اعتباری می گذاریم اما مبارزه با آفت باید به صورت جدی پیش برود و اگر دیر اقدام و کوتاهی کنیم کشاورزی نابود می شود.

محمدمهدی فداکار در نشست شورای اداری ارزوییه افزود: در خصوص آفت برگخوار ذرت این شهرستان با وزیر جهاد کشاورزی رایزنی کردیم و وزیر در خصوص گندم اظهار نگرانی کرد.
وی با بیان اینکه سال گذشته در مورد خرما با هجوم یک آفت مواجه شدیم و مردم جیرفت خود آموزش دیدند و کار مقابله را آغاز کردند افزود: اکنون وضعیت بهتر است و حداقل شهامت برخورد با این مساله به وجود آمده اما پایش و مراقبت دایمی می خواهد.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه برای مقابله با این آفت باید با برنامه باید پیش برویم که دچار آسیب نشویم عنوان کرد: ذرت و گندم کنار هم و پشت سر هم کشت می شود و امکان سرایت بین این ۲ بسیار زیاد است، لذا باید تمام توان و ظرفیت استان کرمان را به کار بگیریم تا این آفت از بین برود، تمامی آفات در اینجا وجود دارد و دیر اقدام کشاورزی ما را نابود می کند.
وی با اشاره به تخلیه خانه ها و روستاهای کوچکی به علت از بین رفتن کشاورزی گفت: ذرت و گندم نهاده دامی و غذای مردم هستند، اگر پسته نباشد مشکلی به وجود نمی آید اما ضرورت گندم و نهاده دامی بیشتر است.
فداکار با بیان اینکه تجربیات کشاورزان هم مستند نگاری شود تا بخش های دیگر کشور از این تجربیات استفاده کنند یادآور شد: نباید کار را رها کرد و اگر غفلت شود این آفت ماندگار می شود و هیچ کاری از دست ما بر نمی آید.
وی افزود: خودرو از دستگاه ها تامین شود و بسیج هم در سازماندهی مناطق حمایت کنند تا کار در قالب قرارگاهی پیش رود، ارزش دارد همه کاری کنیم که ذرت دچار آسیب آفت نشود.
فداکار ابراز داشت: توقع بیشتری از وزارت جهاد کشاورزی داریم که پای کار باشد و پشتیبانی کند، آنان باید وقت بگذارند، آموزش و پایش کنند و گزارش دهند تا تصمیم گیری شود.
وی افزود: محور زندگی مردم ارزوییه کشاورزی است و مشکل آفت برگخوار در فاریاب نیز مشاهده شده و باید جدی با برنامه و هدفمند به این حوزه وارد شویم.
آفت برگ خوار پاییزه به بیش از ۷۰ خانواده و ۳۷۵ گونه گیاهی خسارت می‌زند. ذرت، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سویا، سیر، پیاز، یونجه، بادام زمینی، پنبه، یونجه، لوبیا، چغندر قند و موز از مهمترین میزبان‌های این آفت به شمار می‌روند.
استاندار کرمان همچنین اضافه کرد: کمیته امداد کار بسیار خوب و با برنامه ای در راه اندازی پنل خورشیدی انجام داده و درآمد خوبی دارد که خانواده های تحت پوشش را تقریبا بی نیاز می کند.
وی افزود: وضعیت راه‌های ارزوییه پیگیری می شود اما استان کرمان بسیار گسترده است و اعتبارات واقعا پاسخگو نیست و دستگاه ها خود را بدهکار کردند تا کار انجام دهند.
فداکار عنوان کرد: شرکت گاز به لحاظ سرعت کار پیشتاز کشور است اما میانگین گازرسانی کشور ۹۴ درصد و استان کرمان بیش از ۸۰ است لذا کار باید با سرعت پیش برود و امیدوارم دهه فجر این طرح ها افتتاح شود.
ارزوییه کرمان در انتظار حمایت
نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوییه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: خدمات نظام مقدس اسلامی و دولت انقلابی را امروز در نصب پنل های خورشیدی و مسکن روستایی شاهد بودیم که توسط کمیته امداد اتفاق افتاد.
صمدالله محمدی افزود: ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع ذرت به عنوان سرمایه و امید مردم کشور دستخوش آفت ناشناخته ای شد که یکباره مزارع را از بین برده است و در این زمینه استاندار همکاری داشت اما آنطور که انتظار داریم، نتیجه توجهات را در کف کار مشاهده نمی کنیم.
این نماینده مجلس عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی یک نوع سم و ۱۰ دستگاه را برای مقابله با این آفت ارسال کرد اما با توجه به حجم آسیب پاسخگو نیست و امیدوارم کمک شود و این موضوع با جدیت پیگیری شود.
وی با بیان اینکه اگر در صحنه با این آفت مبارزه نکنیم معلوم نیست چه بلایی بر سر مزارع گندم به عنوان قوت مردم بیاید، ادامه داد: راه اندازی مرکز تحقیقات کشاورزی از نان شب هم برای کشاورزان ما واجب تر است و باید انجام شود.
محمدی افزود: جاده های بین مزارع به آسیب مردم ما تبدیل شده است که امیدوارم به این حوزه توجه شود، ضمن آنکه پرآب ترین قنواتی را در ارزوییه داریم و ضرورت توجه و لایروبی آنها وجود دارد.
وی بیان کرد: احداث بند خاکی یکی از موضوعات ضروری شهرستان است که اگر امروز به این حوزه توجه نکنیم در آینده قافیه را باختیم.
نماینده مردم منطقه ابر در خانه ملت تصریح کرد: ۳۰ بند خاکی و سد سیمانی در سال جاری کلنگ زنی شده یا در دستور کار قرار گرفته اما باز هم نیازمند توجه در این حوزه هستیم.
وی گفت: معادن یکی از فرصت های استثنایی شهرستان ارزوییه است که از گذشته تاکنون به آن توجه نشده و شرکت معادن اسفندقه یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشته که ۴۰۰ کیلومتر آن به معدنی دیگر سپرده شده اما حتی یک اکتشاف تا امروز در این منطقه نداشتیم.
محمدی با بیان اینکه این معادن در سال ۱۳۱۶ اکتشاف شدند و پروانه گارنت در این محدوده اخیرا صادر شده است افزود: هر قیرآت(برابر پنج گرم) گارنت تراش خورده از سه تا ۱۰ هزار دلار قیمت می خورد و باید پرسید که چرا تا امروز به این معادن توجه نشده است.
وی ابراز داشت: انتظار داریم در صنایع فرآوری مختلف به ما کمک شود و معتقدم معادن اسفندقه اشتغال سه شهرستان را به صورت واقعی حل می کند.
محمدی تاکید کرد: بیش از یک سال پیگیر زمین برای کارخانه منگنز هستیم و اکنون اجازه دهید که سرمایه گذار کار خود را آغاز کند زیرا استعلامات مهم این پروژه انجام شده است.
فرماندار ارزوییه هم در این نشست گفت: جمعیت ۳۵ هزار نفری این شهرستان ۹۰ شهید تقدیم انقلاب کرده، تمدن هفت هزار ساله تپه یحیی، ۴۵ هزار هکتار سطح زیر کشت باغی و زراعی دارد و ما گندم کرمان و خراسان جنوبی را تامین می‌کنیم.
رضا اسماعیل کاخ افزود: مسایل شهرستان را با حکمرانی مردمی و بیانیه گام دوم انقلاب شناسایی کردیم که در این زمینه می‌توان به مسأله آب، راه، ارتباطات و حوزه های اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه کرم برگ خوار برای نخستین بار شناسایی و اعلام شد تاکید کرد: مردم آرزوی داشتن یک بنگاه اقتصادی و کارخانه فرآوری در شهرستان دارند اما دست هایی نمی گذارند این موضوع روی روال اصلی خود قرار گیرد و کارخانه فروکروم در ارزوییه داشته باشیم.
یکی از کشاورزان نیز در این نشست اعلام کرد که آفت مگس مدیترانه ای، سوسک سرخرطومی خرما، مغزخوار بادام و برگخوار پاییزه ذرت در دیگر استان ها در گذشته بوده اما اعلام نشده تا امروز به کرمان رسیده است و اگر این آفات به گندم سرایت کند امنیت غذایی کشور را به خطر می‌اندازد.
۱۲ هزار هکتار از مزارع آلوده شده است
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: امنیت غذایی یکی از مولفه های مهم است و کشوری می تواند ادعای استقلال کند که غذا از بیرون وارد نکند.
داود بیگلری با بیان اینکه تحقیق، آموزش و ترویج سه وظیفه جهاد کشاورزی است افزود: دغدغه کشاورزان را در خاموشی موتور پمپ ها و آفات مطالبه می کنم.
وی تاکید کرد: ۱۲ هزار هکتار مزارع مردم آلوده شده و با این بلای کشوری مبارزه می کنیم ضمن اینکه سند توسعه بخش کشاورزی ارزوییه را خواهیم داشت.
همچنین همایش و مانور کشوری پدافند غیرعامل با محوریت رصد، پایش و مبارزه با آفت قرنطینه ای برگخوار پاییزه در شهرستان ارزوییه با حضور استاندار کرمان آغاز شد.
شهرستان ارزوییه در فاصله ۲۸۰ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان قرار گرفته است.

(جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها