دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۱۶۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ارزش افزوده ۱۰ برابری تولید یک محصول کشاورزی | خرید تضمینی میوه کاکتوس از کشاورزان

اسدی مدیر کشت و صنعت امید می گوید: قیمت تمام شده تولید هر کیلو کاکتوس سال گذشته برای کشاورز حدود ۷ هزار تومان بوده این در حالی است که قیمت آن درب باغ به حدود ۷۰ هزار تومان رسیده بود.

احمدرضا اسدی مدیر یکی مجموعه های تولید کننده کاکتوس است؛ میوه ای لاکچری که به گفته خودش تولید آن برای کشاورز ارزش افزوده بالایی دارد. آنگونه که مدیر کشت و صنعت امید به بازار می گوید: قیمت تمام شده تولید هر کیلو کاکتوس سال گذشته برای کشاورز حدود ۷ هزار تومان بوده این در حالی است که قیمت آن درب باغ حدود ۷۰ هزار تومان رسیده بود.

 

حذف هزینه های سم و کود در تولید میوه کاکتوس
 
اما ارزش افزوده حدود ۱۰ برابری تنها مزیت کشت کاکتوس نیست. در شرایطی که تولید و حاشیه سود بسیاری از محصولات کشاورزی این روزها تحت شعاع افزایش سرسام آور قیمت های کود و سم قرار گرفته، احمدی می گوید برای تولید کاکتوس نیازی به کود و سم نبوده و همین مساله حاشیه سود تولید این محصول را بالا برده، ضمن اینکه عدم استفاده از سموم باعث افزایش خاصیت کاکتوس و البته تولیدی محصولی ارگانیک شده است.
 
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران آبی در کشور و کاهش سطح بارندگی ها، گفت: به توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشورمان، مسئولان و کارشناسان همواره روی تولید محصولات کم آب بر اما دارای ارزش افزوده بالای اقتصادی تاکید می کنند. کاکتوس نمونه بارز همین خواسته است. جالب است که بدانید این محصول در نیمه دوم سال نیازی به آبیاری نداشته و در نیمه اول سال هفته ای یک ساعت آبیاری قطره ای برای آن کافی است. جدای از این در هر ۲۰ هکتار تنها یک کارگر نیاز داشته و از این جهت هم کشت آن مقرون به صرفه بوده، دردسر زیادی نداشته و البته هزینه پایینی دارد.
 
اسدی با اشاره به اینکه بهره وری نیز به عنوان یک چالش مهم دیگر بخش کشاورزی به شمار می آید، اظهار کرد: توسعه کشت میوه کاکتوس می تواند ما را به سمتی سوق دهد که هم فضای اقتصادی مطلوبی فراهم شود و هم اینکه در بحث استفاده از نهاده های بخش کشاورزی از جمله آب و خاک صرفه اقتصادی داشته باشد.
 
این تولید کننده میوه کاکتوس در رابطه با مقدار تولیدات هم گفت: هم اکنون ۱۰۰ هکتار زمین زیر کشت داریم که از هر هکتار آن ۱۰ تن محصول کشت می شود.
 
جالب است که بدانید فائو و سازمان ایکاردا (مرکز تحقیقات بین‌المللی در مناطق خشک) کشورهایی را که مناطق بیابانی وسیعی دارند را به کشت کاکتوس تشویق می‌کنند.
 
به کشاورزان اعلام کرده ایم که حاضر به خرید تضمینی ۲۵ ساله محصولات کشاورزانی که از ما نهال خریداری می کنند، هستیم. برای این کار هم قرارداد محضری بین دو طرف منعقد می شود تا تمامی دغدغه های کشاورز در زمینه فروش محصولش را از بین ببریم
 
اسدی با بیان اینکه شرکت کشت و صنعت امید به دنبال افزایش سطح تولید میوه کاکتوس در کشور است، ادامه داد: به همین دلیل همان کار حمایتی که دولت در زمینه گندم با خرید تضمینی انجام می دهد را ما حاضر به انجام آن در میوه کاکتوس هستیم. به همین دلیل به کشاورزان اعلام کرده ایم که حاضر به خرید تضمینی ۲۵ ساله محصول کشاورزانی که از ما نهال خریداری می کنند، هستیم. برای این کار هم قرارداد محضری بین دو طرف منعقد می شود تا اینگونه تمامی دغدغه های کشاورز در زمینه فروش محصولش را از بین ببریم.
 
کشت و صنعت امید بزرگترین تولید کننده میوه کاکتوس در ایران است که بیش از ۱۰۰ هکتار از این محصول را زیر کشت دارد. البته ما برنامه داریم که تا پایان سال مقدار کشتمان را به هزار هکتار و تا سال آینده به ۲ هزار هکتار افزایش دهیم
 
به گفته او، کشت و صنعت امید بزرگترین تولید کننده میوه کاکتوس در ایران است که بیش از ۱۰۰ هکتار از این محصول را زیر کشت دارد. البته ما برنامه داریم که تا پایان سال مقدار کشتمان را به هزار هکتار و تا سال آینده به ۲ هزار هکتار افزایش دهیم.
 
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه میوه کاکتوس یک محصول مفید برای بدن انسان محسوب می شود، ادامه داد: این محصول آنتی اکسیدان بالایی داشته و برای افرادی که دارای سنگ کلیه بوده یا افراد دیابتی بسیار مفید است. همچنین از برگ کاکتوس آرد گرفته می شود و از این آرد برای تولید نان برای افراد دیابتی استفاده می شود.
 
اسدی همچنین با بیان اینکه به دنبال تولید محصولات فرآوری شده از میوه کاکتوس هستیم، ادامه داد: بیش از ۱۵۰ گونه فرآوری شده می توانیم از این محصول تولید کنیم. از انجاییکه که تولید میوه خام این محصول پایین است به دنبال این هستیم که محصولات فرآوری شده جدید را وارد بازار کنیم.
 
در صورتی که تولید و عرضه میوه کاکتوس و محصولات فرآوری شده از آن افزایش یابد، شاهد شکسته شدن و کاهش قیمت آن در سطح بازار خواهیم بود
 
او همچنین در پاسخ به این سوال که بسیاری میوه کاکتوس را میوه ای لوکس و لاکچری می دانند برای افزایش مصرف این محصول چه برنامه ای دارید، گفت: در صورتی که تولید و عرضه این محصول و محصولات فرآوری شده از آن افزایش یابد، شاهد شکسته شدن و کاهش قیمت آن در سطح بازار خواهیم بود. البته متاسفانه باید اشاره کنم که بسیاری از مردم با این محصول آشنا نبوده و ما به دنبال شناساندن این محصول در بازارهای هدف هستیم.
 
صادرات محصولات فرآوری شده به بازار اروپا
 
این تولید کننده میوه کاکتوس همچنین از برنامه های خود برای صادرات محصولات فرآوری شده از کاکتوس خسن گفت و ادامه داد: این محصول عمدتا در کشور های حاشیه خلیج فارس تولید می شود و در کشورهای اروپایی کمتر مشاهده می شود به همین دلیل بازار اروپا بازار بسیار مناسبی برای ما محسوب می شود که به محض شروع تولید محصولات فرآوری شده صادرات به آن را آغاز خواهیم کرد. البته در زمینه صدور محصول خام در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد چرا که مقدار محصول خام تولید شده حتی جوابگوی نیاز داخلی هم نیست.
 
اسدی همچنین در پاسخ به این سوال که مهم ترین چالش شما به عنوان یک تولید کننده میوه کاکتوس چیست، گفت: تنها چالشی که امروز با آن مواجه هستیم نبود حمایت های بانکی است. از آنجاییکه میوه کاکتوس محصول نویی است بانک ها حاضر به حمایت از توسعه کشت این محصول نمی شوند.
 
(دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲) ۱۲:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها