دوشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۴:۰۳
سرویس : صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
کد خبر : ۱۱۴۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی

گزارشی از تحولات تازه صنعت چاپ و بسته‌بندی در شرکت آلومینیوم و چاپ «سیماب زاگرس» انقلابی در صنعت چاپ و بسته‌بندی محصولات غذایی – بهداشتی، آرایشی و شیمیایی ایران

شرکت «سیماب زاگرس» با بهره‌مندی از آخرین دانش و فناوری این حوزه، یکی از مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین فعالان این عرصه است. میزگردی با مسوولان این شرکت ترتیب داده‌ایم که در ذیل می‌خوانید. شرکت‌کنندگان در این گفت‌وگو عبارتند از: دکتر حسن خالقیان عضو هیات مدیره، حسین محقق‌تبار، مدیر فنی، مهرداد درویش کارشناس صنایع غذایی، علی معصومی مدیر روابط عمومی و نیلوفر کنعانی مدیر بازرگانی و فروش.

لطفا مختصری درباره سابقه تاسیس شرکت و شکل‌گیری آن توضیح دهید. آیا نیاز بازار تاسیس چنین کارخانه‌ای را الزامی می‌کرد یا عوامل دیگری در این مهم دخیل بودند؟
محقق‌تبار: در خصوص بازار باید گفت که نیاز کشور بالغ بر 3 میلیارد پاکت آب میوه 200 سی‌سی در سال است، اگر پاکت 280 سی‌سی‌را هم اضافه کنیم، این نیاز به 4 میلیارد پاکت بالغ می‌شود. تعداد کارخانه‌هایی که در حال تولید آب میوه «دوی پک» هستند، بالغ بر 130 تا 140 واحد تولیدی است. بنابراین ما با بازار عمده‌ای روبه‌رو هستیم که به خاطر نیاز به محصولات چاپ و بسته‌بندی، خروج ارز بسیاری را هم به دنبال داشت. به این دلیل بود که در سال 1382 این شرکت در استان چهارمحال و بختیاری در زمینی به مساحت 50 هزار مترمربع و با بیش از 10 هزار متر سالن‌های تولید تاسیس شد و از فروردین‌ماه 1388 تغییرات عمده در ترکیب سهامداران و مدیران شرکت به وجود آمده است. مدیریت جدید شرکت معتقد به کار مدیریتی به صورت گروهی بوده و تک‌تک افراد گروه حاضر دارای سوابق ارزنده کاری در رشته‌های تخصصی خود می‌باشند.
محقق تبار: هنگام کار با شرکت‌های خارجی، وقتی ضایعاتی در کالای تولید شده ایجاد می‌شد، شرکت مبدا هیچ وقت جواب‌گو نبود و عملا شرکت‌های داخلی متضرر می‌شدند.
کنعانی: ضمنا ما این امکان را در اختیار دوستان قرار دادیم که در مورد بسته‌بندی و چاپ، نوآوری‌های لازم را با همکاری ما داشته باشند و بتوانند در این راستا پژوهش و آزمون و خطا داشته باشند.
بهتر است برگردیم و بحث تاریخچه شرکت و فرآیند تاسیس آن را کامل کنیم، شرکت سیماب زاگرس چطور پا گرفت؟
خالقیان: شرکت سیماب زاگرس در سال 1382 در زمینی به وسعت 50 هزار متر و با 10 هزار متر سالن تولید، پایه‌گذاری شد. فرآیند کار به این صورت بود که ابتدا دستگاه لمینیتور از کشور ایتالیا خریداری، نصب و راه‌اندازی شد و بعد دستگاه چاپ با مارک‌سم به خاطر مسائل مربوط به تحریم خیلی با تاخیر وارد کشور شد. به هر حال کیفیت چاپ این ماشین به حدی بالاست که دقت چاپ آن با افست برابری می‌کند.
دستگاه چاپ ماروتوگراور است و امکان چاپ روی انواع لفاف‌ها را دارد.
درباره شرکت‌های طرف قراردادی که در حال حاضر با شما همکاری می‌کنند، توضیح دهید.
اولین شرکتی که ما همکاری خودمان را با آن شروع کردیم شرکت ساندیس یا همان شهد کوهرنگ بود. این برند توانست به ما هم خیلی کمک کند و تعامل دو طرفه خوبی با هم داشتیم.
ظرفیت تولید پاکت آب میوه در کارخانه چقدر است؟
ظرفیت ما تا 100 میلیون پاکت آب میوه در ماه است، اما ما نخواستیم که فقط به پاکت آب میوه محدود باشیم و سعی کردیم مجموعه متنوعی از بسته‌بندی‌های مختلف را تولید کنیم. به این دلیل شروع به تولید دو لایه‌ها کردیم که در حال حاضر در این زمینه با شرکت بزرگ داماش قرارداد داریم.
در قدم‌های بعدی همکاری با شرکت‌های مختلف، چه هدف عمده‌ای را دنبال می‌کنید؟
خالقیان: هدف ما این است که بتوانیم با شرکت‌هایی شروع به همکاری کنیم که همیشه آمادگی تغییرات و نوآوری را داشته باشند. این موضوع خیلی مهم است. چون بعضی وقت‌ها چیزی که بسته‌بندی می‌شود ارزش کمتری نسبت به بسته دارد. ولی اگر بسته‌بندی بتواند مشتری را جذب کند برنده خواهد بود.
محقق تبار: خوشبختانه اداره نظارت و اداره استاندارد هم خیلی توجه می‌کنند و این موضوع به نفع ما و به نفع تکنولوژی مدرن است.
در حال حاضر کارخانه با چه ظرفیتی کار می‌کند؟
ظرفیت ما در حال حاضر 5000 تن در سال است. یعنی اگر سه شیفت کار کنیم به 15 هزار تن در سال بالغ می‌شود. به این ترتیب ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد که می‌تواند در خدمت صنایع کشور باشد.
چرا با ظرفیت کامل کار نمی‌کنید؟
خالقیان: با توجه به وضعیت اقتصادی و با توجه به کار به شیوه اعتباری و بلندمدت، اگر بخواهیم با ظرفیت کامل و در سه شیفت کار کنیم، نیاز به اعتبار بسیار بالایی وجود دارد. چون قسمت عمده مواد اولیه نقدی خرید می‌شود. برای مثال اگر از امروز شروع کنیم تا آخر ماه حدود 6 میلیارد تومان تولید خواهیم داشت و در یک سیکل سه ماهه که دریافت‌های ماست، باید 20 میلیارد تومان داشته باشیم که در توان کارخانه نیست و متاسفانه سیستم بانکی با توجه با فضای موجود این کار را انجام نمی‌دهد و با ما همکاری نمی‌کند که به همین جهت با در نظر گرفتن تخفیف‌های مناسب برای پرداخت‌های نقدی سعی بر آن داریم تا با جلب رضایت مشتریان مشکل اخیر را نیز مرتفع نماییم.
عمده‌ترین بخش‌های فعال کارخانه در حال حاضر کدام‌ها هستند؟
خالقیان: در حال حاضر سه واحد عمده در کارخانه فعال است، واحد طراحی و نوآوری، واحد فروش و واحد تولید، تولیدات این کارخانه به صورت مستقل تولید می‌شود، یعنی همه کارهایش در کارخانه انجام می‌شود و برای هر مشتری محصول اختصاصی تحویل می‌دهیم. چون به خاطر سرعت دستگاه، محصولات سفارش شده (هر تعداد که باشد) یک جا تولید شده و در انبار ما نگهداری می‌شود و به تدریج ارسال می‌شود.
هر چند که امکانات شرکت سیماب زاگرس خیلی زیاد است، اما گویا هنوز به بازارهای خارج از ایران فکر نمی‌کنید؟
محقق‌تبار: بازار ایران به قدری گسترده است که اگر 15 کارخانه دیگر هم به صورت موازی احداث شود، باز هم جای کار دارد.
کنعانی: به گفته دیگر، اگر ما در حال حاضر بتوانیم واردات محصولات خارجی را قطع کنیم و به فکر بی‌نیازی خودمان باشیم بهتر است. اگر بتوانیم به عنوان تامین‌کننده و حمایت‌کننده صنعت غذایی کشور حرکت کنیم، وظیفه عمده خود را انجام داده‌ایم، مساله بعدی استانداردهای بهداشتی و زیبایی و پارامترهای زیباشناختی است که جای کار فراوانی دارد.
چرا بیشتر بسته‌بندی‌های موجود در کشور تکراری و خالی از نوآوری در طرح و رنگ است؟
خالقیان: به دلیل اینکه اگر برای مثال ساندیس از رنگ آبی استفاده می‌کند، بیشتر کارخانه‌های دیگر هم‌رنگ آبی‌می‌زنند که مشابه ساندیس باشند. اغلب تلاش نمی‌کنند که رنگ‌ها و طرح‌های دیگری استفاده نمایند و توان رقابتی خودشان را بالا ببرند. به هر حال ما از نظر تولید عقب نیستیم و برابر با نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا حرکت می‌کنیم. فقط در زمینه طراحی، گرافیک و نوآوری باید تحولی ایجاد کنیم.
چرا بسته‌بندی‌های خارجی بهتر از بسته‌بندی‌های داخلی به نظر می‌رسد و جلوه بیشتری دارد؟
محقق‌تبار: این موضوع برای ما هم ناراحت‌کننده است. موضوع این است که هزینه اولیه برای تولید‌کننده خارجی نگران کننده نیست. اما معمولا در ایران تولیدکننده از هزینه اولیه گریزان است. برای مثال به ندرت شرکتی را دیده‌ام که بخواهد طرحش را 8 رنگ بسازد. اگر ناچار باشد حداکثر 6 رنگ را استفاده می‌کند، در حالی که هر قدر رنگ‌ها بالا برود شفافیت و درخشش بسته‌بندی بالاتر است.
چه محصولاتی در حال حاضر در خط تولید شما قرار دارد؟
کنعانی: تولیدات لفاف‌های ما در حال حاضر تک لایه، دو لایه، دو لایه با لاک و سه لایه با لاک و چند لایه و میکس پاپ هستند.
خالقیان: انواع بسته‌بندی برای حبوبات، آب میوه، انواع بستنی، لیبل‌های نوشابه و آب معدنی، پاکت‌های آب معدنی، چیپس، ماکارونی، درهای آلومینیومی ماست و ژله، بسته‌های مخصوص کود شیمیایی و سایر مواد شیمیایی و... از جمله محصولاتی است که ما تولید می‌کنیم.
و نکته باقی مانده؟
خالقیان: با توجه به اینکه ما به نوآوری و طرح‌های جدید خیلی اهمیت می‌دهیم، از تمامی صنعتگران و طراحانی که ایده‌های جدید برای بسته‌بندی دارند، دعوت می‌کنیم تا برای اشتراک ایده‌هایشان با ما همکاری داشته باشند تا صنعت بسته‌بندی را ارتقا دهیم.
درویش: صنعت بسته‌بندی به عنوان پوشش محصول، خیلی مهم است و نقش عمده‌ای را در زمینه فروش، بهداشت و صادرات کالا دارد. اکنون سالیان سال است که یکی از نقاط ضعف عمده صنایع غذایی و محصولات کشاورزی در زمینه صادرات، موضوع بسته‌بندی است. به نظر می‌رسد که با طراحی‌های جدید و بسته‌بندی‌های مدرن با تکنولوژی‌های جدید که در ایران و در شرکت سیماب زاگرس وجود دارد، می‌توان تحرکی به این صنعت بخشید. به شرطی که همه دست‌اندرکاران این حوزه همکاری‌های لازم را داشته باشند.
در خصوص کاربرد تولیدات خود توضیحاتی بفرمایید.
-1 ‌لفاف‌های تک‌لایه یا سنگیرلایر: شامل انواع لیبل‌های ظروف پت و پوشش‌هایی که مستقیما با مواد تماس ندارند مانند لیبل‌های ظروف نوشابه و آب معدنی
-2 ‌لفاف‌های تک‌لایه بالاک (آلومینیوم لیدز) آلومینیوم بالاک برای بسته‌بندی انواع مواد لبنی برای سیلینگ‌های متفاوت شامل درب‌های ماست، بستنی، پنیر و غیره
-3 ‌لفاف‌های 2 لایه برای مواد خشک با ماندگاری طولانی از قبیل چای، قهوه، حبوبات، آجیل، ماکارونی، چیپس و غیره
-4 ‌لفاف‌های 2لایه بالاک (میکس پاپ) لفاف‌های جایگزین برای فویل لاک‌دار برای سیلینگ‌های متفاوت از قبیل پنیر، ماست و غذاهای آماده
-5 لفاف‌های 3 لایه (تریپلکس) برای بسته‌بندی انواع مایعات از قبیل دوی‌پکس (پاکت‌های‌آبمیوه) ساشه (سس‌های یک بار مصرف) سوپ‌ها و غذاهای آماده و غیره
-6 لفاف‌های چندلایه یا مولتی‌لایر: لفاف‌های مخصوص غذاهای پودری آماده طبخ و بسته‌بندی مواد شیمیایی و دارویی و سموم بسیار قوی و موادی که ماندگاری بیشتری نیاز دارند. از قبیل غذای کودک، سرم‌های خوراکی و غیره
حمید سرفراز: در پایان از مساعدت‌ها و حمایت استاندار محترم استان چهارمحال‌بختیاری جناب آقای مهندس صادقی و سایر مسوولان دلسوز استان، که با کمک و مساعی بی‌دریغ ایشان توانسته‌ایم اکثر مشکلات و موانع را برطرف نماییم تشکر و سپاس خود را اعلام می‌داریم.

تلفن دفتر مرکزی: 22694686 (50 خط ویژه)
تلفن روابط عمومی: 22694687
امور مشتریان : 22694683
فکس: 22219787
سایت اینترنتی: info@simabzagross.com

منبع : روزنامه اعتماد ملی

(دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸) ۱۴:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها