یکشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۱۱۰۸۹۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

تشکیل وزارت بازرگانی فقط سفره فساد را عریض‌تر می‌کند

یک استاد دانشگاه معتقد است با این حجم از فساد در اقتصاد، حتی اگر وزارت بازرگانی تشکیل دهیم باز هم از حجم فساد کم نمی‌شود و بلکه سفره رانت و فساد پهن تر هم خواهد شد.

دکتر حسین محمودی اصل، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد و کارآفرینی از مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو اظهارکرد: تصمیم گیری درمورد صادرات و واردات و تولید داخلی باید وحدت رویه داشته باشد و از یک سیستم و جایگاه مدیریت شوند.
 
وی مدیریت سیستمی در کشور را یک امر ضروری خواند و افزود: نه تنها وزارت صمت بلکه همه وزارتخانه‌های ما در کل عملکرد خوبی نداشتند و دلیلش هم این است که مدیریت غیر سیستماتیک است و پویا نیست.
 
کارشناس اقتصاد و کارآفرینی با بیان اینکه فساد در کشور ما نهادینه شده گفت: باند‌های مختلفی که معمولاً در بخش‌های مختلف ذینفع هستند به راحتی به اسم تولید گاهاً شرکت‌هایی تاسیس می‌کنند و این یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد ماست.
 
وی با اشاره به اینکه ۹۱ هزار میلیارد تومان در فولاد تخلف صورت گرفته و ۵۷ هزار میلیارد تومان آن هم مربوط به خرید و فروش است اظهارکرد: درست است که ما وزارت بازرگانی نداریم و بخش بازرگانی را فشل می‌دانیم اما حداقل وزارت صنعت که داشتیم اما باز هم شاهد این مشکلات هستیم.
 
محمودی اصل تصریح کرد: در حقیقت ما وزارت صنعت هم نداریم و یک وزارت تنظیم بازار داریم که با قیمت گذاری دستوری فقط تولید را نابود می‌کند.
 
وی همچنین اظهارکرد: در حال حاضر حاشیه سود تولید با وجود افزایش تورم تولید به ۷۰ درصد در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود هفت درصد افت کرده و از ۳۲ درصد به ۲۵ درصد رسیده است.
 
کارشناس اقتصاد و کارآفرینی معتقد است با این حجم از فساد در اقتصاد ایران حتی اگر دو وزارتخانه هم داشته باشیم (وزارت بازرگانی تشکیل دهیم) باز هم از حجم فساد کم نخواهد شد و بلکه سفره رانت و فساد پهن تر هم خواهد شد.
 
محمودی اصل با انتقاد از اینکه نظام مدیریتی با رانت و فشار پیش رفته و شایسته سالار نیست مطرح کرد: ما اگر بخواهیم همچون کشورهاتی موفق دنیا عمل کنیم و تولید در کشورمان رشد کند باید سیاست گذاری واحدی داشته باشیم.
 
در ادامه، مهندس آرمان خالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی گفت: ما بعد از سالها، برای ایجاد وحدت رویه در تصمیم گیری‌های صنعتی و تجاری و در امتداد قرار گرفتن تولید و تجارت این وزارتخانه را تجمیع کردیم.
 
وی افزود: وقتی قرار است که اقتصاد به دست مردم اداره شود و دولت کسب و کارها را تسهیل و مساعد کند باید سیاست گذاری واحد اتخاذ شود.
 
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران کوچک سازی و چابک سازی دولت را ضروری دانست و اظهارکرد: تا زمانی که ما به دولت اجازه مداخلات و سیاست گذاری‌های معارض را می‌دهیم همچنان بزرگ می‌ماند و به سمت کوچک سازی حرکت نمی‌کند.
 
خالقی از تصمیم گیری‌ها و مدیریت‌های سلیقه‌ای دستگاه‌ها در اقتصاد انتقادکرد و گفت: ما باید وحدت تصمیم گیری و وحدت عمل داشته باشیم و طبق قانون و ابلاغیه مقام معظم رهبری نیز باید بخش خصوصی و سیاست‌های اصل ۴۴ توسعه پیدا کند تا دولت کوچک و چابک شود.
(یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱) ۱۴:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها