یکشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۰۳۶۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آغاز برداشت چغندرقند در کشت و صنعت مغان

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان از آغاز برداشت چغندرقند در اراضی این شرکت خبر داد و گفت: پیش بینی می شود میزان تولید این محصول در مقایسه باسال گذشته ۲۰ درصد افزایش یابد.

اسدالله محسن زاده  اظهار کرد: امسال بیش از ۴۷۰ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به کشت محصول چغندرقند پاییزه اختصاص داده شده که پیش بینی می شود میزان تولید نسبت به سال زراعی گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد.
 
وی افزود: محصول چغندر قند با هدف کاهش مصرف آب، اصلاح الگوی کشت، تغییر زمان کاشت از بهار به پاییز، افزایش طول دوره بهره برداری کارخانه قند شرکت و همچنین خودکفایی در تولید شکر داخلی و تامین نیازهای کشور در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در اراضی کشت و صنعت مغان کشت شده است.
 
مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار کرد: پس از سال‌ها تلاش و آزمایش‌ با همکاری موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، ارقام مقاوم به بولت (ساقه روی) و سازگار با شرایط آب و هوایی مغان برای کشت انتخاب شده و با توجه به وضعیت مناسب قطعات چغندرقند پاییزه از لحاظ تراکم بوته، تغذیه و مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز پیش بینی می‌شود عملکرد مناسبی از لحاظ راندمان ریشه در هکتار و عیار قند بدست آید.
 
محسن‌زاده با اشاره به تداوم آزمایش‌های مقایسه ارقام مختلف چغندر قند پاییزه با اجرای مزرعه p.v.s و کاشت ۱۸ رقم جدید منوژرم خارجی به صورت پایلوت گفت: کاشت چغندر قند به صورت پاییزه مزایای بی‌شماری از قبیل کاهش چشمگیر در مصرف آب، کاهش مصرف سموم شیمیایی، اصلاح الگوی تناوب و افزایش طول دوره بهره‌برداری کارخانه قند مغان دارد.
 
وی اظهارکرد: در سال‌های اخیر با هدف کاهش وابستگی به واردات شکر و تأمین نیازهای داخلی و همچنین به منظور بهره‌برداری هر چه بهتر از امکانات آب، زمین و بهبود معیشت کشاورزان چغندرکار منطقه بخشی از اراضی شرکت بصورت مشارکتی در اختیار چغندرکاران منطقه قرار داده شده و بر این اساس بذور منوژرم مورد نیاز نیز تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
 
شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.
 
این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.
 
این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.
(یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱) ۰۹:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها