یکشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ / ۱۲:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۰۹۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

ساخت فرمون مبارزه با سوسک شاخدار خرما برای اولین‌بار در کشور

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور: محققان مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برای اولین‌بار در کشور موفق به ساخت فرمون تجمعی سوسک شاخدار شدند

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی گفت: برای نخستین‌بار در کشور، محققان این مؤسسه موفق شدند، جهت مبارزه با سوسک شاخدار خرما که یکی از آفات مهم خرما محسوب می‌شود، فرمون تجمعی این حشره را سنتز و تولید نمایند.
حسن عسکری افزود: این فرمون طی چهار مرحله و توسط محققان بخش تحقیقات آفت‌کش‌ها در مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی ساخته شده است.
وی در ادامه گفت: سوسک شاخدار خرما (Oryctes elegans) از مهمترین آفات خرماست که موجب ایجاد خسارت در نخلستان‌ها می‌شود به طوری که بنابر گزارش‌های موجود، خسارت این آفت بین 5 تا 20 درصد برآورد شده است.
رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با تأکید بر اینکه مبارزه شیمیایی در کنترل سوسک شاخدار خرما تأثیری ندارد، گفت: با نصب تله‌های فرمونی، می‌توان جمعیت آفت را به میزان قابل توجهی کاهش داد و به این طریق ضمن حذف روش شیمیایی، به مبارزه با آن پرداخت.
وی افزود: ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان با سطح زیرکشت 184 هزار هکتار نخلستان است.
عسکری با بیان اینکه تولید خرما در سال 1386 بیش از 875 هزار تن به ارزش 8 تریلیون و 750 میلیارد ریال بود، ادامه داد: در صورت عدم مبارزه صحیح، این آفت در نخلستان‌های کشور می‌تواند خسارتی حدود 100 تا 500 میلیارد ریال ایجاد نماید.
رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور از آمادگی این مؤسسه برای انتقال دانش فنی این فرآورده جدید خبر داد و گفت: دانش فنی ساخت این مواد، تنها در اختیار مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور است و در صورت تقاضای بخش خصوصی، آمادگی انتقال تکنولوژی آن وجود دارد.
فرمون‌ها نوعی مواد شیمیایی هستند که حشرات از آنها برای انتقال پیام‌های خود به یکدیگر بهره‌ می‌گیرند، با تولید آزمایشگاهی و مصنوعی این ترکیبات شیمیایی و کاربرد آنها در باغها می‌توان بدون این که به موجودات مفید طبیعت آسیبی وارد و یا آثار سویی در محصولات کشاورزی و محیط زیست ایجاد شود، حشرات زیان‌آور و مضر را جمع‌آوری و از خسارت آنها جلوگیری کرد

منبع : خبرگزاری فارس.

(یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸) ۱۲:۴۶
s
۱۳۹۱/۱۱/۱۷ Iran
0
0
0

سلام.چطوری میتونیم این فرمون تهیه کنیم.


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها