شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۰۴۳۴۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

قیمت تمام شده هر کیلو دام ۸۰ هزار تومان

مدیر اتحادیه دامداران کشور گفت: قیمت تمام شده هر کیلو دام سبک و سنگین برای دامدار ۸۰ هزار تومان است که در صورت عرضه با نرخ فعلی، دامدار در فروش هر کیلو دام ۳۰ هزار تومان ضرر می‌کند‌.

مجتبی عالی مدیر اتحادیه دامداران کشور ، با اشاره به اینکه مصوبه وزیر جهاد کشاورزی برای نرخ شیر خام اجرا نشد، اظهار کرد: علی رغم‌ اجرا نشدن مصوبه ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی نرخ خرید شیرخام، اما کارخانه‌های لبنی قیمت محصولات خود را افزایش دادند که با این وجود حق دامداران ضایع شده  است.
 
او با انتقاد از این موضوع که در کشور به تولید بها داده نمی‌شود، افزود: واسطه‌ها و دلالان همیشه سود اصلی را بردند و همین‌ موضوع موجب شده تا تولید پیشرفت نکند.
 
عالی قیمت کنونی خرید شیرخام از دامدار را ۵ تا ۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با گرمای هوا و افزایش مصرف بستنی و ماست، قیمت خرید شیر از دامدار کمی افزایش یافته است، هر چند قیمت تمام شده هر کیلو شیرخام ۸ هزار و ۷۰۰ تومان است‌.
 
آینده روشنی پیش روی صنعت دامپروری نیست
مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به وضعیت صنعت دامپروری، بیان کرد: خشکسالی اخیر منجر به فقر شدید مراتع و کمبود علوفه شد که این موضوع در کنار گرانی نهاده‌های دامی، کشتار گسترده بره و دام‌های مولد را به همراه داشته است.
 
او با اشاره به اینکه مشکلات تامین نهاده دامی همچنان استمرار دارد، گفت: با توجه به چالش‌های متعدد پیش روی دامدار مبنی بر تامین نهاده، عزم جدی برای حل مشکل وجود ندارد به طوری که به رغم گذشت ۲ تا ۳ ماه از واریز پول توسط دامداران، نهاده‌ای در اختیارشان قرار نگرفته است.
 
عالی با بیان اینکه میزان تخصیص نهاده از سامانه بازارگاه بسیار ناچیز است، افزود: در حال حاضر نهاده در بازار آزاد به فراوانی موجود است که این امر بر قیمت تمام شده تولید می افزاید. به عنوان مثال قیمت کنونی هر کیلو جو در بازار سیاه بدون احتساب هزینه حمل ۶ هزار تومان، ذرت ۶ هزار تومان، سبوس ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۰ هزار تا ۱۱ هزار تومان است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت کنونی دام با نرخ تمام شده تولید فاصله معناداری دارد، گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو دام سبک ۴۲ تا ۵۱ هزار تومان و گوساله نر ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان است، هر چند با نرخ‌های فعلی هم کششی در بازار وجود ندارد، اما قیمت تمام شده هر کیلو دام سبک و سنگین برای دامدار ۸۰ هزار تومان است که در صورت عرضه با نرخ فعلی، دامدار در فروش هر کیلو دام ۳۰ هزار تومان ضرر می‌کند‌.
 
عالی در پایان با اشاره به اینکه آینده روشنی پیش روی صنعت دامپروری نیست، تصریح کرد: با توجه به مشکلات کمبود یا گرانی  نهاده دامی و کشتار دام‌ها پیش بینی می‌شود که طی سه تا شش ماه آینده با کمبود شدید دام مواجه شویم.
(شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰) ۱۲:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها