شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۵:۴۶
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۱۰۴۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

دستیابی به فناوری کاهش آفلاتوکسین پسته به وسیله ازن

محققان بخش کشاورزی، کشورمان به فناوری کاهش سم آفلاتوکسین پسته با استفاده از گاز ازن دست یافتند

 

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: پسته بعد از نفت از مهمترین اقلام صادراتی کشور محسوب می‌شود و وجود آفلاتوکسین یکی از موانع صادراتی این محصول است.

دکتر جهانگیر پرهمت افزود: سم آفلاتوکسین توسط قارچ آسپرژیلوس ایجاد می‌شود و با ابداع این فناوری به وسیله گاز ازن، این مشکل در سطح آزمایشگاهی تا 75 درصد از آفلاتوکسین و بیش از 90 درصد از قارچ از بین رفت.

وی با اعلام این که دستگاه ازن‌ساز مورد نیاز این فناوری توسط پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی اختراع شده گفت: با این روش شبکه مولکولی آفلاتوکسین شکسته می‌شود و اثر سم از بین می‌رود.

دکتر پرهمت از ورود آزمایشی این فناوری در حد پایلوت در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: همچنین طراحی، ساخت و ارزیابی دستگاه کودپاش که علاوه بر توزیع کود در مزرعه به توزیع بذر و سم می‌پردازد، به اتمام رسیده است و به زودی تجاری‌سازی آن انجام می‌شود.

رئیس سازمان تات افزود: این دستگاه بیش از 20 هزار تومان در هر هکتار صرفه‌جویی اقتصادی ایجاد می‌کند و مصرف کود را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

دکتر پرهمت همچنین دستگاه وجین‌کن را از دیگر دستاوردهای این سازمان ذکر کرد و گفت: این دستگاه توسط مرکز کاپیک در آمل ساخته شده و مهمترین مزیت آن این است که علف هرز موجود در مزارع برنج را بدون سم از بین می‌برد و بخشی از آن به عنوان کود گیاهی به زمین برمی‌گرداند.

وی زمان آزمون این دستگاه را به صورت آزمایشی در سال جاری برشمرد.

 

فعالیت 310 عرصه و مرکز تحقیقاتی فعال کشاورزی در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مقایسه عملکرد این سازمان با سالهای اوایل انقلاب گفت: افزایش تعداد موسسه‌های تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی از هفت به 22، تعداد مراکز استانی از یک به 34، تعداد دانشکده‌های کشاورزی از یک به 64 مرکز و وجود 310 عرصه و مزرعه تحقیقاتی در کشور برخی از پیشرفتهای این سازمان است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قطع وابستگی به کارشناسان خارجی با وجود بیش از پنج هزار و 500 محقق شده است.

دکتر پرهمت افزایش چهار برابری تولید محصولات کشاورزی را از 25 میلیون تن به 100 میلیون مرهون ورود دانش و تحقیقات علمی به مزارع است.

وی خودکفایی در تولید هسته‌های بذری، ایجاد زیرساختهای لازم در زمینه جنگلها و مراتع، شروع گسترده تحقیقات در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی، تامین نیازهای واکسن سرمهای دامی و انسانی، پیشرفتهای نانو و بیوتکنولوژی و ... را برخی از دستاوردهای بخش تحقیقات عنوان کرد و افزود: با فعالیت یک هزار و 800 شرکت خدمات علمی و فنی، زمینه ترویج فراگیر در کشور آغاز شده است.

دکتر پرهمت درباره تحقیقات خشکسالی گفت: در زمینه منابع پایه تولید و افزایش راندمان آبیاری کارهای بسیاری انجام شده است به گونه‌ای که مدیریت خشکسالی در سال زراعی گذشته، میزان تولید را خیلی کاهش نداد.

وی با اشاره به وجود ایستگاه بین‌المللی آبخوانداری گراگان فسا گفت: با کارهای آبخوانداری انجام شده در این ایستگاه، ارتفاع برخی از درختان به 30 متر رسیده است و بسیاری از کارشناسان کشاورزی اطراف برای آموزش به این ایستگاه مراجعه می‌کنند.

دکتر پرهمت کم سوادی و بی‌سوادی بهره‌برداران بخش کشاورزی را از مهمترین مشکلات بخش تحقیقات عنوان کرد و گفت: بیش از 80 درصد تولیدکنندگان و بهره‌برداران بی‌سواد یا کم‌سوادند و در انتقال یافته‌‌های تحقیقاتی به مزارع مشکل به وجود می‌آید. همچنین بالا بودن میانگین سنی بهره‌برداران، ‌مناسب نبودن مراکز دانشگاهی با توزیع جغرافیایی بخش کشاورزی از دیگر معضلات این بخش است.

وی در ادامه گفت: طرحهای تحقیقاتی برای اجرای طرحهایی که بتواند انتقال آب را از بین فصلی به بین سالی برساند، در دستور کار است.

دکتر پرهمت درباره بودجه تحقیقات گفت:‌ با توجه به سیاستهای دولت و توصیه های مقام رهبری، بودجه دیگر به عنوان یکی از مشکلات حوزه علم مطرح نیست.

وی بودجه سال جاری سازمان تات را 19 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:‌ تاکنون 65 درصد از آن تخصیص یافته است.

(شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷) ۱۵:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها