دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۴
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۰۳۲۵۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
رادیو گفت و گو
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

پیاده سازی رقم جدید کشت برنج برای اولین بار در کشور

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از پیاده سازی رقم جدید کشت با همکاری کشاورزی هسته‌ای برای اولین بار خبرداد و گفت: با این روش می‌توان آبیاری را قطع کرد.

دکتر مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با برنامه «گفتگوی علمی» درمورد کشاورزی در شرایط خشکسالی گفتگوی تلفنی کرد.
 
حسینی گفت: ما از 12 سال قبل تلاش می‌کردیم نوعی از کشت را معرفی کنیم که مکمل خشکی سطح آب حتی برای استان گیلان و مازندران باشد.
 
وی افزود: ما طی سالهایی در گیلان و مازندران دچار تنش آبی شدیم که امسال هم به احتمال زیاد جزو این سالها خواهدبود مگر اینکه بارندگی در بهار و تابستان ما را نجات دهد.
 
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور همچنین از تلاش این موسسه برای کشت برنج در سایر استانها سخن گفت و افزود: شیوه کشت در استانهای دیگر از نشاکاری به کشت مستقیم (خشک کاری) تغییر پیدا کرده است.
 
حسینی متذکر شد: البته تلقی ما از خشک کاری هیچ وقت نباید این نباشد که این روش کشت میزان آب را کاهش می‌دهد و باعث صرفه جویی در مصرف آب می‌شود چراکه اینطور نیست و صرفاً با تغییر شیوه کشت نمی‌توان صرفه حویی در مصرف آب داشت.
 
وی استفاده از آبیاری‌های نوین و تحت فشار مانند آبیاری قطره‌ای را به همراه یک دستورالعمل زراعی شامل انتخاب رقم با طول دوره رشد مشخص، کنترل آفات و بیماریها و علف‌های هرز در کنار هم را در کاهش مصرف آب موثر خواند.
 
حسینی میزان بارندگی سالیانه و میزان آبهای روان در دو استان گلستان و خوزستان را بسیار تعیین کننده دانست و گفت: به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که در این دو استان با فشار به منابع زیرزمینی برنج تولید شود.
 
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور تأکیدکرد: کشت برنج در مناطق کم آب باید محدود و با استفاده از روان آب‌ها نباشد نه آبهای زیرزمینی چراکه باعث فرونشست و از دست رفتن سایر کشت‌ها خواهد شد.
 
وی از پیاده سازی رقم جدید کشت با همکاری کشاورزی هسته‌ای برای اولین بار خبرداد و گفت: با این روش می‌توان آبیاری را قطع کرد ضمن اینکه این روش در شرایط نرمال می‌تواند تا 6. 5 میلیون تن محصول و در شرایط بحرانی هم 4 میلیون تن محصول تولید کند.
(دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها