جمعه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۰۰۹۸۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

جایگاه هجدهم ایران در بازار جهانی تخم مرغ

در حالی که سازمان فائو پیش بینی کرده میزان مصرف تخم مرغ تا سال ۲۰۳۰ در کشورهای در حال توسعه ۸.۹ کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته به ۱۳.۸ کیلوگرم می رسد چین کماکان بزرگترین تولید کننده این محصول در دنیا بوده و ایران جایگاه هجدهم را به خود اختصاص داده است.

 صدها سال است که مردم تخم مرغ را به عنوان منبع اصلی پروتئین و ریز مغذی مصرف می کنند و مصرف این محصول روند رو به رشدی دارد. به طوری که سازمان غذا و کشاورز، فائو پیش بینی کرده است که مصرف جهانی تخم مرغ تا سال ۲۰۳۰ در کشورهای در حال توسعه به ۸.۹ کیلوگرم در سال خواهد رسید. از سوی دیگر در همین زمان پیش بینی می شود که مصرف تخم مرغ در کشورهای پیشرفته به ۱۳.۸ کیلوگرم برای هر نفر برسد.
کشور چین در تولید تخم مرغ بالاترین رتبه را دارد و سالانه حدود ۴۶۶ میلیارد تخم مرغ تولید می کند
گفتنی است کشورهای سراسر جهان تقاضای جهانی تخم مرغ را به عنوان فرصتی برای گسترش امپراتوری تجارت خود می دانند و کسانی که تجارت و به طور کلی تجارت جهانی را رهبری می کنند، در تولید تخم مرغ نیز پیشرو هستند.  به طوری که بر اساس داده های جهانی منتشر شده کشور چین در تولید تخم مرغ بالاترین رتبه را دارد زیرا سالانه حدود ۴۶۶ میلیارد تخم مرغ تولید می کند.
رقابت تنگاتنگ هند و اندونزی برای کسب جایگاه سوم تولیدکنندگان جهانی تخم مرغ
از سوی دیگر داده های جهانی نشان می دهد که در  ایالات متحده سالانه حدود ۱۰۹ میلیارد تخم مرغ در ایالات متحده تولید می شود و همین میزان تولید باعث شده که این کشور در جایگاه دوم بزرگترین تولیدکنندگان تخم مرغ قرار بگیرد. البته میزان تولید تخم مرغ در این کشور در سال ۲۰۱۹ به بالغ بر ۱۱۳ میلیارد عدد رسیده است. گفتنی است پنج ایالت بزرگ تولید کننده تخم مرغ در ایالات متحده «ایندیانا، پنسیلوانیا، اوهایو، آیووا و کالیفرنیا» هستند.
جایگاه هجدهم ایران در بین تولیدکنندگان جهانی تخم مرغ در سال ۲۰۱۹ 
آمارها منتشر شده همچنین حاکی از این است که دو کشور هند و اندونزی برای کسب جایگاه سوم رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند به طوری که در سال ۲۰۱۹ کشور اندونزی با تولید ۱۰۵.۶۳ میلیارد و کشور هند با تولید ۱۰۵  میلیارد در جایگاه سوم و چهارم تولیدکنندگان این محصول قرار داشته اند.
در حالی که در سال ۲۰۱۹ کشورهای چین، ایالات متحده و هند سه تولیدکننده برتر تخم مرغ بوده اند کشور ایران نیز در جایگاه هجدهم دنیا قرار گرفته است
حضور ایران در لیست ۲۰ تولیدکننده برتر تخم مرغ
گزارشات جهانی همچنین نشان می دهد که کشور مکزیک پنجمین تولیدکننده تخم مرغ در جهان است و در سال ۲۰۱۹ تولیدی به میزان ۵۵ میلیارد به ثبت رسانده است. البته تولیدکنندگان این کشور در زمان نامبرده با آنفولانزای مرغی روبه رو شدند که صدمات زیادی به آنها وارد شد با این وجود شرایط تولید در این کشور به سرعت روند رو به رشدی به خود گرفته است.
آمارهای جهانی همچنین نشان می دهد که کشورهای «برزیل، روسیه، ژاپن، ترکیه و پاکستان» نیز در رده های بعدی تولیدکنندگان برتر تخم مرغ قرار گرفته اند.
شایان ذکر است که این گزارشات حاکی از این است که نام کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۹  در لیست ۲۰ تولیدکننده برتر تخم مرغ قرار داشته است و جایگاه هجدهم جهانی را به خود اختصاص داده است.
 
(جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹) ۱۱:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها