(یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷) ۰۷:۱۶

باغداران با چالش بازار فروش روبرو هستند

یک مقام مسئول گفت: با توجه به نوسان قیمت محصولات باغی و کاهش قدرت خرید خانوار،باغداران با مشکلاتی در بازار فروش روبرو هستند.

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به دلایل تفاوت قیمت محصولات باغی نسبت به سال گذشته اظهار کرد: امسال قیمت محصولات باغی ناشی از افزایش تمامی هزینه های تولید اعم از سموم دفع آفات، کود، هزینه نیروی انسانی، مکانیزاسیون و ماشین آلات بخش کشاورزی به طور چشمگیری افزایش یافته است.
وی افزود: با توجه به افزایش ۲.۵ برابری قیمت ملزومات از جمله سبد، پوشال و ... نوسان قیمت محصولات کشاورزی همانند سایر زیر بخش ها امری طبیعی است.
شادلو با اشاره به اینکه قیمت محصولات باغی در سال گذشته نباید ملاک عمل قرار گیرد، بیان کرد: سال گذشته فراوانی محصول و نبود بازارهای صادراتی به موقع، افت شدید قیمت و زیان باغداران را به همراه داشته است.
نایب رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: اگرچه قیمت‌محصولات باغی تا حدودی افزایش یافته است، اما باز هم جوابگوی هزینه های تولید نیست.
وی با اشاره به اینکه باغداران با چالش بازار فروش روبرو هستند، افزود: با توجه به نوسان قیمت محصولات باغی، قدرت خرید عموم مردم برای تامین مایحتاج خود با مشکلاتی روبرو شده است، درحالیکه واقعیت امر آن است که به دلیل افزایش حداقل ۲ برابری هزینه های بخش کشاورزی، باغداران چاره ای جز افزایش قیمت ندارند.
شادلو درباره آخرین وضعیت تولید مرکبات بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در نوار خزری پیش بینی می شود که تولید مرکبات از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.
این مقام مسئول افت و خیز در تولید محصولات باغی را امری طبیعی دانست و افزود: اگر مدیریت غیر علمی در سال آور و ناآور تولید صورت گیرد، این احتمال وجود دارد که تولید ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یابد در حالیکه با اعمال مدیریت صحیح حداقل ۲۰ درصد افت خیز خواهیم داشت.
شادلو در پایان درباره آخرین وضعیت تولید مرکبات تصریح کرد: در بحث کیوی مشکل خاص چندانی چندانی نداریم و تنها تولید ناشی از سرمازدگی بهاره میزان جزئی افت خواهد داشت.


©www.foodna.com ---

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه خبری صنایع غذایی ایران می باشد.