(چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶) ۱۵:۲۹

مدیرصادرات گروه صنایع غذایی کاله،

آقای ذهبیون دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس lulea سوئد در رشته ی بازاریابی و فروش اینترنتی (e-commerce) می باشد.

مدیر صادرات گروه صنایع غذایی کاله و سولیکو گفت : شرکت کاله از نظر تنوع محصول مقام اول را داراست، که نزدیک به 400 نوع محصول متنوع را به بازار عرضه می نماید.

بسمه تعالی

 

مصاحبه پیش روی  شما حاصل گفتگویی است که ازطرف خبرگزاری فودنا با جناب آقای سعید ذهبیون ، مدیر صادرات گروه صنایع غذایی کاله و سولیکو انجام داده ایم . آقای ذهبیون دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس lulea سوئد در رشته ی بازاریابی و فروش اینترنتی (e-commerce)   می باشد.

 

جناب آقای ذهبیون لطفا در ابتدا به معرفی شرکت کاله بپردازید:

 

گروه صنایع غذایی کاله دارای هفت کارخانه است که در چهار گروه فرآورده های لبنی ، گوشتی ، بستنی و اخیرا نوشیدنی مشغول به تولید و ارائه محصول به بازار می باشد. کارخانه تولید غذای آماده و گوشتی  کاله قدیمی ترین کارخانه ی کاله می باشد ، از هجده سال پیش کارخانه لبنی  فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون این کارخانه  روزانه 700 تن شیر جذب می کند و آنرا در غالب بیش از یکصد و پنجاه نوع محصول متنوع شامل شیرهای پاستوریزه و تتراپک، انواع پنیر ، ماست، کره و خامه در بسته بندی های لیوانی و تتراپک با ماندگاری 6 ماهه و کوتاهتر، به همراه سس، نوشیدنی های لبنی و دوغ با برندهای "کاله" و "ماک" به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می نماید.

شرکت کاله از نظر تنوع محصول مقام اول را  داراست، که نزدیک به 400 نوع محصول متنوع را  به بازار عرضه می نماید.

در گروه صنایع غذایی"کاله" مواد اولیه مصرفی همچون شیر، کاملا تازه بوده و  در تولید محصولات هیچ گونه مواد افزودنی و تاریخ گذشته مصرف نمی شود.

 

 

وی در رابطه با تنوع محصولات کاله گفت: گروه صنایع غذایی کاله توانایی تولید بیش از 60 نوع بستنی،  70 نوع محصولات گوشتی زیر صفر درجه مثل همبرگرها، ناگت ها، شنیسل های مختلف و محصولات گوشتی بالای صفر درجه مثل انواع کالباس ها و سوسیس ها و محصولات مخلوط سوسیس با پنیرهای مختلف را دارا می باشد.

مدیر صادرات گروه صنایع غذایی کاله جدیدترین محصولات کاله را که بزودی روانه بازار مصرف می شود در مرحله اول "ماء الشعیر " و در مراحل بعدی "نوشیدنی های طعم دار" اعلام نمود.

ذهبیون تعداد پرسنل "کاله" را نزدیک به 4000 نفر اعلام کرد و اظهار داشت شرکت "کاله"، از لحاظ حجم فروش داخلی دراکثر محصولات مقام دوم را دارا می باشد. ولی از نظر تنوع محصول کاله مقام اول را  کسب نموده که نزدیک به 400 نوع محصول متنوع را  به بازار عرضه می نماید.

گروه صنایع غذایی کاله مدعی است، از نظر کیفیت بهترین بوده و مهمترین نکته این است که گروه صنایع غذایی کاله بزرگترین شرکت غذایی خصوصی ایران است که  بعد از شرکت "صنایع شیر ایران( که یک شرکت دولتی و بزرگ است،)بزرگترین شرکت صنایع غذایی با مالکیت  خصوصی ایران است.

وی تعداد پرسنل سازمان فروش و پخش کاله را 1500 نفر بیان کرده و گفت: 4 سایت پخش در تهران و 8 شعبه مختلف در ایران وجود دارد. همچنین ناوگان حمل و نقل کاله دارای 300 کامیون و تریلی یخچال دار در کل ایران است.

ذهبیون در ادامه اظهار داشت، "گروه صنایع غذایی کاله" در سال 85 ، اولین سال شروع به صادرات، موفق به صادرات محصولات لبنی و بستنی تا مرز 9 میلیون دلار شده است، همچنین در سال 86 تا مرز 30 میلیون دلار صادرات برنامه ریزی شده است و تا کنون موفق به 25 میلیون دلار صادرات شده ایم که امیدواریم به 90 درصد برنامه صادرات مان تا آخر سال برسیم.هدف ما در سال آینده صادرات تا 60 میلیون دلار است.

مدیر صادرات کاله، در ادامه اظهار داشت که تا کنون به اکثر کشورهای همجوار صادرات داشته ایم و  ان شاءالله بزودی بتوانیم بازارهای صادراتی خود را در این کشورها توسعه دهیم.

 

 

جناب آقای ذهبیون، با توجه به زمان ماندگاری محصولات برنامه ریزی در زمینه صادرت به چه صورت انجام می شود؟

 

مدیر صادرات کاله در پاسخ گفت: یکی از ویژگی هایی که در محصولات لبنی حائز اهمیت است موضوع تاریخ مصرف است. در گروه صنایع غذایی"کاله" مواد اولیه مصرفی همچون شیر، کاملا تازه بوده و  در تولید محصولات هیچ گونه مواد افزودنی و تاریخ گذشته مصرف نمی شود.

از جهت زمان ماندگاری محصولات "کاله" به دو دسته تقسیم می شوند :

1-           محصولات با تاریخ مصرف کوتاه

2-           محصولات با تاریخ مصرف طولانی

برای مثال محصولات فریزری "کاله" که منجمد است تا یکسال قابل مصرف بوده و جزء محصولات با  زمان ماندگاری طولانی می باشد.

محصولاتی که تاریخ  مصرف آن  کمتر از 20 روز است را نمی توانیم صادر کنیم و بر اساس برنامه ای که در دست اجرا است تلاش می کنیم که مثلا برای کشوری مانند عراق محصول را 3 روزه به دست مصرف کننده برسانیم و دراینصورت 17 روز زمان برای مصرف دارد.

برای محصولات با تاریخ ماندگاری بیشتر مانند پنیر که تاریخ مصرف آن تا 2 ماه است، زمان لازم برای صادرات به کشور های همسایه  راداریم.

به عنوان نمونه درنیمه اول  امسال،  پنج نوع از محصولات "کاله"به عربستان جهت مصرف زایرین حج عمره صادر شد که شامل: شیر تتراپک ، پنیر، دوغ  ، سس و کره  بوده است.

آیا در زمینه حمل و نقل "کاله"، سیستمی اختصاصی وجود دارد؟

 

کاله محصولات خود را با ناوگان حمل و نقل مجهز به یخچال تا مرز های خروجی کشور حمل می نماید ، در صورت حمل زمینی به کشورهای عراق، محصولات تحویل تریلی های عراقی می شود ، لکن درصورت حمل دریایی ، حمل با تریلی یخچال دار و یا کشتی انجام می شود

آیا سیستم های حمل ونقل کاله با تکنولوژی خنک کننده و یا متناسب با شرایط دمای محصول چگونه کنترل می شود؟

 

 در ناوگان حمل و نقل جهت صادرات، دستگاه هایی به نام دیتالاگر تعبیه شده اند که درجه حرارت داخل کانتینر تریلی ها را بصورت اتوماتیک کنترل می نماید.

 

با توجه به این امر که صادرات به کشور عربستان از طریق کشتی انجام می شود، آیا ، ناوگان کشتیرانی نیز دارای همین سیستم است؟

 

درمورد نحوه صادرات ما به عربستان، این امر باید منحصرا مورد بررسی قرار گیرد، زیرا مرز خاکی ایران با عربستان از طریق جنوب عراق میسر می باشد که این مسیر نا امن بوده و مجبور به صادرات بوسیله کشتی از طریق بندر بوشهر به بندر دمام هستیم، ولی متاسفانه در این مسیر نیز خط کشتیرانی مرتب و منظمی وجود ندارد و تنها کشتیرانی والفجر دارای این خط است که آن هم بنا به سفارش اقدام به حمل ونقل می نماید.

ما از سازمان توسعه تجارت انتظار داریم که اقدام به تهیه و تامین کانتینرهای یخچالی برای کشتیرانی والفجر نمایند، تا بتوانیم درِ کارخانه در همان کانتینرها بار گیری را انجام داده و سوار بر تریلی کنیم و این کانتینر یخچالی بدون اینکه محصول از داخلش تخلیه شود به بندر دمام و سپس به سردخانه بندر منتقل شده و بعد به مدینه و مکه ارسال شود.

 

در ایام حج عمره، عمده محصولات از طریق دریا انجام شد ، لکن در مواردی که لازم بود از حمل هوایی نیز استفاده کردیم ، نظر به نبودن سرویس منظم کشتیرانی بین ایران و عربستان ، ناچار شدیم ، کشتی را به صورت چارتر و یا دربست کرایه کنیم ، که در نتیجه منجر به افزایش هزینه حمل و در نهایت قیمت تمام شده صادرات گردید .

 صادرات به عربستان در زمینه محصولات یخچالی و حمل ونقل آن است.

وی در مورد مراحل حمل و نقل کالا به عربستان بیان نمود:  محصول از درب کارخانه در تریلی های یخچال دار بارگیری شده و به بندر بوشهر منتقل می شود، سپس در بندر بوشهر توسط  کشتی به بندر دمام منتقل می گردد.

در بندر دمام محصولات  به سردخانه منتقل می شود و در آنجا برای آزمایش و گرفتن مجوز ترخیص می مانَد که ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد و بعد دوباره بارگیری شده و به شهرهای مکه و مدینه انتقال می یابد.در طی این مراحل سه بار بارگیری و تخلیه صورت می پذیرد که هم محصول را در معرض آسیب قرار می دهد و هم هزینه های حمل و ترخیص کالا را افزایش می دهد.

ذهبیون در ادامه گفت:درخواست ما از سازمان توسعه تجارت این است که اقدام به تهیه و تامین کانتینرهای یخچالی برای کشتیرانی والفجر نمایند تا بتوانیم در کارخانه در همان کانتینرها بار گیری را انجام داده و سوار بر تریلی کنیم و این کانتینر یخچالی بدون اینکه محصول از داخلش تخلیه شود به بندر دمام و سپس به سردخانه بندر منتقل شده و بعد به مدینه و مکه ارسال شود.

از مزایای این روش می توان به صرفه جویی در زمان ، هزینه و همچنین افزایش سلامت کالا اشاره نمود.

 

 

بسیاری از شرکت ها در امر صادرات به عربستان از آزمایشات این کشور گلایه دارند، نظر شما در این رابطه چیست؟

 

در بین کشورهای همسایه، عربستان سختگیرترین کشور است و بخصوص روی تعدادی از  محصولات  مشکل داریم. به طوریکه محصولاتی که در کشورهای دیگر مجوز ماندگاری بیشتری دارند ، در عربستان  مدت کمتری مجوز می دهند. و این امر با توجه به مدت زمان حمل ، امکان صادرات را مشکل می سازد . اما با این وجود کاله توانسته است علی رغم مقررات سخت گیرانه کالاهای خود را به بازار عربستان صادر نماید.

 

آیا کاله خود رامحدود به ایام حج کرده، یا در سبد خانوار شهروندان عربستان نیز وجود دارد؟

 

با توجه به سیاست سازمان حج و زیارت مبنی بر اینکه در ایام حج از کالای ایرانی استفاده شود ، ما نیز همزمان با پایه گذاری این سیاست،  وارد این عرصه شدیم و هدف ما این است که در  بازار عربستان نفوذ کنیم  و به همین دلیل از ابتدای سال 86 تلاش ما بر این بود، که با تمام مشکلاتی که دراین راه است با اکثر توان ادامه داده و محصولات خود را به بازار عربستان صادر نماییم .

حجم صادرات امسال 7/1 میلیون دلار بوده و ان شاالله ضمن افزایش این حجم در سال آینده ، قصد داریم که غذاهای آماده  گوشتی خود را نیز صادر نماییم. به همین دلیل در نمایشگاهی در ریاض حضور پیدا کرده و محصولات خود را به معرض نمایش قرار دادیم که استقبال خوبی هم شد. هم اکنون جهت بازاریابی و ارائه محصولات مان به کل عربستان دفتر نمایندگی خود را ایجاد نموده ایم .

 

با توجه به بازاری که در عراق ایجاد شده و خیلی از شرکت ها وارد این بازار شدند شما در جهت  تثبیت خودتان چه اقداماتی انجام می دهید؟

 

 

کاله با برنامه ریزی خاص  در صدد تثبیت بازارهای خود در عراق ، و افزایش کیفیت محصولات و تطبیق بسته بندی آنها با بازار عراق  می باشد

 

 

 

ما از نظر کیفیت مشکلی نداریم ولی از لحاظ بسته بندی کلیه شرکت های ایرانی ضعیف هستند.

گروه صنایع غذایی کاله روی بسته بندی هرچه بهتر کار نموده و در جهت اصلاحات هر چه بیشتر گام برمی دارد تا بتوانیم ماندگاری دراز مدتی را در بازار عراق داشته باشیم .

 

 

تحقیقات شما در بازارهای هدف به چه صورت بوده و با وجود رقبای متعدد با قیمت های متفاوت آیا توانسته‌اید موفق باشید؟

 

بله، تیم تحقیقات بازاریابی ما هم اکنون به همراه نمونه محصولات کاله در بازارهای جدید در منطقه هستند و انشا الله پس از تکمیل تحقیقات و مقایسه با رقبا ، در صورت وجود ، مزیت های صادراتی برنامه ریزی تولید و ارسال محصولات را انجام خواهیم داد .

 

یکی از مشکلات صادر کننده قیمت های محصولات خارجی است که سال به سال کاهش پیدا می کند اما در داخل کشور قیمت تمام شده افزایش می یابد، به طور مثال دو مورد مواد اولیه و دستمزد که در پایان هر  سال افزایش قیمت دارد. و در نتیجه منجر به افزایش قیمت های داخلی شده، و امکان رقابت با بازارهای خارجی را کاهش می دهد.

 

از نظر شما چه مشکلات و قوانینی در زمینه صادرات محصولات کار را  برای صادر کننده مشکل می کند؟

 

1-      نرخ ارز: اگر طبق اخبار شنیده، دلار به 700 تومان برسد که قطعا به ضرر صادر کننده است.

2-   نرخ صادراتی: نرخ های پایه  صادراتی ما که در گمرکات مبنا قرار می گیرد و بر اساس آن قیمت گذاری می شود از نرخ فروش مصوبات داخل کشور پائین تر است.

3-      دیر پرداخت نمودن جوایز صادراتی

4-   نبود امکانات مناسب صادراتی برای کالاهای سردخانه ای از جمله پایانه های حمل و کانتینر های یخچالی که منجر به ضعف در صادرات کالاهای یخچالی  شده است .

ناوگان حمل و نقل ما ضعیف است و دولت باید برای جبران هزینه ها یارانه در نظر بگیرد که فقط در حد حرف و شعار است.در پروژه سال قبل قرار بود  یارانه حمل و نقل پرداخت گردد اما تا حالا یک ریال هم نپرداخته اند.

5-      افزایش قیمت های داخل

قیمت های خارجی سال به سال کاهش پیدا می کند اما در داخل کشور قیمت تمام شده افزایش می یابد، به طور مثال دو مورد مواد اولیه و دستمزد که در پایان هر  سال افزایش قیمت دارد. و در نتیجه منجر به افزایش قیمت های داخلی شده و امکان رقابت در مقایسه با بازارهای خارجی را کاهش می دهد.

 

شخصا شما کدام محصول کاله را بیشتر از همه استفاده می کنید؟

 

پنیر زیره

 

در کدام یک از نمایشگاه های خارجی به عنوان شرکت کننده حضور پیدا کردید؟

 

عراق، عربستان و کویت

 

 

شبکه خبری صنایع غذایی ایران

فودنا

 


©www.foodna.com ---

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه خبری صنایع غذایی ایران می باشد.