یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۸۷ / ۱۵:۱۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۹۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
از سوی سازمان دامپزشکی کشور

آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی منتشر شد

آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی که به امضای معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده بود،از سوی سازمان دامپزشکی کشور منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی که پس از تصویب هیات دولت با امضای پرویز داوودی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده بود، از سوی سازمان دامپزشکی کشور منتشر شد.
بر اساس این آیین نامه، وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست در جلسه مورخ 7/7/1386 بنا به پیشنهاد شماره 8347/030 مورخ 5/4/1385 وزارت جهاد کشاورزی و به استناد ماده (21) قانون سازمان دامپزشکی کشور _ مصوب 1350 _ و با رعایت تصویب‌نامه شماره 164082/ت 373 هـ _ مورخ 10/10/1386 آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی را به شرح زیر تصویب نمودند:

متن کامل آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی به شرح زیر است:

ماده 1_ تعاریف: اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه در معانی مشروع زیر به کار می‌روند:
الف_ سازمان: سازمان دامپزشکی کشور
ب_ نظارت بهداشتی: فرایندی که از طریق صدور پروانه و سایر مجوزهای بهداشتی و بازرسی بهداشتی توسط سازمان و نیز کنترل بهداشتی واحد‌های موضوع این آیین نامه توسط مسئول فنی بهداشتی مربوط اعمال می‌گردد.
ج_ دام: هر نوع از حیوانات اهلی، طیور، ابزیان، زنبور عسل، کرم ابریشم، حیوانات آزمایشگاهی و پوستی و حیوانات باغ وحش.
د_ فرآورده‌های خام دامی: کلیه موادی است که در زمان حیات دام، از آن به دست می‌آید مانند پشم، کرک، مو، پوست، شیر، عسل، تخم پرندگان، اسپرم، تخم آبزیان و نوغان، یا بعد از کشتار یا صید به دست می‌آید مانند گوشت، استخوان و الایش.
تبصره_ فرآورده‌‌های دامی که برای حفظ، نگهداری و مصرف با روش‌های صنعتی یا غیرصنعتی تغییر شکل داده و از حالت خام در آمده باشند، مشمول تعریف فرآورده‌های خام دامی نیستند.
هـ_ آلایش: کلیه ضمایم به دست آمده از دم اعم از خوراکی و غیرخوراکی.
تبصره 4_ واحد‌های تولیدی فرآورده‌های دامی باید علاوه بر اخذ پروانه بهداشتی در مرحله بهره‌برداری، برای هر نوع فرآورده نیز پروانه بهداشتی مربوط را برابر دستورالعمل و ضوابط، از سازمان اخذ نمایند.
تبصره 5_ صاحبان و متصدیان محل‌ها و اماکن موجود که موفق به اخذ پروانه از سازمن نشده‌اند، موظفند ظرف شش ماه نسبت به اخذ پروانه بهداشتی بهره‌ّردرای با رعایت کلیه ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط اقدام نمایند. در غیر این صورت مامورین انتظامی با تقاضای سازمان از ادامه کار واحد‌های فاقد پروانه یا واحد‌هایی که پروانه آنها لغو گردیده است. جلوگیری خواهند نمود.
تبصره 6_ کلیه صاحبان و متصدیان محل‌ها و اماکن موضوع ماده (2) این آیین‌نامه حسب مورد مکلف به همکاری و ارایه اطلاعات لازم به بازرسین سازمان می‌باشند. همچنین موظفند جهت بهبود وضع بهداشتی واحد مربوط، هرگونه تعمیرات یا تغییرات لازم را مطابق دستورالعمل بهداشتی و زمان بندی ابلاغی از سوی سازمان انجام دهند. مامورین انتظامی مکلفند به تقاضای سازمان از ادامه کار واحد‌هایی که مقررات مزبور را رعایت نمی‌کنند، جلوگیری نمایند.
ماده 11_ کلیه مراجع صادر کننده پروانه کسب مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی موظفند ضوابط بهداشتی وقرنطینه‌ای سازمان را لحاظ و پیش از صدور یا تمدید پروانه، نظریه بهداشتی سازمان را نیز علاوه بر سایر استعلامات مورد نیاز کسب نمیاند.
ماده 12_ اشخاص متقاضی دریافت پروانه اشتغال به عنوان مسئول فنی بهداشتی و احد‌های مشمول این ایین‌نامه، باید دارای شرایط زیر باشند؟
1_ دانشنامه معتبر «دکترای عمومی یا تخصصی دامپزشکی.
2_ شماره نظام دامپزشکی.
3_ ارایه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری موثر.
4- برخورداری از سلامت جسمی و روانی برای انجام وظیفه مربوط.
5_ نداشتن هیچگونه پروانه یا مجوز اشتغال مشابه دیگر از سازمان و سایر مراجع.
6_ عدم اشتغال در دستگاه‌ها و سازمانهای دولتی اعم از لشگری و کشوری.
تبصره _ تعیین وظایف و ظرفیت کاری مسئول فنی بهداشتی و تایید صلاحیت توسط سازمان نظام دامپزشکی انجام می‌پذیرد.
ماده 13_ در صورت بروز اختلاف راجع به اعمال نظارت بهداشتی بین هر یک از واحد‌ها و مسئول فنی بهداشتی مربوط، نظر سازمان ملاک عمل خواهد بود.
ماده 14_ مسئول فنی بهداشتی هر واحد، کنترل کلیه امور بهداشتی مربوط به واحد مانند کنترل بهداشتی فرآورده‌های تولیدی و وسایل حمل و نقل، صدور گواهی بهداشتی حمل دام و فرآورده‌های دامی از مبدا واحد و نظارت بر اجرای کلیه قوانین، مقررات و نیز دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی سازمان را برعهده دارد.
تبصره 1_ مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و سایر مدیران واحد‌های موضوع این آیین‌نامه، حق دخالت در وظایف مسئول فنی بهداشتی را ندارند و موظف به همکاری با وی می‌باشند.
تبصره 2_ مدیرعامل و یا اعضای هیئت مدیره در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند متقاضی دریافت پروانه مسئول فنی بهداشتی شوند.
ماده 15_ برای هر نوبت کاری در واحد‌های تولیدکننده فرآورده‌های خام دامی باید یک نفر مسئول فنی بهداشتی به صورت مجزا تعیین گردد، فعالیت واحد بدون حضور مسئول فنی بهداشتی ممنوع است.
تبصره _ مسئول فنی بهداشتی حق واگذاری مسئولیت خود را به دیگری ندارد و در ایام مرخصی یا معذوریت، صاحب واحد تولیدی باید با تایید سازمان (ادارات کل دامپزشکی استان‌ها)، فرد دیگری را به جای وی جایگزین نماید.
ماده 16_ تعداد و صلاحیت‌های لازم برای کادر بهدشایت هر واحد که زیر نظر مسئول فنی بهداشتی واحد مشغول به کار می‌گردند، بر حسب نیاز و بر اساس ظرفیت کاری طبق دستورالعمل‌های سازمان، تعیین خواهد شد.
ماده 17_ مسئول فنی بهداشتی موظف است هرگونه تخلف در واحد تحت نظر را که موجب تهدید خطر بهداشت عمومی می‌شود، به سازمان گزارش نماید.
ماده 18_ تعرفه‌های اشتغال به کار مسئولین فنی بهداشتی موضوع این آیین‌نامه به پیشنهاد مشترک سازمان و سازمان نظام دامپزشکی ایران تعیین و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
ماده 19_ به منظور اعمال نظرات بهینه بر فعالیت مسئولین فنی بهداشتی و عدم ایجاد وابستگی مالی آنها به صاحبان و متصدیان واحد تحت نظارت، دریافت وجه از واحد‌ها و پرداخت حقوق مسئولین فنی بهداشتی بر اساس دستورالعملی خواهد بود که توسط سازمان و با همکاری سازمان نظام دامپزشکی هیه و ابلاغ می‌گردد.
ماده 20_ سازمان مکلف است ظرف شش ماه بعد از ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به تهیه ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط در خصوص هر یک از واحد‌های موضوع این آیین‌نامه اقدام و به شیوه مناسب در اختیار واحد‌ها و مشاغل مرتبط قرار دهد.
این تصویب نامه در تاریخ 10/9/1387 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

(یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۷) ۱۵:۱۲
ناشناس
۱۳۹۴/۱۱/۲۵ Iran
0
0
0

آئین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی ناقص است زیرا از ماده یک به ماده 11 رفته و سایر مواد بین آنها جا افتاده است. در ضمن خبر خیلی قدیمی است!


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها