چهارشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۸۷ / ۱۳:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۹۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان

در کشت تک محصولی باید به بسته بندی توجه شود

عضو هیات علمی گروه کشاورزی دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: مهمترین مزیت کشت تک محصولی، کسب تجربه و تخصص کشاورزان در مدیریت تولید کشت است

دکتر حشمت الله سعدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در همدان، افزود: کشاورزانی که به صورت تک محصولی فعالیت دارند، در کار خود تخصص دارند و راندمان تولید آنها بالاست.

وی گفت: کشاورزان به مرور به آفات، شیوه کسب، مدیریت آبیاری، زمان‌های داشت، کاشت و برداشت محصول آگاه شده و سیستم تولید را اصلاح می‌کنند.

سعدی از مزیت‌های دیگراین شیوه تولید را اینگونه عنوان کرد: کشاورزان به فرآیندهای قبل، حین و پس از تولید آگاهی کامل دارند یعنی می‌دانند بذر، سموم دفع آفات و سایر نهاده‌ها را چگونه تولید و کجا به مصرف برسانند.

وی اظهار داشت: در حوزه مدیریتی نیز این سیستم دارای مزایایی است، کارشناسان و مروجین کشاورزی می دانند مخاطب کیست و چه نیازهایی دارد، آ‌نها می‌توانند به صورت تخصصی با بهره بردار ارتباط برقرار کنند.

سعدی این روش را دارای معایبی دانست و افزود: در صورت بروز هرگونه بحران اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی درخصوص محصول تولیدی ممکن است زارع شکست سختی را متحمل شود.

سعدی با بیان اینکه این شیوه تولید نیاز به مدیریت دارد، افزود: باید مکانیزم بازار کنترل شود و کشاورزان از میزان تولید و تضمین فروش آن قبلا آگاهی یابند.

وی خاطرنشان کرد: چون تولید بالاست، نظام تک محصولی نیازمند وجود صنایع جانبی برای تبدیل محصولات تولیدی است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه استان همدان قابلیت‌های زیادی در بخش کشاورزی دارد، افزود: با برنامه ریزی دقیق علمی می‌تواند نقش مهمی را در توسعه کشاورزی در کشور ایفا کند، اما اینکه استان در چه محصولاتی می تواند بازار خارجی را در دست بگیرد به عوامل متعددی بستگی دارد.

وی عواملی چون سیستم بسته بندی محصولات تولیدی، روابط کشور با جامعه جهانی، آشنایی با اصول بازاریابی و فروش محصول تولیدی، بالا بردن کیفیت محصول تولیدی و نظام حمل و نقل مناسب را دارای سهم بیشتری در انتخاب نوع محصول عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر در این موارد فعالیت‌های تخصصی و علمی صورت نگرفته است، بنابراین می‌توان گفت قبل از بررسی شناسایی نوع محصول باید نسبت به اصلاح ساختارها در حوزه تجارت اقدام کرد.

سعدی در ادامه اضافه کرد: بسیاری از کشورها صرفا به دلیل بسته بندی مناسب محصولات کشاورزی در مقایسه با ایران سود هنگفتی را از کالاهای ایرانی به دست می آورند.

وی گفت: در بخش کشاورزی بویژه در نظام تک محصولی و در رابطه با قطب‌های کشاورزی ضرورت ایجاد صنایع بسته بندی امری پذیرفته شده است.

عضو هیات عمی دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: آموزش زیربنای توسعه است، بین میزان آموزش ارائه شده به کشاورزان و عملکرد محصول و کیفیت محصول ارتباط معنی دار و بسیار قوی وجود دارد. بدون آموزش اساسا تحقق توسعه امری ناممکن و بعید خواهد بود، بر این اساس ضروری است با تدوین برنامه جامع آموزش کشاورزان نسبت به ارتقاء آن ها در زمینه‌های مختلف اقدام شود

(چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷) ۱۳:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها