یکشنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۹:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۸۸۲۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آیین روز جهانی دوشنبه ۱۷ آذرماه خاک برگزار می‌شود

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک فردا - دوشنبه ۱۷ آذر- به صورت وبینار با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.

« جهانبخش میرزاوند» روز یکشنبه در این باره افزود: امسال در این مراسم که با شعار جهانی حفاظت از تنوع زیستی خاک به منظور زنده نگهداشتن خاک برگزار می‌شود، صاحبنظران درباره ارزش و اهمیت خاک، افزایش آگاهی مردم، تصمیم گیران و بهره برداران، سیاست ها و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مدیریت پایدار منابع خاک کشور سخنرانی خواهد شد.
وی اظهارداشت: در این وبینار از چند کتاب درباره مشارکت عمومی و مردمی برای پایداری مراتع و خاک و اصطلاحات رایج در علوم خاک در کشور و همچنین نشریه فائو که به زبان فارسی ترجمه شده است، رونمایی می شود.
وی پخش کلیپ های آموزشی در زمینه دلایل اهمیت حفظ خاک توسط مردم، مسئولان و تصمیم گیران و بهره برداران را از دیگر برنامه های مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک نام برد.
مدیرکل دفتر خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: در این وبینار تعدادی از کارشناسان، دانشجویان و دانش آموزان شرکت و از برنامه های آن استفاده می کنند.
وی افزود: در راستای فرهنگ سازی حفاظت از خاک به مدت یک هفته در برنامه رویش از شبکه آموزش سیما، کارشناسان و مسئولان ارشد علوم خاک درباره مدیریت پایدار و بهینه خاک اطلاع رسانی خواهند کرد.
میرزاوند با اشاره به محدودیت منابع خاک در ایران و جهان گفت: سرانه خاک زیر کشت در کشور ما نزدیک به ۲ دهم هکتار به ازای هر نفر است و از این رو با توجه به رشد جمعیت و محدودیت منابع خاک و آب، افزایش سرانه زیر کشت در ایران غیر ممکن است.
مدیرکل دفتر خاک  وزارت جهاد کشاورزی بر حفاظت و صیانت از خاک به دلیل محدودیت این منبع تولید غذا تاکید کرد و افزود: برای افزایش تولید محصولات کشاورزی نخست باید افزایش عملکرد در واحد سطح داشته باشیم و برای بالا بردن قدرت حاصلخیزی خاک و قدرت نگهداری آب در داخل خاک  برنامه ریزی کنیم.
میرزاوند در همین حال جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، آلودگی و فرسایش خاک کشور را ضروری خواند و اذعان داشت: در این راستا قانون حفاظت از خاک در کشور تصویب شده و به دنبال ضمانت های اجرایی آن هستیم.
پیش از این اعلام شده بود که کلیات برنامه جامع حاصلخیزی خاک مورد تأیید و تأکید قرار گرفت و کاظم خاوازی در این خصوص افزود:این برنامه بر مصرف بهینه کودهای شیمیایی در زمان‌های مورد نیاز تأکید دارد و در صورت تحقق، حداقل ۳۰ درصد افزایش عملکرد تولید در بخش کشاورزی را به همراه خواهد داشت.
وزیر جهادکشاورزی گفت: اجرایی شدن این برنامه در کشور مصرف کود را بهینه خواهد کرد و علاوه بر آن، کاهش عوارض زیست‌محیطی، سلامت محصولات کشاورزی و منابع آب و خاک را به‌دنبال دارد.

(یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹) ۱۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها