چهارشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۸۷ / ۱۶:۳۸
سرویس : صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
کد خبر : ۹۶۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
اداره کل استاندارد استان تهران هشدار داد:

اسید به جای آبلیمو در ظروف بسته بندی پلاستیکی

اداره کل استاندارد استان تهران ضمن معرفی نام تجاری آبلیموهای تقلبی موجود در بازار، نگهداری آبلیمو در ظروف پلاستیکی را غیراستاندارد اعلام کرد.

به گزارش روز دوشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، مهدی هاشم پور مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران با بیان این مطلب افزود: در راستای کنترل نامحسوس بازار توسط کارشناسان این اداره کل استاندارد، انواع آبلیمو با نام های تجاری دستچین، ممتاز جهرم، شهد نوشان، گلدسته و شهنوش، بسته بندی شده در ظروف پلاستیکی تقلبی و غیر استاندارد است.
وی گفت: بر اساس نتایج آزمون محصول فوق مشخص شد، آبلیمو با نام های تجاری ذکر شده در حجم بسیار زیاد و بسته بندی در ظروف پلاستیکی از نظر کیفیت، رنگ و طعم کاملا نامطلوب و با جعل علامت استاندارد به صورت تقلبی در میادین میوه و تره بار تولید و با قیمت پایین عرضه می شود.
وی با اشاره به آبلیمو با نام تجاری شهد نوشان توضیح داد: این محصول که در شهرستان کاشان تولید می شود حتی بدون استفاده از میوه لیمو تولید می شود. آبلیموهای نامبرده دیگر هم با مقادیر زیادی آب رقیق تولید می شوند که به منظور مشخص نشدن ترکیبات به کار رفته مقادیر بالایی از مواد شیمیایی به آن اضافه کرده تا پس از آزمون توسط ارگان های نظارتی مطابق معیارهای استاندارد باشند.
وی گفت: خوشبختانه آزمایشگاه های این اداره کل پس از آزمون فاکتورهای کلیدی گزارش کردند محتوی آبلیموهای نامبرده اسید است و استفاده از آنها برای سلامتی مضر است.
وی در ادامه افزود: در آب لیموهای طبیعی استفاده از متابی سولفیت سدیم در حد 250 پی پی ام مجاز است، زیرا این ماده مانع از تغییر رنگ و فساد میکروبی آبلیمو می شود. این در حالی است که نتایج آزمایش محصولات فوق نشان می دهد در برخی از آنها تا پنج برابر یعنی نزدیک هزار و 250 واحد متابی سولفیت موجود بوده است که دیگر محتوی موجود در ظروف پلاستیکی به جای آبلیمو ترش، اسید سولفورو یا گوگرد است که سلامت مصرف کننده را به شدت به خطر می اندازد.
وی ضمن اینکه از مردم خواست تا از خرید مارک های ذکر شده خودداری کنند گفت: در این راستا بازرسان این اداره کل با همکاری اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران به کارخانه دستچین مراجعه و ضمن پلمپ خط تولید مانع از تولید آبلیمو با مارک دستچین و گلدسته در استان تهران شدند.
مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به اجباری شدن استاندارد از تاریخ اول آذر ماه 87 افزود: با توجه به استاندارد ملی ایران به شماره 117، بسته بندی آبلیمو فقط در ظروف شیشه ای مجاز است و تولید این محصول بدون داشتن علامت استاندارد ملی ایران، آدرس تولید کننده، تاریخ تولید و تاریخ انقضاء، غیر استاندارد است و مطابق قانون با تولیدکنندگان متخلف برخورد می شود

(چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷) ۱۶:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها