شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۸۷ / ۰۹:۴۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۴۷
گزارشگر : ۱۰۱۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نحوه آشنایی ومبارزه با نماتد مولد غده ریشه پسته

کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فردوس مقاله ای درباره نماتد مولد غده پسته و راه های کنترل و مبارزه با این نماتد ارائه داده است .

نحوه آشنایی ومبارزه با نماتد مولد غده ریشه پسته

 پسته یکی از مهمترین محصولات وارقام صادراتی کشور می باشد که با رعایت شرایط بهداشتی باغات می تواند تاثیر عمده ای در افزایش کیفیت ومیزان تولید محصول وهم در سالم سازی باغات به منظور کاهش خسارت آفات نقش مؤثری داشته باشد . پسته یکی ازگیاهان حساس به گونه های مختلف نماتد مولد غده( p (meloidogynesp می باشد .بافت سبک(شنی) یا نیمه سبک خاک باغات پسته فعالیت نماتد را سرعت می بخشد.نماتد با تغذیه از محتویات ریشه و ایجاد زخم وغده باعث خسارت به گیاه می شوند. نماتدها در خاکهای سبک درعمق 10-50 سانتی متری فعالیت دارند.

علایم خسارت نماتد مولد غده در ریشه پسته :

توقف رشد درختان پسته ، ضعف وبی حالی کلی درخت ،زردی برگها ، قاشقی شدن ریزش برگهای بالای درخت ،خشک وبی برگ شدن سر شاخه های درخت،گره گره وغده ای شدن ریشه درخت همراه با پوسیدگی ریشه.

قدرت ریشه زایی درخت پسته بسیار زیاد بوده وریشه های سطحی درخت پسته هنگام شخم زمستانه هرس شده و باعث کاهش خسارت نماتد می شود.بیشترین خسارت نماتدهای پسته در باغات جوان با بافت ماسه ای وشنی مشاهده می شود.

راههای شیوع  وانتقال نماتد درباغات :

نماتد توسط نهال های منتقل شده از خزانه آلوده به نماتد وجابجایی خاک آلوده وگل ولای چسبیده به لاستیک تراکتور وگاوآهن وکولتیواتور و ادوات کشاورزی از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می شود.

راههای کنترل و مبارزه با نماتد مولد غده :

الف- استفاده از ارقام محلی مقاوم.

ب- افزایش عمق ریشه درخاک : اگر در سالهای اولیه رشد شرایط رشد ریشه درزمین فراهم باشد به نحوی که از منطقه فعالیت نماتد(10تا50 سانتیمتر)ریشه نفوذ نماید میزان تحمل گیاه افزایش می یابد و باعث نجات گیاه می شود.

ج- استفاده از چالکود :در خاکهای فقیر استفاده از چالکود کمک مؤثری به استقامت گیاه در مقابل نماتد می نماید همچنین هجوم ریشه ها به منطقه چالکود با عث گسترش ریشه زایی و مقاومت گیاه به نماتد می شود.

د- استفاده از سموم نماتد کش : در مواقع بحرانی و افزایش جمعیت نماتد می توان با نظر کارشناسان حفظ نباتات از سم نماتد کش راگبی به نسبت 30تا 50 گرم در سایه انداز  هردرخت استفاده کرد زمان استفاده از سم نماتد کش راگبی در دو نوبت شهریورماه و اسفند ماه می باشد .

ه- انجام عملیات هرس: با هجوم زیاد نماتد به ریشه گیاه جهت نجات گیاه از خشک شدن انجام هرس شدید وحفظ تعادل ریشه و اندام هوایی کمک مؤثری در زنده نگهداشن گیاه و مقاومت نسبت به نماتد می نماید.

و-رعایت اصول بهداشتی: شستشوی وسایل وادوات کشاورزی پس از پایان کار در زمین وباغات آلوده از گسترش نماتد به سایر باغات جلوگیری می نماید.

ز- استفاده از خاک رس: اگر خاک زمین زراعی یا باغ شما شنی وآلوده به نماتد می باشد . قبل از هر اقدامی در جهت احداث باغ خاک را با رس ترکیب نموده یا با آب گل آلود(رس دار) آبیاری نمایید چرا که نماتد در خاکهای رسی قادر به فعالیت و جابجایی نمی باشد.

در پایان با توجه به گسترش نماتد ها به درختان در باغات شهرستان فردوس توصیه می گردد کلیه باغداران نسبت به پیشگیری وتقویت درختان خود اقدام نمایند

تدخین خاک : برای استفاده از متام سدیم خاک باید مرطوب باشد ( برعکس متیل بروماید ) به همین دلیل، برای بدست آوردن نتیجه مناسب، خاک را از آب اشباع کنید ( نه غرقاب ) . در ضمن به آبی که در طول مبارزه به زمین می دهید حتمآ مقداری متام سدیم اضافه کنید، طوری که غلظت سم در تمام لوله های آبیاری یکنواخت باشد.بعد از کاربرد سم در خاکهایی که بافت سبک دارند، به آسانی زهکشی می شوند و گرم هستند، به مدت ?? - ?? روز از کشت خودداری کنید. وقتی خاک سرد است و بافت ریزی دارد یا مقدار آلودگی در آن بالا است، ?? - ?? روز از کشت کردن خودداری کنید.این روش ( استفاده از متام سدیم در آب آبیاری ) به ندرت  اعماق بیش از یک متر را ضدعفونی می کند. این ماده کمتر از متیل بروماید که تحت شرایط خشک به کار می رود موثر است اما  در نقاطی که خاک بیش از اندازه برای استفاده از متیل بروماید مرطوب است ،می توان از متام سدیم استفاده کرد.برای ضد عفونی خاک باید زمین را به عمق ?? - ?? سانتیمتر شخم زد و تسطیح نمود و سپس سم را به نسبت ? - ? درصد با آب مخلوط کرد . ??? لیتر از این محلول برای سمپاشی ??? متر مربع کافی است. بعد از آن زمین را باید آبیاری کرد تا رطوبت به عمق ?? سانتیمتری برسد.از متام سدیم ( واپام ) همیشه قبل از کشت استفاده می کنیم و این سم در زمانی که گیاه در مزرعه وجود دارد یا در زمین های مجاور قطعات کشت شده یا باغها قابل استفاده نیست.در ضمن  متام سدیم در خاکهایی که حرارتی کمتر از ?? درجه دارند، تبخیر نمی شود و ضدعفونی بی فایده خواهد بود.

ریشه آلوده به نماتد : اگر بخواهیم محل درخت آلوده را ضدعفونی کنیم، درخت آلوده و تمام بقایای آن را خارج می کنیم . حفره ای به قطر ? متر در محل حفر کرده و با ?/? لیتر متام سدیم ( که دارای ?? درصد سم خالص است ) حفره را ضدعفونی کرده محل را آبیاری می نماییم. 

تهیه کننده:

کمال میان بندی ( کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فردوس)

 ایمیل :  A.ATAHOSEINI@YAHOO.COM

   

(شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷) ۰۹:۴۵
اسماعیل عشقی یونسی
۱۳۹۴/۰۱/۲۹ Czechia
0
0
0

با سلام وخسته نباشید خدمت سرور گرامی همه را خوب امدی امااخر کار این درص های مورد نیاز را نگفتین در ضمن سم راگبی موجود در بازار دارای تاریخ وتاییدیه مرکز خاصی می باشد


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها