چهارشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۱
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۹۶۰۱۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

دلایل علمی که خواص ادویه پاپریکا را اثبات می کنند

آیا می‌دانید پابریکا چیست؟ موارد استفاده و دستورالعمل‌های استفاده از پابریکا چیست ؟ آیا می‌دانید گیاه پابریکا مفیدتر است یا ادویه پابریکا؟ آیا می‌دانید بهترین پابریکا از کجا می‌آید؟

برای دانستن پاسخ تمامی این سوالات با ما همراه باشید تا درباره مهم‌ترین دلایل استفاده از این ادویه مفید در رژیم غذایی را برای شما بگوییم.
پابریکا یک چاشنی و ادویه جهانی است که بسیاری معتقدند وجود آن مثل نمک و فلفل در آشپزخانه لازم و ضروری است. ادویه پابریکا که از خشک شده‌ی گیاه فلفل دلمه‌ای تهیه می‌شود و پودری قرمز رنگ و تیره است که بنا بر روش‌های تهیه آن بسیار متنوع است.
پابریکا بنا بر اینکه در کدام کشور تهیه و ساخته می‌شود دارای طعم و رنگ متنوعی خواهد بود. اغلب کشورهای مجارستان و اسپانیا از تهیه‌کنندگان اصلی ادویه پابریکا هستند. در اغلب فروشگاه‌ها ادویه‌ای که با نام پابریکا خواهید دید دارای طعم تقریبا شیرین و مطبوعی است زیرا این نوع از پابریکا محبوب‌ترین و پر طرفدارترین نوع پابریکا در جهان بوده است.
پابریکای اصی مجارستانی نیز دارای مزه‌ای شیرین و ملایم است که دارای هشت طیف از طعم تندی و رنگ را دارا است. اما پابریکای اسپانیایی در انواع مختلف شیرین، تند و شیرین و تند در دسترس است و دارای طعم دودی هستند زیرا فلفل‌ها را در برابر آتش خشک می‌کنند که باعث ایجاد طعم دودی این ادویه خوش عطر خواهد شد.
در ادامه چند مورد از مهم‌ترین خواص و دلایلی که باید پابریکا را در غذاهای خود مصرف کنید آورده‌ایم که به هیچ وجه نباید از خواندن آنها غافل شوید.
ادویه پاپریکا سرشار از آنتی اکسیدان
پابریکا این ادویه خوش طعم که سرشار از خواص آنتی‌اکسیدانی است  به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک کرده و به دلیل دارا بودن خواص دارویی زیاد پزشکان طب سنتی پیشنهاد می‌کنند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده کنید.
این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از چربی و روغن موجود در مواد غذایی برای تخریب اکسیداتیو محافظت کنند و تشکیل اکسیداسیون سمی را به تاخیر انداخته و کیفیت مواد غذایی را حفظ کنند و ماندگاری آن را افزایش دهند.
وجود این اکسیداتیوها در بدن باعث بروز انواع بیماری‌ها از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی و سرعت روند پیری خواهد شد. همچنین می‌توانند موجب ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن شده و به سلول‌های بدن آسیب برسانند.
ادویه پابریکا که منبع آنتی‌اکسیدان است می‌تواند به جلوگیری و خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک کند و باعث بهبود سلامتی بدن شود.
درمان بیماری‌های پوستی با پاپریکا
 
حفظ پوست سالم برای همه سنین از نوزادی تا سالمندی از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از بیماری‌های پوستی از سرطان تا تبخال و سلولیت و ... می‌تواند برای افراد دردناک و عذاب‌آور باشد. از دیرباز با استفاده از گیاهان دارویی بسیاری به درمان و مقابله با این بیماری‌ها می‌پرداختند.
پاپریکا منبع غنی ویتامین‌های مناسب پوست و مو
ادویه پابریکا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. وجود مقدار زیاد بتاکاروتن در پابریکا می‌تواند به سلامت مو و بازسازی موهای آسیب دیده کمک کند. همچنین در حفظ رنگ موها موثر است.
به علاوه می‌توانید با استفاده از ادویه پابریکا ماسک صورت بسازید. وجود بتاکاروتن در ماسک می‌تواند خواص ضد باکتریایی داشته باشد و به سلامت و درخشندگی پوست کمک کند. استفاده از پابریکا در پخت و پز می‌تواند باعث گشاد شدن عروق شده و به سلامت قلب و جریان خون کمک کند.
امروزه استفاده از پاپریکا به عنوان چاشنی در کنار سایر ادویه ها مثل فلفل یا زردچوبه برای خانواده‌ها مهم است. پابریکه به دلیل دارا بودن بتاکاروتن و آهن به همراه ویتامین‌های دیگر مانع از ایجاد لک‌های پوستی می‌شود. این ادویه پرخاصیت تولید ملانین پوست را کنترل می‌کند و از ایجاد لک‌های پوستی در برابر اشعه‌های مضر آفتاب جلوگیری می‌کند.
کاهش کلسترول با پاپریکا
همانطور که گفته شد پابریکا شامل انواع ریزمغذی‌های مفید برای بدن است . کنترل سطح کلسترول بدن کمک می‌کند. کاروتنوئید موجود در آن سطح کلسترول خوب یعنی HDL را افزایش داده و به کاهش سطح کلسترول بد خون یعنی HDL کمک می‌کند و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و مغزی را کاهش خواهد داد.
سعی کنید مصرف ادویه پرخاصیت پابریکا را به روش‌های مختلف در رژیم غذایی خود وارد کنید. به طور مثال با خرید انواع ترشی با قیمت مناسب و صرف کم‌ترین هزینه از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شوید، چراکه در اکثر ترشی‌ها از این ادویه استفاده ی‌شود و به راحتی می‌توانید همراه غذا از آن‌ها میل نمایید.
تنظیم میزان قند خون از مزایای پابریکا
 
طبق نتایج مرکز تحقیقات دیابت اعلام کرده است که مصرف فلفل پابریکا به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B، تیامین، ریبو فلاوین و ... موجب جذب آهسته قند خون شده و باعث می‌شود تا قند خون در محدوده نرمالی ثابت بماند. طبق نتایج این مطالعات برای جلوگیری از ابتلا به بیماری قند خون یا دیابت مصرف ادویه پابریکا را به هیچ عنوان فراموش نکنید. همچنین در این مطلب می‌توانید با سایر ادویه‌هایی که به کاهش قند خون کمک می‌کنند آشنا شوید.
تقویت بینایی با مصرف ادویه پابریکا
مصرف پابریکا به دلیل خواص کلی و بی‌نظیر آن برای همه توصیه می‌شود. وجود مواد مغذی در ادویه‌جات و ترشی‌جات به سلامتی عمومی بدن و تقویت چشم کمک می‌کند. پابریکا به دلیلی داشتن مقدار زیاد کاروتنوئیدها منبع خوبی از مواد مغذی برای تقویت و حفظ سلامت بینایی می‌شود. ویتامین A موجود در آن برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است و از بروز بیماری‌های چشمی پیشگیری می‌کند.
هضم بهتر با مصرف پابریکا
مصرف مداوم ادویه پابریکا در هضم راحت و بهتر دستگاه گوارش بسیار موثر است. وجود پابریکا در غذای مصرفی به تولید اسید معده و بزاق کمک کرده و برای تجزیه مواد غذایی در دستگاه گوارش و جذب مواد غذایی مفید بسیار کارآمد است.
همچنین استفاده از این چاشنی بی‌نظیر در نرمال نگه داشتن اسیدهای معده کمک می‌کند و درمانی شگفت‌انگیز برای سوءهاضمه است.
کلام آخر
با توجه به وجود تمامی نکات مثبت موجود در گیاه پابریکا و دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی، دارا بودن انواع ویتامین‌های مفید برای پوست و مو، تاثیر مثبت در کاهش کلسترول و هضم غذا، امروزه کمتر کسی است که از این چاشنی و طعم‌دهنده عالی برای غذاها استفاده نکرده باشد، اما اگر پیش از مطالعه این مطلب مصرف این ادویه شگفت‌انگیز را جدی نگرفته بود بی‌شک باید پس از این پابریکا را به عنوان جزئی جدا نشدنی از غذاهای خود بدانید و از مزایای آن بهره ببرید.
 
(چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها