شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۸۷ / ۱۳:۴۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۹۵۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات
مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی

برای صادرات پسته هیچ مشکلی وجود ندارد

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در صادرات پسته هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، افزود: در شش ماهه نخست سال 87، نزدیک به 60 هزار تن صادرات پسته در کشور داشته‌ایم که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است

مهندس آقا رضا فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه صادرات پسته برای کشورمان بیشترین ارزآوری را دارد، گفت: امسال اگرچه ممکن است در تولید این محصول کاهش داشته باشیم ولی این کاهش آنچنان نیست چراکه در سال گذشته که حدود 200 هزار تن صادرات پسته داشتیم، بیشتر صادرات مربوط به نیمه دوم سال است.

وی با اشاره به اینکه پسته یک سال‌ آور و یک سال نیاور دارد، اذعان کرد: امسال سال نیاور پسته است ضمن اینکه نباید از سرمازدگی و خشکسالی سال زراعی گذشته نیز غافل شویم.

او از اجرای طرح آرمانی پسته در استان‌های پسته خیز همچون کرمان، یزد، سمنان، خراسان، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان و فارس خبر داد و گفت: در این طرح آرمانی سعی داریم بتوانیم متوسط عملکرد این محصول را بالا برده و تولید را افزایش دهیم.

فتوحی با اذعان بر جایگاه بالای سطح زیر کشت و تولید پسته ایران در بین کشورهای تولیدکننده، بر مزیت بالای باغبانی کشورمان تاکید کرد و افزود: باغبانی کشور ما جایگاه خاصی دارد که به همین دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه است تا بتوانیم بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

وی در ادامه صادرات محصولات سردسیری و خشک را در سال 86 نزدیک به 600 هزار تن عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در جریان سرمازدگی سال قبل محصولات سردسیری کمترین خسارت را دیدند چراکه اکثر محصولات سردسیری ما به سرما مقاوم هستند.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک، سرمایه‌گذاری در بخش باغبانی را بسیار اقتصادی دانست و ادامه داد: با این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانیم از نظر صادرات موقعیت‌های خوبی را در بازارهای جهانی بدست آوریم.

وی سهم صادرات محصولات سردسیری و خشک را از کل صادرات زراعی و باغی در سال 86، 5/66 درصد عنوان کرد و گفت: هر چند که اکثر استان‌های کشور شرایط مناسبی برای کشت میوه‌های سردسیری دارند ولی برخی از استان‌های کشور در کشت و پرورش میوه‌های سردسیری و خشک از استعداد و شرایط بسیار بهتری نیز برخوردار هستند.

(شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷) ۱۳:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها