یکشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۹:۱۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۹۳۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش خسارات سیل برنامه دارد

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر ضرورت سرمایه گذاری و اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری به منظور پیشگیری و کاهش خسارات سیل در سطح بیش از ۴۰ میلیون هکتار از حوزه های آبخیز مشرف به کانون های جمعیتی در مناطق سیل خیز خبرداد.

« ابوالقاسم حسین پور»  با اشاره به اثربخشی اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش مخاطرات سیل افزود: بر اساس مطالعات موجود، بواسطه تغییر اقلیم و تشدید سیل خیزی، ۹ هزارو ۱۰۰ کانون جمعیتی کشور در معرض خطر سیل قرار دارند که برنامه ریزی به منظور مدیریت سیل از منشاء در سطح حوزه های آبخیز بالادست و مشرف به مراکز سکونتی مذکور از منظر پیشگیری و کاهش ریسک خطر سیل، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
مدیرکل کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها افزود: همزیستی و سازگاری با سیلاب و استفاده بهینه و بهره ور از بارش های کشور از دیگر رویکردهای آبخیزداری و آبخوانداری است که علاوه بر پایداری منابع آب و خاک، احیای پوشش گیاهی حوزه های آبخیز شهری و ایجاد ظرفیت های توسعه تفرجگاه های طبیعی در پیرامون مراکز جمعیتی در قالب «پارک آبخیز» نیز بدنبال دارد.
حسین پور، حفاظت از آبخیزهای شهری و روستایی و حفظ کاربری اراضی در سطح عرصه های منابع طبیعی پیرامون سکونتگاه ها را از جمله اهداف و کارکرد طرح های آبخیزداری و آبخوانداری برشمرد و وضع قوانین جدید مورد نیاز در تحقق این مهم را ضروری دانست و گفت: در این زمینه با همکاری شورای عالی استان ها اقداماتی در دست پیگیری قرار دارد.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل ها با تشریح وضعیت رخداد سیل در سطح حوزه های آبخیز کشور تصریح کرد: نوع نگرش در مقوله مدیریت سیل با تصور از سیل بعنوان حجم آب زیاد ناشی از بارندگی، تلقی درستی نیست. زیرا با توجه به شرایط حوزه های آبخیز کشور، سیل های به وقوع پیوسته، دارای حجم زیادی از مواد جامد بویژه رسوبات و دیگر مواد محموله همراه سیل می باشند که منجر به تشدید خسارات سیل در کشور گردیده است. موضوعی که در سیل های رخ داده در سنوات اخیر در نقاط مختلف کشور با پر شدن منازل مسکونی و خانه های مردم از رسوبات، بیش از گذشته نمایان شد.
حسین پور، سیل های کشور را شامل سه دسته؛ سیل عادی (Flood) با کمتر از ۳۰ درصد بار جامد، سیل با جریان گلی یا گل شار (Mud flow) با ۳۰ تا ۵۰ درصد بار جامد و سیل با جریان واریزه ای (Debris flow) با بیش از ۵۰ درصد بار جامد و مواد محموله همراه سیل دانست و کارآیی طرح های آبخیزداری و آبخوانداری را از این لحاظ در کنترل سیل و رسوب بسیار موًثر ارزیابی کرد.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها گفت: براساس سیاستگذاری امسال، طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در قالب چهار طرح محوری سازمان قرار دارد و در اختصاص منابع به مناطق مختلف کشور، سیل بعنوان یکی از شاخص های توزیع اعتبار است که بر این مبنا در ابتدای سال 99 بر اساس نیاز کشور و خواست مردم، علاوه بر سهم بری استان ها، منابع ویژه ای به ۲۰ حوزه آبخیز بحرانی در ۱۲ استان سیل خیز کشور اختصاص یافت.
به گفته وی، امسال از محل منابع صندوق توسعه ملی بالغ بر ۶۰۰ حوزه آبخیز در ۳۰۰ شهرستان کشور تحت پوشش طرح های آبخیزداری و آبخوانداری قرار می گیرد.
حسین پور با اشاره به گستره وسیع حوزه های آبخیز و محدودیت منابع، خواستار مشارکت ارگان های ذی مدخل از جمله شوراها، شهرداری ها و دهیاری ها در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه های آبخیز شهری و روستایی مطابق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری پیرامون وقوع سیل در کشور شد.
این مقام مسوول ضمن تشریح موضوع مهم «حفاظت و مدیریت آبخیزهای شهری و روستایی» در کاهش آسیب پذیری ناشی از سیل، بر حفظ کاربری عرصه های طبیعی پیرامون شهرها، جلوگیری از گسترش بیش از حد سطوح عایق شهری، حفظ عرصه های جذب روان آب در محدوده و پیرامون شهرها، ممنوعیت معدنکاوی در سطح آبخیزهای شهری در مناطق سیل خیز و ساخت "شهرهای نفوذ پذیر" تاکید کرد.
وی اضافه کرد: با وجود تدوین و آماده بودن «طرح آبخیزداری و کاهش مخاطرات سیل بر کانون های جمعیتی شهری و روستایی کشور»، توجه بیشتر به این مهم و اختصاص منابع لازم در ادامه برنامه ششم و نیز هفتم توسعه کشور در چارچوب ایمن سازی کانون های جمعیتی کشور در برابر مخاطرات سیل را خواستار شد.
 
(یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹) ۱۹:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها