یکشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۹
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۵۹۰۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

ژوئیه ؛ ماه افزایش قیمت‌ جهانی مواد غذایی

ماه ژوئیه، ماه افزایش قیمت‌های جهانی مواد غذایی بود. در این ماه قیمت روغن‌های نباتی و محصولات لبنی موجب افزایش شاخص قیمت‌های فائو شد اما در عین حال قیمت گوشت و برنج کاهش یافت.

در ماه ژوئیه قیمت‌های جهانی غذا برای دومین ماه متوالی روند افزایشی داشتند و بر اساس شاخص سازمان ملل متحد، علت عمده آن قیمت‌های روغن نباتی و محصولات لبنی بوده است. بر اساس گزارش فائو شاخص قیمت‌های مواد غذایی در ماه ژوئیه به میانگین ۲/ ۹۴ واحد رسید که افزایشی ۲/ ۱ درصدی را نسبت به ماه پیش از آن و افزایشی یک درصدی را نسبت به ژوئیه سال ۲۰۱۹ نشان داد. شاخص قیمت‌های مواد غذایی فائو قیمت‌های بین‌المللی آن دسته از کالاهای غذایی را بررسی می‌کند که بیش از سایر مواد غذایی مورد داد و ستد قرار می‌گیرند.بر این اساس شاخص قیمت روغن نباتی نسبت به ماه ژوئن ۶/ ۷ درصد افزایش داشته و به بالاترین سطح پنج ماه گذشته رسیده است. علت این افزایش، بالا رفتن قیمت روغن‌های کلیدی همچون روغن پالم، احتمال کندی تولید، احیای تقاضای جهانی برای واردات و کاهش تعداد کارگران مهاجر بوده است.
شاخص قیمت محصولات لبنی نیز در این ماه با افزایشی ۵/ ۳‌درصدی مواجه شد و این افزایش در مورد همه محصولات لبنی از کره و پنیر گرفته تا پودر شیرخشک صادق بود.
شاخص قیمت‌های فائو برای غلات نسبت به ماه ژوئن بدون تغییر باقی ماند. اگر چه قیمت ذرت و جو دو سر افزایشی شدید را به ثبت رساند، که عامل آن خریدهای عمده چین از آمریکا بود، اما قیمت برنج دستخوش کاهش شد که منعکس‌کننده فراوانی و برداشت زیاد این محصول در سال ۲۰۲۰ بود. بر این اساس قیمت‌های گندم تغییر کمی را به ثبت رساند که علت آن نیز کندی فعالیت‌های تجاری بود. بر اساس این گزارش فائو، شاخص قیمت‌های جهانی شکر نیز در این ماه ۴/ ۱ درصد افزایش داشت. علت این افزایش نیز این بود که عرضه بیشتر شکر از سوی برزیل تنها توانست بخشی از اثرات افزایش قیمت‌های انرژی و افت تولید شکر در تایلند به‌خاطر خشکسالی را جبران کند.
در عین حال شاخص قیمت گوشت فائو در ماه ژوئیه ۸/ ۱ درصد کاهش داشت و میانگین آن ۲/ ۹ درصد پایین‌تر از سطح ژوئن ۲۰۱۹ بوده است. علت این بود که سطح واردات بیشتر از سطح موجودی این کالا برای صادرات بوده است.
 
 
(یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها