شنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۷
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۹۵۸۸۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

جزئیات ترخیص کالاهای فسادپذیر با کد رهگیری بانک

ارونقی گفت: برای حل مشکل ترخیص کالاها به ویژه کالاهای فسادپذیر با وجود مشکلات سرویس استعلام ثبت سفارش وزارت صمت، کنترل اطلاعات بر اساس کد رهگیری بانک در گمرکات انجام می شود.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در گفتگویی تلویزیونی تاکید کرد: اطلاعات ارسالی از سوی وزارت صمت برای ترخیص کالاها از گمرکات که در بستر سامانه جامع گمرکی به ما می‌رسید، دچار اختلال شد و این قطعی سامانه،  سبب شد کالا به گمرک اظهار نشود و باعث ایستایی در تشریفات ترخیص و توقف در صدور اجازه خروج برخی کالاها شده بود.
 ارونقی ادامه داد: برای حل مشکل ترخیص کالاها به ویژه کالاهای فسادپذیر با وجود مشکلات سرویس استعلام ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونین گمرک ایران طی بخشنامه ای خواستار کنترل اطلاعات بر اساس کد رهگیری بانک در گمرکات اجرایی شدند.
وی با بیان اینکه پس از این اختلال، کنترل اطلاعات بر اساس کد رهگیری بانک مرکزی از گمرکات  به صورت مقطعی و تا ۱۵ روز آینده انجام می شود افزود: صاحبان تمام کالاهای اظهار شده به گمرگ برای تایید منشاء ارز آن توسط بانک مرکزی ملزم به ارائه کد رهگیری به بانک هستند.
ارونقی گفت: گمرک طی این مدت درباره کالاهای اظهار شده، کالاهای فسادپذیر و داروها، با گشایش یکی از قفل‌ها تشریفات را انجام و آن‌ها را ترخیص می کند.
معاون گمرک تصریح کرد: در این رویه ما اطلاعات تایید شده بانک مرکزی را می گیریم و بلافاصله نسبت به ترخیص کالاها اقدام می کنیم  و کالاها باید کد رهگیری بانک مرکزی داشته باشند.
ارونقی گفت: مقرر شد فعلا از بین ۱۵۰ فقره کالای ثبت سفارش شده، منشا ارز ۱۰۰ فقره کالا تایید و ثبت سفارش آن انجام شود و به دلیل صیانت از منابع ارزی کشور، کد رهگیری به بانک ارائه و بعد از دریافت کدرهگیری ترخیص کالا صورت پذیرد.
او بیان کرد: برای ادامه این روند نیاز به بستری سازی مناسب است که البته تا حدودی آن را انجام داده ایم. اگر این رویه تداوم داشته باشد، تسریع در ترخیص کالاها و کاهش تشریفات گمرکی را به همراه خواهد داشت.
ارونقی اظهار کرد: برای این کار امضای الکترونیکی وزارت صمت را هم می خواهیم که به صورت آزمایشی آن را انجام داده ایم.
معاون گمرک در خصوص کالاهای دپو شده در گمرک گفت: به منظور کاهش دپوی کالا در گمرکات، ظرف ۱۶ روز گذشته قسمت عمده ای از کالاها با اولویت کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید ترخیص شده اند.
او تاکید کرد: وزارت صمت باید اولویت های واردات  را اعلام کند تا واردکنندگان بر اساس آن اقدام به واردات کنند و سپس بانک مرکزی منشا ارز را تایید کند که ما  بر اساس آن کالا را ترخیص می کنیم.
 
(شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها