جمعه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۵۸۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

تجارت ایران با لبنان متوقف نخواهد شد

رایزن سابق بازرگانی ایران در بیروت و مدیر کل حوزۀ ریاست، و بازرسی عملکرد سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص تأثیر انفجار مهیب بندر بیروت بر تجارت ایران و لبنان گفت: ورود کالاهای ایران به لبنان از طریق سایر بنادر این کشور امکان پذیر است و روند تجارت با این کشور متوقف نخواهد شد .

سجادنژاد، با اشاره به پیشینۀ تاریخی بندر بیروت اظهار داشت: بندر بیروت از مهمترین و قدیمترین بنادر منطقه از زمان بیزانس بوده و در جنگ جهانی اول و دوم نیز نقش مهمی داشته است و شکل امروزی آن از سال  ۱۸۹۴ افتتاح شد و توسعه یافت .
وی افزود: بندر بیروت با ۱۶  اسکله و انبارهای بزرگ، چهار حوضچه به عمق ۲۴ متر، که حوضچه پنجم نیز در حال احداث بود، 75 درصد از کل صادرات  واردات لبنان را بر عهده داشت و با 300 بندر دیگر در ارتباط بود و علاوه بر نگهداری 70 درصد از ذخایر گندم لبنان در این بندر ، انواع مواد غذائی، دارویی، گندم، انواع مصالح ساختمانی نیز در انبارهای این بندر تخلیه و نگهداری می‌شد.
سجادنژاد گفت: سالانه بیش از ۳۰۰۰ کشتی در بندر بیروت پهلو می‌گرفت و همچنین امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و کانتینربرهای ۱۰ هزار  "تی ای یو" را نیز در آن فراهم بود.
رایزن سابق بازرگانی ایران در لبنان بیان داشت: در حال حاضر پس از انفجار مهیب این بندر، برای ورود کالاهای ایران به لبنان از طریق سایر بنادر امکان پذیر  و متوقف نخواهد شد .
وی عنوان کرد: با توجه به بحران مالی و سیاسی که رقبای دولت فعلی بیش از دو سال است ایجاد کرده اند و امریکا نقش اساسی در ایجاد این بحران اقتصادی به هدف تحریم حزب الله دارد و همچنین عربستان سعودی، بحرین، اتحادیه عرب و سایر هم‌ پیمانانش نیز دولت فعلی را به دلیل حضور حزب الله در دولت و مجلس تحریم کرده  و مانع وصول کمک های اقتصادی هستند، تخریب صد درصدی درگاه اقتصادی لبنان مهمترین بحران و نگرانی این کشور در روزهای آتی خواهد بود.
 به گفتۀ سجادنژاد، اکنون نیازمندی‌های حیاتی لبنان شامل برق‌رسانی، انواع مواد غذائی، دارو، به خصوص داروهای سرطانی و خاص کرونا، انواع مشتقات نفتی و مصالح ساختمانی است.
 
(جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹) ۱۱:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها