پنج شنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۵۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۸۵۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاهش ۵ میلیارد دلاری واردات در سایه اجرای قانون تمرکز

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: در سال ۹۳ با اجرای قانون تمرکز، ۵ میلیارد دلار از میزان واردات کاسته شد.

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه تولید و بازرگانی‌ محصولات کشاورزی از یکدیگر جدا نشدنی هستند، اظهار کرد: اختیارات بازرگانی و تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی باید در دست وزارتخانه جهاد باشد و قابل قبول نیست که تولید در یک وزارتخانه و ذخیره سازی و تنظیم بازار در اختیار وزارتخانه دیگر باشد.
۲ تکه شدن اختیارات بخش کشاورزی به نفع بخش تولید نیست
او افزود: اگر ثبت سفارش واردات محصولات کشاورزی در اختیار وزارتخانه جهاد کشاورزی نباشد، این امکان وجود ندارد که بر مبنای کمبود و نیاز اقدام به صادرات کند.
حسینی ادامه داد: زنجیره تولید، تامین، صادرات و واردات محصولات کشاورزی باید در یک وزارتخانه متمرکز شود تا بتوان سیاست گذاری لازم در خصوص تولید و بازرگانی محصولات داشت.
این مقام مسئول با اشاره به اثرات سو لغو قانون تمرکز بیان کرد: با وجود لغو قانون تمرکز و واگذاری اختیارات بازرگانی به وزارت صمت جای این سوال مطرح است که چطور می‌توان وزیر جهاد کشاورزی را در خصوص کمبود‌ها و بازار محصولات باز خواست کرد، در حالی که هیچ اختیاری در این باره ندارد؟
به گفته او، با اجرای قانون تمرکز در سال ۹۳ رقمی بالغ بر ۵ میلیارد دلار از میزان واردات کاسته شد که این امر به بهره برداران بخش کشاورزی کمک می‌کند تا تولید بهتری داشته باشند.
مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه اجرای قانون تمرکز در کاهش واردات و جلوگیری از خروج ارز نقش بسزایی دارد، افزود: این در حالی است که در شرایط فعلی با وجود فراوانی تولید گوشت، اما قیمت دام به سبب عدم صادرات به حدی کاهش یافته است که دامداران از محل فروش متحمل زیان شدند.
ضرورت بازگرداندن بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد
حسینی در پایان اقدام وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر بازگشت وظایف بازرگانی به وزارت جهاد را امری مثبت تلقی کرد و گفت: از مسئولان دولت انتظار می‌رود که قانون انتزاع را به وزارت جهاد کشاورزی ارجاع دهند تا تولید ساماندهی شود، ضمن آنکه در کنار تولید، بازرگانی مناسبی برای محصولات داشته باشیم تا نگرانی‌ها از حیث ذخیره سازی و تنظیم بازار کاهش یابد.
 
(پنج شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹) ۱۶:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها