سه شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۱۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۵۸۰۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

فقط 12 درصد از توزیع کالا در ایران توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود

مدیرعامل یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اشاره به اینکه در ایران فقط 12 درصد از توزیع کالا توسط زنجیره توزیع مدرن یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود، گفت: این درحالی است که زنجیره توزیع مدرن بازوی دولت در تنظیم بازار است و توسعه آن به تنظیم و مدیریت بازار کمک می‌کند.

رسول محمدی امروز در یک نشست خبری، گفت: در ایام کرونا بسیاری از مردم به دلیل شرایط نیاز دارند که  به صورت اینترنتی خرید‌های خود را انجام دهند لذا با راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی در تهران و البرز به مردم خدمات رسانی می‌کنیم. ضمن اینکه  بزودی امکان خرید اینترنتی در 11 استان دیگر نیز فراهم می‌شود. 
 
مدیرعامل یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اشاره به اینکه مردم امکان خرید تلفنی را نیز دارند، بیان داشت: امیدواریم با تمهیدات لازم شاهد رشد این بخش نیز باشیم. 
 
وی با اشاره به موضوع تورم بیان داشت: براساس آمارهای بانک مرکزی طی دو ماه اخیر حدود 30 درصد تورم داشته‌ایم و لذا مردم و بخصوص دهک‌های پایین بسیار تحت فشار هستند، بنابراین‌ آمادگی خود را برای توزیع کالاهای اساسی در ایام خاص مانند ایام ماه مبارک رمضان، عید نوروز و سایر ایام  به دولت اعلام کرده ایم.
 
محمدی بیان داشت: همچنین یکی از برنامه‌های ما در راستای حمایت از مددجویان کمیته امداد در عید غدیر خم آن است که 2 میلیون و 200هزار سبد کالایی شامل برنج، روغن و مرغ را توزیع می‌کنیم. 
 
مدیرعامل یک فروشگاه زنجیره‌ای بیان داشت: یکی از اقدامات ما در سال گذشته اهدای 10 هزار کارت خرید 100 هزار تومانی به رانندگانی که هیچگونه تخلفی نداشتند بود و این اقدام ما در راستای ایفای تعهدات اجتماعی بوده است. 
 
وی با اشاره به شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان داشت: سطح فروشگاه‌ها کاملا ضدعفونی می‌شود و کالاها را قبل از عرضه برای عاری شدن از ویروس به مدت 5 تا 7 روز در انبار نگهداری می‌کنیم.
 
محمدی بیان داشت: در کشورهای توسعه یافته حدود 85 درصد ظرفیت عرضه و توزیع در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و به عبارتی زنجیره توزیع مدرن است. بهترین شاخص زنجیره توزیع مدرن نیز بهره‌وری است و زنجیره توزیع مدرن نیز بازوی موثر دولت‌ها در تنظیم بازار هستند. 
 
وی بیان داشت: اطلاعات موجودی انبارهای ما بسیار دقیق است و به عنوان مثال اگر یک نهاد دولتی موجودی برنج یکی از فروشگاه‌های ما در یک نقطه دورافتاده را بخواهد طی مدت یک دقیقه می‌توانیم آمار لازم را ارائه دهیم بنابراین هر چقدر حجم توزیع بیشتری در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و به عبارتی زنجیره مدرن قرار بگیرد به راحتی تنظیم بازار و مدیریت بازار امکان پذیر است. 
 
مدیرعامل یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیان داشت: لذا توزیع از طریق زنجیره مدرن می‌تواند مکمل نظارت دولت باشد و در کشور ما تقریبا براساس آمار بانک مرکزی کمتر از 12 درصد ظرفیت توزیع بر عهده فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و بقیه توزیع از روش سنتی انجام می‌شود. 
 
وی افزود: بنابراین یکی از مسیرهای دولت برای پررنگ کردن نقش نظارتی خود حمایت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است تا از این طریق مردم دسترسی بهتر و آسان‌تری به اجناس مورد نیاز خود داشته باشند. 
 
محمدی بیان داشت: براساس برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات پیش‌بینی می‌شود تا 2 سال آینده حدود 20 درصد ظرفیت توزیع بر عهده فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشد. 
 
مدیرعامل یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور بیان داشت: اکثر کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود تحت نظر سازمان حمایت قیمت‌گذاری می‌شود اما تلاش کرده‌ایم تا اجناس با کمترین قیمت به مشتریان عرضه شود. 
 
وی در مورد توزیع کالاهای سهمیه‌ای اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان کالاهایی مانند برنج، روغن و برنج به صورت سهمیه‌ای توزیع می‌شد اما با تغییر ارز برنج از دولتی به نیمایی این کالا از شمول کالاهای دولتی خارج شده است. 
 
وی افزود: براساس اعلام وزارت صمت در راستای تنظیم بازار شکر بزودی 10 هزار تن شکر تنظیم بازار از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه خواهد شد. 
(سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹) ۱۷:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها