سه شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۵۷۹۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

ورود گندم کشاورزان به شبکه قاچاق آرد/ نرخ 4500 تومان برای خرید تضمینی گندم پیشنهاد شد

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه دولت باید طبق قانون نرخ تضمینی محصولات کشاورزی را تا پایان شهریورماه اعلام کند، گفت: نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده 4500 تومان پیشنهاد شد.

علیقلی ایمانی، در پاسخ به اینکه آیا نرخی برای خرید تضمینی گندم برای سال آینده پیشنهاد شده است، گفت: بنیاد ملی گندمکاران ایران با درنظر گرفتن هزینه‌ها و شرایط تورم، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده را کیلویی 4500 تومان به دولت پیشنهاد داد. 
 
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران افزود: این نرخ با درنظر گرفتن تورم جاری و هزینه‌ها پیشنهاد شده است و امید است که دولت زودتر آن را تصویب و ابلاغ کند. 
 
ایمانی تأکید کرد: تورم تولیدکننده بسیار شرایط سختی را به تولیدکنندگان وارد می‌کند که فراتر از تورم جامعه است. در این میان تورم انتزاعی هم وجود دارد، ضمن اینکه نرخ‌هایی که تعیین می‌شود، براساس تورم جاری است، اما برای کشاورزانی که فصل زراعی‌شان تا شهریورماه سال بعد ادامه دارد، در حقیقت باید تورم سال آینده نیز لحاظ شود. 
 
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت:‌ وزارت جهاد کشاورزی هم باید پیشنهاد خود را اعلام کند و پس از کارشناسی در سازمان مدیریت، به شورای اقتصاد ارجاع و در آنجا تصمیم‌گیری خواهد شد. 
 
* گندم کشاورزان سر از شبکه قاچاق آرد درمی‌آورد
 
ایمانی در پاسخ به اینکه آیا قاچاق گندم در کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه دلالان به ویژه در ابتدای شیوع خرید تضمینی که پول گندمکاران را با تأخیر دادند، گندم کشاورزان را خریداری کردند و این گندم‌ها در شبکه‌های قاچاق آرد که در کشور وجود دارد سر در می‌آورد. 
 
وی با تعبیر اینکه آیا این آردها آزاد است یا قاچاق، گفت: به هر حال باید بپذیریم که این مدل آردها در کشور رد و بدل می‌شود و چون سود خوبی دارد، دلالان گندم خود را به صورت آرد در این چرخه به فروش می‌رسانند. 
 
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران تأکید کرد: برخی از این گندم هم به صورت آرد از محل‌های سیستان و بلوچستان خارج می‌شود. 
 
* امسال در گندم خودکفا می‌شویم
 
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران به شرایط خوب تولید امسال اشاره کرد و گفت: خرید از 7.5 میلیون تن گذشته و پیش‌بینی می‌شود 9 میلیون تن گندم به سیلوهای دولتی تحویل شود، اما در این میان بخشی توسط صنایع هم خریداری می‌شود که در مجموع خرید داخل بیش از 10 میلیون تن خواهد بود. 
 
وی در خصوص میزان تولید گندم گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از 13 میلیون تن گندم امسال تولید شود که بخشی از آنها به عنوان تأمین بذر و نیاز جاری کشاورزان روستایی ذخیره می‌شود. 
 
ایمانی تأکید کرد که با این میزان تولید و خرید، نیاز داخل کشور کاملاً برطرف می‌شود، اما سالانه حدود 3 الی 4 میلیون ذخایر استراتژیک در کشور داریم.
 
وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل سیل و کاهش عملکرد، 2 میلیون تن گندم از کشورهای دیگر وارد کرد. 
 
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: وضعیت پرداخت پول کشاورزان بهتر شده و 90 درصد مطالبات آنها پرداخت شده و تنها 10 درصد باقی مانده است. 
(سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها