دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۲
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۹۵۷۴۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس شیرینی و شکلات

کام تلخ قنادها با اعلام مالیات

اول هفته جاری، توافق‌نامه مالیاتی از سوی دولت اعلام شد و باوجودی که اصناف خسارت‌دیده تقاضای بخشودگی مالیاتی داشتند با افزایش آن مواجه شدند.

علی بهره‌مند رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی و کافه قنادی تهران گفت: «بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد اعضای اتحادیه صنف شیرینی، شکلات و قنادی‌ها توان پرداخت مالیات را ندارند. ما انتظار بخشودگی مالیاتی داشتیم اما دولت بی‌توجه به خواسته ما صرفا وعده و وعید داد و حالا همکارانمان را با افزایش ارقام مالیاتی در آستانه تعدیل نیرو و ابطال پروانه کسب قرار داده‌است.»

 

 

 خسارت کرونا
بهره‌مند درباره خسارت کرونا به اصناف اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی و کافه قنادی تهران اظهار کرد: «بسیاری از صنوف با شیوع بیماری و محدودیت‌های اجتماعی و تعطیلی آسیب دیدند و هیچ کاسبی نداشتند. در صنف ما ضرر بیش از بقیه بود. قنادها سرمایه‌هایشان را به تولید رسانده و خود را برای فروش شب عید آماده کرده بودند اما تعطیلی باعث از بین رفتن سرمایه ایشان شد.
 
کسادی و ضرر از یکسو و تعدیل نیرو از سوی دیگر علاوه بر مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کند. بعد از دور اول کرونا در اسفند و فروردین‌ماه تازه داشت کام قنادی‌ها شیرین می‌شد که موج دوم آمد و بیش از پیش به کسب‌وکار شیرینی و شکلات و قنادی آسیب زد.»بهره‌مند تصریح کرد: «تعدادی از همکاران این صنف از اول اسفندماه کار نکرده‌اند. با این اوضاع سوال ما این است که آنها چگونه می‌توانند مالیات پرداخت کنند؟ ما هم مانند سایر صنوف کار نکردیم و هیچ سودی نبردیم؛ اما از یک جهت دیگر هم متضرر شدیم و آن اینکه نتوانستیم از مواد اولیه‌ای که خریده بودیم، استفاده کنیم؛ بنابراین با زیان انباشته مواجه شدیم.»وی با انتقاد از شعارهای دولت ادامه داد: «صنف ما به‌خاطر احترام به سلامتی هموطنان شب عید را تعطیل کرد و طبق اعلام ستاد ملی کرونا خانه‌نشینی پیش گرفتیم و موضوع ضررکردها را با دولت در میان گذاشتیم و اعلام کردیم. دولت صرفا وعده و شعار داد و یک ریال حمایت مالی در کار نبود. علاوه بر اینها مالیات ۱۲ درصدی برایمان وضع کرده‌اند که خیلی‌ها به فکر ابطال پروانه کسب افتاده‌اند. همین الان هم دولت کمک کند دیر شده است. قرار بود از همان ابتدا به کمک مردم و اصناف بیایند تا تعدیل نیرو شکل نگیرد اما در شرایط کنونی انگار اتحادیه زیرورو می‌شود. همه چیز به هم ریخته و همه همکاران ناراحت هستند.»
 
 او در پاسخ به اینکه اعیاد قربان و غدیر تا چه حد وضعیت کسب‌وکار صنف را تحت تاثیر قرار داده‌است، گفت: امیدوارم در این ایام، بازار کمی جهش داشته باشد. مردم خیا‌لشان از رعایت موارد بهداشتی راحت باشد. از سوی دیگر افزایش قیمت هم نخواهیم داشت و اعضای صنف طبق قیمت مصوب فعالیت خواهند کرد.
 
 رونق قنادی مجازی
رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی و کافه قنادی تهران درباره تهیه مواد اولیه توضیح داد: «دولت شکر در اختیار اعضای صنف می‌گذارد و با قیمت کیلویی ۶ هزار و ۷۰۰ تومان به هر میزان که نیاز باشد در اختیار می‌گذارد اما بابت روغن مشکل داریم. تولیدکننده‌ها به واحدهای صنفی و کسبه روغن نمی‌دهند و باید آن را از بازار آزاد تهیه کنیم. البته گرانی و نوسان ارز طی یک‌سال گذشته باعث ۳۰ درصد افزایش قیمت شیرینی و شکلات شد. از سویی محدودیت‌ها و تعطیلی و از سویی گران‌تر شدن کالا تقاضای مردم را کاهش داد که باعث بیکاری کارگران و فروشندگان شده است.»رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی و کافه قنادی تهران درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صنف گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا صنف ما در رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشتاز بود. آن زمان وزارت بهداشت هر ۱۵ روز یک بار بر فعالیت قنادی‌ها نظارت می‌کرد.
 
بعد از شیوع کرونا ما بخشنامه‌ و منشوری برای همکاران صادر کردیم. علاوه بر این، بازدیدها را بیش از گذشته کردیم و وزارت بهداشت هم بازدیدهای خود را افزایش داده و به هفته‌ای یک بار رسانده است. رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی و کافه قنادی تهران معتقد است افزایش قیمت مواد اولیه در تهیه شیرینی و اقلام مرتبط با آن، اعضای صنف را در شرایط اسفباری قرار داده و با خطر ادامه حیات مواجه کرده است. علی بهره‌مند اظهار کرد: «افزایش افسارگسیخته مواد اولیه در تهیه شیرینی و فرآورده‌های قنادی تاثیر بسیار تاسف‌باری بر قیمت تمام شده محصولات بر جای گذاشته است. با این شرایط نمی‌توانیم به کارمان ادامه دهیم. چگونه می‌توان مواد اولیه را با ده‌ها برابر بالاتر از قیمت سال گذشته تهیه کرد ولی نرخ محصول نهایی را ثابت نگه داشت؟ بهره‌مند در ادامه با تاکید بر لزوم و تسریع بر ثبات ارز در کشور گفت: سال گذشته کالایی مانند هل را که در تولید شیرینی و شکلات نقش حیاتی دارد، کیلویی ۱۸۰ هزار تومان تهیه می‌کردیم؛ اما اکنون باید یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تنها بابت خرید یک کیلو هل پرداخت کنیم.»
 
در این اتحادیه صنفی برای ۱۲ رسته شغلی پروانه کسب صادر می‌شود که صرفا رسته فروش لوازم قنادی به‌صورت آنلاین از ضررهای کرونایی جان سالم به در برده است. بهره‌مند ادامه داد: مردم شیرینی را دوست دارند. خودم که قناد هستم شب عید برای خانواده در خانه شیرینی پختم. مردم هم این مساله را دوست دارند و خوشبختانه یک‌سری همکاران و قنادهای ماهر صفحات مجازی راه‌اندازی کرده و پخت انواع شیرینی را به مردم یاد می‌دهند. از این رو فروش آنلاین لوازم قنادی کمتر آسیب دیده است. اتحادیه از ابتدای اعلام ستاد ملی کرونا آموزشگاه خود را تعطیل کرد. همه آموزشگاه‌هایی که مجوز دارند مجموعه‌شان را تعطیل کردند اما آموزشگاه‌های زیرزمینی و بدون مجوز همچنان کلاس‌ها را دایر می‌کنند و باعث شیوع بیشتر بیماری می‌شوند. برای نمونه، طرف در هنگام آموزش کیک برنامه لایو می‌گذارد و می‌بینیم ۳۰ نفر بدون ماسک زیر یک سقف ساعت‌ها کنار هم قرار دارند. اینها علاوه بر صنف قنادی برای سلامت مردم جامعه خطر دارند و متاسفانه نظارتی روی کار آنها نیست و با ایشان برخوردی صورت نمی‌گیرد. اما قنادان حرفه‌ای زیادی، کانال و صفحه مجازی راه‌ انداخته‌اند و ضمن رعایت مسائل بهداشتی آموزش هم می‌دهند.
(دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹) ۱۲:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها