دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۷۴۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای کاهش وابستگی کشور به واردات بذور

با اجرای طرح تولید بذور مورد نیاز کشور از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌شود تا وابستگی کشور به واردات این محصول کاهش یابد.

توسعه تولید بذور با فناوری بالا با هدف افزایش تولید محصول، کاهش واردات روغن و دانه‌های روغنی، کاهش واردات خوراک دام و کاهش واردات بذر از برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است؛ چراکه بر اساس آمارها سال گذشته میزان واردات قانونی بذر حدود ۱۸۲ میلیون دلار و در سال ۹۷ این میزان حدود ۱۲۰.۵ میلیون دلار بود.
وابستگی ایران برای واردات بذر مربوط به بذور "سبزی" و صیفی گلخانه‌ای"، "چغندر قند"، "ذرت"، "سیب‌زمینی"، "چمن" و برخی اقلام دیگر است اما سایر بذور مصرفی اعم از گندم، جو، برنج وسایر گیاهان در داخل تولید می‌شود.
برای کشت سبزی و صیفی در کشور نیاز به ۴ هزار تن بذر است که یک هزار و ۷۰۰ تن از این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود. بذور هیبرید در رتبه نخست این واردات است. نیاز بذر ذرت کشور هم سالانه ۱۵ هزار تن است که حدود ۳ هزار تن آن از طریق واردات تامین می‌شود.
به نقل از معاونت علمی، بر این اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح توسعه تولید بذور با فناوری بالا را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار دارد.
 
(دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها