دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۵۷۳۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

قیمت هر کیلو مرغ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان شد

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات قیمت مرغ خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.
وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که تا پایان هفته نوسان خاصی در بازار رخ ندهد.
حجت بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب و ۵۰ درصد از بازار سیاه تامین می‌شود و در برخی استان‌ها این نسبت متفاوت است.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود قول مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر راه اندازی سامانه جدید و توزیع بر مبنای نرخ مصوب انتظار می‌رود که وزارت جهاد، وزارت صمت و گمرک در این خصوص تعامل لازم را داشته باشند.
وی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: بنابر آمار بیش از ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت گرفته که با این حجم جوجه ریزی کمبودی در عرضه نداریم.
حجت ادامه داد: با توجه به تنش گرمایی، وزن گیری مرغ در فصل تابستان نسبت به بهار متفاوت است به طوریکه علی رغم ۱۱۰ میلیون جوجه ریزی، مازادی در عرضه نداریم.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار وجود ندارد، چنانچه مسئولان خواهان عرضه با نرخ مصوب هستند، نهاده با نرخ مصوب را باید در اختیار مرغداران قرار دهند.
حجت با انتقاد از تاخیر در توزیع نهاده‌های دامی بیان کرد: اکثر شرکت‌های فروشنده نهاده‌های دامی به جز پشتیبانی امور دام در ارسال بار عملکرد مناسبی ندارند که تمامی این عوامل منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.
بازار نهاده‌های دامی همچنان ۲ نرخی است
وی با بیان اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان ۲ نرخی است، گفت: عدم حمل به موقع نهاده علت اصلی اختلاف قیمت مصوب با بازار آزاد است و از آن جا که مرغدار با موجود زنده سر و کار دارد، چاره‌ای جز تامین نهاده با نرخ بالا ندارد.
حجت با اشاره به اختلاف ۳ برابری قیمت کنجاله سویا نسبت به نرخ مصوب بیان کرد: با توجه به تامین ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز مرغداران با نرخ مصوب، حداقل ۳ هزار تومان هزینه تمام شده تولید افزایش می‌یابد.
این مقام مسئول اظهار کرد: کنجاله سویا با نرخ ۷ هزار تومان و ذرت ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار سیاه به وفور موجود است، درحالیکه نهاده به میزان کافی با نرخ مصوب نیست.
وی متوسط نرخ هر قطعه جوجه یکروزه را بالای ۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسان شدید هزینه‌های تولید، نرخ مصوب به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
به گفته حجت، با وجود آنکه ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده های دامی از کانال دولت و مابقی از بازار آزاد تامین می‌شود، به همین خاطر عرضه با نرخ‌های مصوب بیانگر استمرار زیان ۴ ماهه اخیر مرغداران است، در حالیکه اگر مسئولان دولتی از نرخ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان حمایت کنند، تولیدکننده با اطمینان خاطر بیشتری به تولید ادامه می‌دهد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر اصلاح قیمت مرغ بیان کرد: اگر قیمت مصوب بر مبنای کارشناسی اعلام شود، تولیدکنندگان با افتخار می‌پذیرند چرا که تولیدکنندگان به هیچ عنوان به دنبال افزایش قیمت نیستند.
وی در پایان با تاکید بر اصلاح قیمت مرغ در بازار تصریح کرد: با وجود آنکه امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار وجود ندارد، از این رو انتظار می‌رود مسئولان تنظیم بازار برمبنای واقعیت و هزینه تمام شده تولید، قیمت واقعی مرغ را اعلام کنند.
 
(دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها