یکشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۴
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۹۵۷۰۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

تلفیق علم و کشاورزی برای رونق پسته دامغان/ ثبت ۵ اختراع در مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد

فعالیت علمی در کنار عملیات کشاورزی برای رونق محصول پسته به تولید باکیفیت و افزایش متوسط این محصول در شهرستان دامغان، به عنوان قطب تولید این محصول دارای ارزش اقتصادی در کشور، از مراحل کاشت تا فرآوری کمک می‌کند.

 کشاورزی یکی از شغل‌های پر طرفدار شهرستان دامغان است و اقتصاد عمده افراد در این شهر به محصول پسته وابسته است. هم‌اکنون، ۳۵ درصد اشتغال دامغان در حوزه کشاورزی است و پنج هزار باغدار و کشاورز در این بخش مشغول فعالیت هستند.
 
سطح کل باغ‌های پسته شهرستان دامغان ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار است که از این میزان ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ مُثمر پسته است. 
 
انجام فعالیت‌های کشاورزی با استفاده از دانش روز و تلفیق تجربه و علم در کنار کار عملی کشاورزی بدون شک به بازدهی، افزایش تولید، رفع چالش ها و معرفی بهتر محصول کمک می‌کند.
 
چند سالی است که مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان نیز به صورت جدی در حوزه پسته فعالیت دارد و اقدام‌های ماندگار بسیاری را به انجام رسانده است.
 
ثبت پنج اختراع، اجرای طرح پایش، ارائه مقالات و پایان نامه‌های مرتبط با پسته از جمله دستاوردهای این مرکز تحقیقاتی است. مرکز تحقیقات پسته این دانشگاه دارای هشت هسته علمی و ۲۳ عضو هیات علمی است. 
 
برنامه‌های این مرکز در زمینه پسته، بدون شک نویددهنده آینده روشن است که با استفاده از دانش استادان و دانشجویان آن به ثمر می‌نشیند.
 
ثبت ۵ اختراع مرتبط با پسته در مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد
 
رییس مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: روغن آرایشی بهداشتی معطر پسته، پودر فرآوری شده پسته، محصول ضدسرمازدگی درختان، اجرای طرح افزایش ماندگاری پسته و تولید محلول کود نانورس به منظور رفع تنش های خشکی، پنج اختراعی است که توسط این مرکز به ثبت رسیده است.
 
قنبر لایی اظهار داشت: اجرای طرح پایش توسط این مرکز در سطح کشور در حال انجام است که در این طرح، برنامه ها و مشکلات تحت ۶۰۰ عنوان کار تحقیقاتی تعریف شده، توسط دانشجویان ارشد و دکتری استفاده می‌شود.
 
وی ادامه داد: عناوین تحقیقاتی طرح پایش در زمینه پنج چالش شامل آفات و بیماری‌ها، تغذیه، فرآوری و بسته بندی، تنش‌های محیطی و بازاریابی و تجارت پسته تعریف شده است.
 
لایی اضافه کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری آثار اختراع شده، پیشنهادهایی داده شد و در یک اثر با سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در حال انعقاد قرارداد هستیم.
 
وی تصریح کرد: در زمینه دانشگاه و فرآوری همچنان به کار بیشتری نیاز است و توقع داریم تا محققان و مراکز تحقیقاتی با جدیت بیشتری فعالیت کنند چراکه در زمینه تجارت، صادرات، فرآوری، محصولات جانبی و دارویی، نیاز به تحقیقات احساس می‌شود.
 
لایی به نگارش ۷۰۰ مقاله فارسی و ارائه ۱۲ پایان نامه ارشد و دکتری در این مرکز اشاره کرد و افزود: سال گذشته، ۶۸۳ مقاله انگلیسی در کل کشور به چاپ رسید که از این تعداد ۸۰ اثر متعلق به دامغان بود.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: از بین ۱۰۵ اختراع ثبت شده دانشگاه‌های آزاد کل کشور، این دانشگاه با ثبت پنج اختراع از جایگاه ویژه و فعالیت اساتید علمی در بخش کشاورزی، برای بازدهی بهتر حمایت می‌کند.
 
محققان به رونق پسته‌کاری دامغان کمک کنند
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: بدون شک کار علمی در کنار فعالیت اجرایی به تولید بهتر، افزایش میانگین تولید و کیفیت محصول کمک می‌کند.
 
سید محسن طباطبائیان اضافه کرد: خوشحالیم که دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با همکاری مرکز تحقیقات پسته، این محصول خاص را هدف گذاری کرده است که بدون شک با ظرفیت‌های علمی موجود در این مرکز، پسته به جایگاه اصلی خود نزدیک تر شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: ایجاد این مرکز، هم افزایی خوبی بین علم و کشاورزی و مجموعه اجرایی و دانشگاهی در شهرستان ایجاد کرده است  و همه به یک جهت در حرکت هستند. 
 
طباطبائیان ادامه داد: در طول یک فصل زراعی اخیر، ۱۲جلسه با همکاری دانشگاه و جهاد برگزار شده است که ثمره آن قابل مشاهده است. 
 
مدیر جهاد کشاورزی دامغان افزود: جهادکشاورزی به عنوان واحد اجرایی هر مسیری که مطرح کرد مورد استقبال این مرکز واقع شد و جمع مقالات خارج شده از بخش پسته نیز با فعالیت این مرکز به چندین برابر سال‌های قبل رسیده است.
 
استفاده از تمام ظرفیت محصول پسته، هدف اصلی دانشگاه آزاد دامغان 
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: پسته به عنوان یک محصول با ارزش غذایی بالا و راهبردی و اقتصادی شناخته می‌شود که شهر دامغان نیز به عنوان یک شهر تک‌محصولی، عمده محصول کشاورزی تولیدی خود را به این محصول اختصاص داده است.
 
نعمت الله نعمتی ادامه داد: مرکز تحقیقات پسته این دانشگاه خوراک علمی موجود برای استفاده و نوآوری در ارائه محصولات را فراهم می‌کند و در مرحله بعد وظیفه سرمایه گذاران است که جهت تکمیل طرح و تجاری سازی آن ورود کنند. 
 
وی اظهارداشت: نوآوری و اختراع مرتبط با پسته در زمینه مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی نیز از برنامه‌های آینده مرکز تحقیقات پسته این دانشگاه است.
 
نعمتی اضافه کرد: طرح پایش، به عنوان پژوهش یکپارچه اثرگذاری شبکه‌ای در هر استان شامل یک طرح است که در کنار این طرح‌ها، چهار شهر کشور نیز از طرح‌های پایش بهره‌مند شدند.
 
وی افزود : طرح پایش استان سمنان در حوزه کویر است و در کنار این طرح، پایش پسته به دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد دامغان واگذار شده است که در راستای اجرای این طرح، دانشجویان رشته و گرایش‌های صنایع غذایی، زراعت، باغبانی و گیاه پزشکی، موظف هستند تا موضوع طرح پایان نامه خود را از بین ۶۰۰ طرح علمی پسته انتخاب کنند.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: دانشکده کشاورزی این دانشگاه با حدود ۲۰۰ دانشجو، ۶ رشته دکتری، ۱۰ رشته کارشناسی ارشد، چهار رشته کارشناسی، ۲ رشته کاردانی و ۱۸ عضو هیات علمی ثابت، فعالیت دارد و هدف مجموعه دانشگاه، کمک به کشاورزی با استفاده از دانش روز و طرح‌های دانش بنیان است.
 
 
 
 
(یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹) ۰۹:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها