شنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۶۸۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

600میلیارد ریال از طلب زعفرانکاران خراسانی پرداخت شد

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: ۶۰۰ میلیارد ریال دیگر از مطالبات مربوط به خرید مستقیم محصول زعفران، به حساب کشاورزان زعفرانکار در این استان واریز شد.

ایرج ناصری‌مقدم افزود: چک لیست پرداخت این میزان مبلغ واریزی اواخر هفته گذشته تحویل بانک کشاورزی شده و از صبح امروز به حساب زعفرانکارانی که محصول خود را در قالب خرید حمایتی زعفران به این سازمان تحویل داده‌اند واریز شد.
وی ادامه داد: مطالبه باقیمانده زعفرانکاران تا قبل از این، هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال بود که با پرداخت این ۶۰۰ میلیارد ریال به هزار و ۷۰ میلیارد ریال کاهش پیدا کرد.
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: پارسال ۹ هزار و ۵۰۲ کشاورز در استان خراسان رضوی بیش از ۶۸ تن و ۸۲۵ کیلوگرم زعفران تولیدی خود را در قالب طرح یاد شده به سازمان تعاون روستایی این استان تحویل دادند که با بیش از پنج هزار نفر از این تعدادکشاورزان تصفیه حساب کامل ۱۰۰ درصدی شده است.
کار خرید حمایتی زعفران از کشاورزان خراسان رضوی با برپایی ۱۸ مرکز خرید در ۱۷ شهرستان این استان صورت گرفت. 
محصول زعفران‌کاران خراسان رضوی در قالب "طرح خرید حمایتی زعفران" در چهار نوع شامل "زعفران نگین، محصول شبه‌نگین، زعفران پوشال درجه یک و محصول پوشال معمولی" سطح‌بندی شده بود. 
بر اساس این سطح‌بندی، هر کیلوگرم محصول "زعفران نگین" به قیمت ۱۰۵ میلیون ریال، "شبه‌نگین" ۹۵ میلیون ریال، "پوشال درجه یک" ۹۰ میلیون ریال و زعفران "پوشال معمولی" ۸۲ میلیون ریال از کشاورزان خریداری شده است.
پارسال ۹۰ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافته بود که حجم محصول برداشت شده از این سطح معادل ۳۲۰ تن اعلام شده است.
ظرف سالهای اخیر به طور متوسط سالانه پنج هزار هکتار به زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی افزوده شده است.
سالانه ۲۰۰ تن محصول از ۸۴ هزار هکتار مزارع زعفران ایران برداشت می‌شود که ۷۸ درصد از این حجم تولید زعفران محصول مزارع خراسان رضوی است. بیشترین زعفران جهان با سه هزار سال سابقه در شهرستانهای تربت‌حیدریه، زاوه، گناباد، کاشمر، رشتخوار و مه‌ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی تولید می‌شود. 
بازده تولید در واحد هکتار در مزارع زعفران خراسان رضوی به طور متوسط چهار تا پنج کیلوگرم است. تقریبا همه شهرستانهای خراسان رضوی بین ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار هکتار مزرعه زیرکشت زعفران دارند.
۱۳۸ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند. همچنین ۸۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی به طور مستقیم درگیر امور مربوط به کشت، تولید و برداشت زعفران هستند.
تنها منبع تامین معیشت بیش از نیمی از جمعیت روستایی خراسان رضوی کشاورزی است. ۳۶۳ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی این استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری فعالیت دارند. 
 
(شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها