سه شنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۲۲:۵۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۶۰۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید بذور هیبرید مقام دربرابر بیماری ها و آفات محلی در ایران

مدیر بازرگانی یک شرکت دانش بنیان گفت: بذور هیبرید کشاورزی با ویژگی مقاومت در برابر بیماری‌ها، آفات و شرایط محیطی داخلی در کشور تولید می شود و انحصار کشورهای اروپایی و آمریکا شکسته شد.

علیرضا ابراهیمی مدیر بازرگانی شرکت دانش بنیان اکتور درباره تولید بذور هیبرید کشاورزی در داخل کشور  اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران سالانه مبالغ زیادی برای واردات بذور هیبرید کشاورزی به ویژه در بخش سبزی و صیفی هزینه می کنند، پروژه ای ملی برای تولید این محصولات در ایران در دست اجرا است.
وی افزود: سالانه حدود 2 میلیارد بذر در بخش تولیدات محصولات گلخانه ای مصرف می شود که بخش عمده آن از محل واردات تامین و حدود 400 میلیون یورو از منابع کشور صرف واردات(قانونی و غیر قانونی) این محصولات می شود.
مدیر بازرگانی شرکت دانش بنیان اکتور ادامه داد: کشور های تولید کننده بذور هیبرید در دنیا محدود هستند که آمریکا بزرگترین تولید کننده این محصول است و به دیگر کشور ها این اجازه داده نمی شود که آنها نیز اقدام به تولید بذور هیبرید کنند و دانش آن را به دیگر کشور انتقال نمی دهند.
وی تصریح کرد: بعد از آمریکا برخی از کشور های اروپایی نیز تولید کننده بذور هیبرید کشاورزی هستند و از این تجارت انحصاری سود سرشاری به دست می آورند.
ابراهیمی با بیان اینکه در ابتدا واردات و  تولید پایه های مادربه طور هم زمان انجام می شود   گفت: به همین منظور بخش از تکنولوژی لازم را از دیگر کشورها وارد کردهایم همچنین در داخل کشور نیز تحقیقات علمی به طور همزمان با همراهی وزارت جهاد کشاورزی و نهاده های دانشگاهی در حال انجام است.
وی اظهار داشت: 95 درصد بذور هیبرید کشور در وارداتی است و در صورتی که به دلیل تنش های سیاسی واردات این محصولات متوقف شود کشاورزی ما لطمه می بیند.
وی گفت: تحقق این امر و تولید بذور هیبرید نیازی اساسی برای کشور به حساب می آید و ما به دنبال شکستن این انحصار با دانشمندان و نیروهای داخلی کشورمان هستیم که در این زمینه تیم علمی تشکیل شده است.
ابراهیمی اظهار داشت: محصول داخلی به بیماری های و آفات که در کشور با آنها مواجه هستیم صورت می گیرد و در واقع ژنومی است.
وی با بیان اینکه در مرحله اول بذور  فلفل دلمه ای و خیار در دستور کار است افزود: شرکت های خارجی در صورتی که تصمیم به فروش پایه های بذور مادری داشته باشند  برای واردات هر نوع از آنها حداقل 500 هزار یورو مطالبه میکنند.
بنابراین گزارش چندی پیش در جلسه از تولید این بذر و تولید شکری با شیرینی چند برابری با حضور معاون علمی فناوری رئیس جمهور  رونایی به عمل آمد.
بنابراین گزراش بذور هبرید یا گواهش و اصلاح شده دارای صفات وعملکرد بهتری برای تولید کنندگان هستند و با قیمت های بالاتری در دنیا خرید و فروش میشود.
 
(سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹) ۲۲:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها