دوشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۵۶۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کود اوره در انحصار دولت/ کشاورزان کود را 4 برابر قیمت از بازار سیاه می‌خرند

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ایران اعلام کرد: این روزها کشاورزان به شدت نیازمند کود کشاورزی هستند و حتی کود اوره که در انحصار دولت است را به 4 برابر قیمت از بازار سیاه خریداری می‌کنند.

گزارش‌های مختلفی از استان‌های کشور وجود دارد مبنی بر این که کشاورزان به شدت در مضیقه تأمین کود هستند. کودهای فسفاته، پتاسه و کود اوره جزء نیازهای ضروری کشاورزان است و آنها مجبورند کود را به 4 برابر قیمت از بازار سیاه خریداری کنند. صد درصد کود اوره مورد نیاز در داخل کشور تأمین می‌شود و کشاورزان اعتراض دارند که چرا این نوع کود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم نمی‌توانند تأمین کنند. کشاورزان استان‌ها می‌گویند اگر در تأمین کودهای فسفاته و پتاسه که متکی به واردات هستیم مشکل داریم، قابل توجیه است، اما این موضوع در مورد تأمین کود اوره که خودکفا هستیم برای ما توجیه‌پذیر نیست.
در این زمینه با مسعود اسدی رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ایران گفت و گو کردیم.
وی در پاسخ به این سؤال که شما به عنوان نماینده کشاورزان آیا از مشکلات تأمین کود آنها باخبر هستید، گفت: از اقصا نقاط کشور کشاورزان گزارش‌هایی در مورد مشکل تأمین کود به ویژه اوره خبر می‌دهند. آنها می‌گویند مجبور هستند این کود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار سیاه به قیمت 4 برابر تأمین کنند. که در بسیاری از موارد به دلیل هزینه‌های بالای آن از توان کشاورز خارج است.
رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ایران اظهار داشت: «قیمت کود اوره در بازار آزاد به کیسه‌ای 160 هزار تومان رسیده است».
وی در پاسخ به این سؤال که کشور در تأمین اوره خودکفا است، چطور کشاورزان در زمینه این نوع کود نیز مشکل دارند، گفت: متأسفانه کود اوره در انحصار دولت است و باید این سؤال را پتروشیمی‌ها و وزارت جهاد پاسخ بدهند که چطور ممکن است در محصولی که خودکفا هستیم، کشاورزان به مشکل برخورده‌اند.
اسدی در پاسخ به این سوال که از نظر شما اشکال در کجاست، گفت: یا این محصول به اندازه کافی تولید نمی‌شود یا این که پتروشیمی‌ها ترجیح می‌دهند به جای عرضه در داخل به کشورهای خارجی صادر کنند.
رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ایران اظهار داشت: ضمن این که بعضی از پتروشیمی‌ها از جمله شرکت پتروشیمی رازی سهامدار اصلی‌اش ترک‌ها هستند و شاید در زمینه عرضه به داخل مشکلاتی وجود داشته باشد.
وی تأکید کرد: باید متولیان امر نسبت به تولید و توزیع نهاده‌های کشاورزی نظارت داشته باشند و وظیفه دولت این است که به هر طریقی این نهاده‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که در تولید محصولات کشاورزی مؤثر است تأمین کنند.
اسدی در پاسخ به این سوال که کمبود کود شیمیایی چه تبعاتی می‌تواند برای کشور داشته باشد، گفت: اگر کشاورزان نتوانند این نهاده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به موقع به زمین بدهند باعث کاهش تولید در واحد سطح شده و علیرغم این که منابع آب و خاک استفاده می‌شود اما تولید کافی نخواهند داشت، درواقع منابع به هدر می‌رود و درآمد کشاورزان هم به حداقل می‌رسد.
از وی سؤال شد که برای امنیت غذایی کشور چه تأثیری می‌تواند داشته باشد، گفت: الان زمان کشت تابستانه ذرت و برنج است و این دو محصول در امنیت غذایی کشور تأثیر زیادی دارند. اگر به اندازه کافی تولید نشود، مجبور هستیم در این شرایط بحران ارزی برای واردات آنها ارز زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اختصاص دهیم و برای تأمین آنها بسیار هزینه کنیم و در این شرایط فعلی هم دشمنان ما مترصد فرصتی هستند که از هر طریقی به کشور فشار بیاورند، کمبود مواد غذایی باعث می‌شود که آنها فشار بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کنند.
از اسدی سؤال شد که اخیراً وزارت جهاد کشاورزی مجری برای خودکفایی گندم نیز تعیین کرده است، در حالی که کشاورزان برای تأمین حداقل نیازهای خود درمانده‌اند؛ وی پاسخ داد: من به عنوان نماینده کشاورزان هستم و کاری ندارم که وزارت جهاد چه کاری می‌خواهد بکند، اما این درخواست را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارم که به هر طریقی نیاز نهاده کشاورزان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کند چون تبعات ناگواری برای کشور خواهد داشت.
رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ایران همچنین در باره این که چطور محصولی که در انحصار دولت است می‌تواند سر از بازار سیاه درآورد گفت: ‌اینها برای ما هم جای سؤال است و باید بررسی و کنکاش بیشتری در این باره بشود و مسؤولان پاسخگو باشند.
 کود شیمیایی تأثیر اگر مناسب استفاده شود تأثیر بسیار زیادی در افزایش محصول دارد. به ازای هر کیلوگرم کود که به زمین داده می شود 9 کیلوگرم در افزایش تولید مؤثر است. بنابراین تأمین به اندازه و به موقع کود شیمیایی برای کشاورزان بسیار مهم و اساسی است.
 
(دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹) ۱۴:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها