یکشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۵۵۳۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ضوابط نظارت بر دام های ذبح شده در عید قربان ابلاغ شد

سازمان دامپزشکی اقدامات لازم الاجرا در برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی با کلیه دستگاه‌های ذیربط جهت اجرای بهتر و فراگیرتر نظارت بر دام های ذبح شده در عید سعید قربان را ابلاغ کرد.

علی‌صفر ماکنعلی با عنایت به در پیش بودن عید سعید قربان و ضرورت بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در این روز و به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تأمین بهداشت عمومی بخصوص در شرایط فعلی ناشی از بیماری کووید ۱۹ و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد تبصره ۲ ماده ۲ آئین نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه‌های کشور، اقدامات لازم الاجرا در برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی با کلیه دستگاه‌های ذیربط جهت اجرای بهتر و فراگیرتر از سال‌های گذشته را ابلاغ کرد.
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور به لزوم هماهنگی بین بخشی اشاره کرد و افزود: هماهنگی با استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، سازمان جهاد کشاورزی استان، دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی، ائمه جمعه و جماعات، مراکز بهداشتی درمانی استان و واحدهای تابعه، کمیته امداد حضرت امام (ره)، بهزیستی و در صورت ضرورت سایر ادارات در راستای اجرای بهینه طرح ضروری است.
 
وی همچنین با اشاره به اجرای برنامه عملیاتی، افزود: برنامه عملیاتی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی باید شامل سازماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی در استان و ادارات تابعه در قالب پرسنل فنی دامپزشکی (اعم از دکترهای دامپزشک، کارشناسان، کاردان‌ها و تکنسین‌های دامپزشکی و بهداشت گوشت) به همراه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و ناظرین شرعی به منظور بازرسی و نظارت بهداشتی و ناظرین شرعی بر دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان از ساعت ۷ تا ١٣.
 
وی ادامه داد: با توجه به اولویت کشتار دام‌های قربانی در کشتارگاه‌های دام هر شهر، متصدیان کشتارگاه‌های دام موظفند آمادگی لازم به منظور پذیرش دام‌های قربانی و ذبح آنها از ساعت ۷ صبح تا ۱۳ روز عید سعید قربان داشته و بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در محل کشتارگاه، مستقر و آماده کار باشند. همچنین پیش‌بینی خودرو سردخانه‌دار برای حمل لاشه دام‌های قربانی ضروری است. کلیه خدمات بهداشتی، شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه‌ها و دیگر اماکن فوق الذکر به صورت رایگان ارائه می‌شود.
 
براساس اعلام رئیس سازمان دامپزشکی بازرسان بهداشتی موظف هستند اطلاعات لازم به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی بویژه در زمینه انتقال بیماری و ابتلاء مصرف‌کنندگان از طریق مصرف گوشت‌های غیر بهداشتی را در قالب اطلاعیه، توضیحات شفاهی و … ارائه دهند.
 
ماکنعلی تصریح کرد: در بازرسی بهداشتی پیش از کشتار، آثار آلودگی‌های انگلی خارجی و نیز تب دار بودن دام باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. همچنین طی دوره استراحت پیش از کشتار در مورد دام‌های قربانی ضروری است.
 
وی افزود: دام‌هایی که نشانه‌های درمانگاهی غیر طبیعی دارند را به شیوه مناسب علامت‌گذاری کنند تا فروش آنها به عنوان دام قربانی ناممکن شود و همچنین لاشه و آلایش غیر قابل مصرف با نظارت دامپزشکی از چرخه مصرف خارج و به نحو مناسب جمع آوری و امحاء شود.
 
این مقام مسئول با اشاره به اجرای برنامه نظارتی نیز گفت: مدیرکل دامپزشکی استان موظف است بر حسن اجرای طرح در سطح استان و شهرستان‌ها که به منظور تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان اعمال می‌شود، نظارت مستمر داشته باشد.
(یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹) ۱۷:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها