یکشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۵۵۲۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

پیشنهاد قیمت ۴۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه این بنیاد قیمت 4500 تومان را برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده پیشنهاد داده است،از کمبود کود شیمیایی در آستانه فصل کشت خبر داد.

عطاالله هاشمی اظهار داشت: تاکنون حدود ۶.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان توسط دولت خریداری شده ضمن اینکه کارخانجات و صنایع نیز مقداری از محصول کشاورزان را خریداری کرده‌اند که بیش از ۱.۵ میلیون تن است.
وی افزود: بین ٧٠ تا ٧٢ درصد مطالبات گندمکاران تسویه شده و مابقی نیز در حال پرداخت است و به طور کلی می‌توان گفت روند پرداخت مطلوب است.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن سال زراعی جدید گفت: ما برای سال زراعی آینده قیمت ۴,۵۰۰ تومان را برای خرید هر کیلوگرم گندم پیشنهاد داده‌ایم و این قیمت با توجه به نرخ تورم، افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید و هزینه‌های جانبی از جمله حمل و نقل، مکانیزاسیون، نهاده‌ها و … رقمی منطقی است.
وی با بیان اینکه در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی نظری نزدیک به نظر بنیاد ملی گندمکاران دارد، گفت: این وزارتخانه پیشنهاد خود را به شورای اقتصاد ارائه کرده است.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کشت گندم در استان‌های سردسیر از ١۵ تا ٢٠ شهریور آغاز می‌شود، افزود: در این مناطق اولین آبیاری نیز اوایل مهرماه انجام می‌شود ضمن اینکه کشاورزان باید موقع کشت همراه بذر کود فسفات و پتاس به زمین بدهد و ما با کمبود این نهاده‌ها مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: حدود ١٢٠ هزار تن کود فسفات و پتاس در بنادر دپو شده و بانک مرکزی در تخصیص ارز این نهاده‌ها کوتاهی می‌کند. در صورتی که این محصولات به موقع دست کشاورزان نرسد تولید را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.
هاشمی اضافه کرد: متأسفانه برای بخش کشاورزی دستگاه‌های مختلف به صورت جزیره‌ای تصمیم می‌گیرند و همین مساله بخش را دچار چالش‌های جدی کرده است.
وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود کود اوره و افزایش قیمت آن گفت: در بسیاری از مناطق کشور قیمت کود اوره به بیش از ١۵٠ هزار تومان رسیده که سه برابر نرخ مصوب است این در حالی است که کود اوره در داخل تولید می‌شود اما کشاورز ناچار به تأمین آن از بازار آزاد است.
 
(یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹) ۱۴:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها