شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۵۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۵۴۹۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

بازار برنج نوبرانه مازندران در انتظار کشف قیمت

اگرچه محصولات نوبرانه همواره با قیمت غیر متعارف پس از ورود به بازار خرید و فروش می‌شود و در واقع مشتریان خاصی دارد ، اما برنج نوبرانه مازندران پس از گذشت حدود ۶ روز همچنان بدون قیمت‌گذاری و خرید و فروش انبار می‌شود و به نوعی بازار برنج استان در حالت انتظار قرار گرفته است.

استان مازندران حدود یکهزار و ۲۰۰ واحد شالیکوبی دارد که علاوه بر تبدیل شالی به برنج سفید ، به عنوان محل خرید و فروش برنج به صورت عمده نیز شناخته می شوند. 
بررسی میدانی نشان می دهد؛ در حالی که حدود یک هفته از آغاز برداشت شالی در مازندران سپری و برنج نوبرانه در کیسه ها بسته بندی می شود ، ولی هیچگونه خرید و فروشی در شالیکوبی ها انجام نمی شود و همه طرف ها از کشاورز گرفته تا دست اندرکاران شالیکوبی ها و بازار عمده فروشی منتظر کشف قیمت هستند.
اظهارات صاحبان چند شالیکوبی در شهرستان های بابل و آمل نشان می دهد که بازار خرید و فروشی برنج نو کاملا راکد است و هیچکس حاضر به اعلام قیمت نیست و ظاهرا همه منتظر اتفاق خاصی برای اعلام قیمت برنج نوبرانه هستند.
با این حال ، بازار خرید و فروش برنج سال گذشته به صورت کم رمق فعالیت دارد ولی اغلب شالیکوبی ها به مشتریان اعلام می کنند که برنج قدیمی را تمام کرده اند و در انتظار اعلام قیمت برای برنج نو هستند. تا پیش از برداشت شالی و ورود برنج نو به شالیکوبی ها ، هر کیلوگرم برنج کشت اول تا ۲۱ هزار تومان و کشت دوم هم تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش می شد.
شالیکارانی که محصولشان را برای تبدیل به برنج سفید وارد شالیکوبی کرده اند ، می گویند که فروش برنج نو با قیمتی که اکنون برنج سال گذشته در بازار مشتری دارد ، برایشان به صرفه نیست . آنها به افزایش سطح عمومی قیمت ها در کشور مانند قیمت لوازم خانگی ، حبوبات، گوشت ، مرغ و لبنیات و دیگر کالاهای مورد نیازشان استناد می کنند و می گویند که فروش برنج نو به قیمتی که اکنون برنج سال گذشته خریدار دارد ، برایشان به صرفه نیست.
کشاورزانی که در محل شالیکوبی و هنگام تبدیل شلتوک هایشان به برنج سفید با آنها صبحت کرد ، بر این نکته تاکید داشتند که امسال هزینه کشت و کارشان هم افزایش زیادی داشته و توقعشان با توجه به نرخ تورم ، افزایش حداقل ۲۰ درصدی قیمت برنج نسبت به سال قبل است.
پیش از این مسئولان بخش کشاورزی و کارشناسان اقتصادی هم بر این نکته تاکید داشتند که امسال اگر کشاورز برنجکار هر کیلوگرم برنج کیفی طارم محلی را کمتر از ۲۷ هزار تومان به فروش برساند ، صرفه اقتصادی نخواهد دید و حفظ زمین های کشاورزی با توجه به قیمت های نجومی که برای آنها وجود دارد ، مشکل خواهد شد.
دولت هم پیش از این همسو با دغدغه شالیکاران و در حمایت از محصولشان ، ارز نیمایی برای واردات برنج تصویب کرد. کارشناسان بازار برنج معتقدند این مصوبه مانع کاهش قیمت تولیدات داخلی این محصول در سال جاری می‌شود. همسو با این مصوبه  سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز اعلام کرد اگرچه هزینه تولید برنج امسال بسیار بالا رفته است ، اما شالیکاران نگران قیمت محصول خود نباشند.
اگر چه اصل عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت بازار است ، اما با توجه به این که واردات برنج مورد نیاز کشور طبق مصوبه دولت باید با ارز نیمایی باشد، به نظر می رسد قیمت برنج تولید داخل واقعی شود.
مدیر یکی از واحدهای شالیکوبی در بابل و از آگاهان وضعیت بازار برنج مازندران گفت که از چهار روز پیش تا کنون روزانه ۲ تا چهار تن برنج سفید طارم محلی و هاشمی در شالیکوبیش انبار می شود.
احمد قربانی افزود : به رغم این که کشاورز آماده عرضه محصولش به قیمت مناسب است ، اما به دلیل عدم قیمت گذاری ، خرید و فروشی صورت نمی گیرد.
وی با بیان اینکه کشاورزان  به عنوان عرضه کنندگان افزایش ۲۰ درصدی قیمت برنج نسبت به سال قبل را مطرح می کنند ، گفت : خریداران نیز با حضور در شالیکوبی ها فقط با سوک زدن کیفیت برنج را مورد ارزیابی قرار می دهند و اصلا قیمتی را مطرح نمی کنند.
این دست اندرکار بازار برنج افزود : برنج کیفی طارم محلی کشت اول و کشت دوم یا رتون سال قبل ، تا پیش از ورود برنج نو ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان خرید و فروش شده است ، اما هنوز معامله ای برای برنج نوبرانه صورت نگرفته است.
وی وضعیت کیفی و ضریب تبدیل شالی به برنج سفید را امسال بسیار مطلوب ارزیابی کرد و توضیح داد : به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی به ویژه دمای مناسب ۲۷ تا ۳۳ درجه برای طلایی شدن خوشه های برنج ، درصد شکستگی نسبت به سال قبل بسیار کمتر شده است.
این کارشناس بازار برنج مازندران گفت : به نظر می رسد بر اساس اختلاف  قیمت برنج  کیفی طارم محلی با برنج وارداتی خارجی که با ارز نیمایی نیز انجام می شود ، امسال برنج تولیدی مازندران تا ۲۶ هزار تومان در هر کیلو گرم برسد
قربانی افزود : در حال حاضر قیمت برنج های خارجی در بازار ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان خرید و فروش می شود که اختلاف حدود ۱۰ هزار تومانی آن با برنج کیفی طارم محلی و هاشمی بسیار ناچیز است و به نظرم خریداران و مصرف کنندگان این تفاوت را درک خواهند کرد و بازار برنج مازندران هم با همین قیمت ها بر روی برنج نو بسته می شود.
وی در عین حال به بالا بودن هزنیه تولید بویژه نهاده های کشاورزی مانند کود و سم و کارمزد شالیکوبی ها اشاره کرد و گفت : اگرچه هنوز از سوی اتحادیه شالیکوبی داران نرخ کامزد اعلام رسمی نشده است ، اما به نظر می رسد تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته باشیم.
بر اساس پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال از حدود ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار زیر کشت استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شلتوک برداشت شود که ۸۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به عنوان متولی بخش کشاورزی استان چند روز پیش در مراسم رسمی آغاز برداشت برنج استان خطاب به شالیکاران گفته بود : به طور یقین با توجه به شرایط امروز اقتصاد کشور و هزینه های صورت گرفته ، شالیکاران محصولشان را با قیمت واقعی عرضه می کنند و امیدواریم  قیمت برنج در مسیر افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل قرار بگیرد.
شالیکاران شهرستان های فریدونکنار ، آمل ، بابل ، بابلسر و محمودآباد در مناطق غربی مازندران هم اکنون در حال برداشت محصول هستند.
 
(شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹) ۱۵:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها