پنج شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۴۲۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سفر وزیر جهاد کشاورزی به یزد

«کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی چهارشنبه شب وارد یزد و مورد استقبال محمدعلی طالبی استاندار و جمعی از مسوولان محلی و مدیران نهادهای وابسته به این وزارتخانه قرار گرفت .

قرار است امروز ( پنجشنبه ) با حضور وزیر جهاد کشاورزی طرح‌های بزرگی در حوزه این وزارت‌خانه از طریق ارتباط تصویری رییس جمهوری در سطح کشور  افتتاح ‌شود که از جمله این طرح ها مجتمع گلخانه‌ای کشت بدون خاک استان یزد در دهستان ارنان واقع در بخش مرکزی شهرستان مهریز است .
این  واحد گلخانه ای با ۱۵ هزار مترمربع مساحت با صرف ۲۵ میلیارد ریال توسط بخش‌خصوصی با حمایت دولت تدبیر و بامید ا اشتغالزایی ۱۵ نفر ایجاد شده است.
در این گلخانه سالانه حدود ۶۰۰ تن کاهو و کلم تولید که علاوه بر تامین نیاز  یزد به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌شود.
۱۰ درصد سطح زیرکشت گلخانه‌های کشور در استان یزد قرار دارد.
یزد رتبه نخست تولید گوشت بلدرچین و کبک و پرورش اسب اصیل عرب ، رتبه دوم تولید محصول گلخانه‌ای، جایگاه سوم تولید پسته، مقام چهارم تولید زردآلو و قیسی ، مقام پنجم تولید انار ، رتبه هشتم تولید خرما ، دهم تولید تخم مرغ و چهاردهم تولید شیر را دارد.
زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۵ هزار هکتار است که به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، 114 هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان ۶۹ درصد مربوط به باغ ها و ۳۱ درصد مربوط به زمین های زراعی است.
دهستان ارنان با ۵۰۰ نفر جمعیت در ۵۰ کیلومتری شهر مهریز قرار دارد و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.
همچنین ۱۴ خرداد ماه ۹۹ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد توسعه گلخانه‌های استاندارد را برای ایجاد اشتغال در استان مناسب ترین راهکار دانست و گفت: این واحدهای صنعتی، پاک و با ارزش است و با توسعه چنین فضاهای پربازده موافق هستیم و از گسترش آن نیز حمایت می کنیم.
محمد مهدی جوادیان زاده در نشست مشترک با مسوولان سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان با بیان اینکه یزد از نظر سطح زیرکشت دومین استان گلخانه ای کشور است، افزود: یکی از سیاست های لحاظ  شده بالا بردن میزان تولید در چنین فضاهای استاندارد و هیدروپونیک است.
وی تصریح کرد: این واحدها باید به سمت گلخانه های پیشرفته توسعه یابند و به گلخانه های هیدروپونیک که بازدهی محصول را چندین برابر و در مصرف آب صرفه جویی می شود تبدیل گردند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد احداث متعدد گلخانه ها در محل های نامناسب و استفاده از چاه های غیرمجاز را یکی از نگرانی های جدی در این مورد عنوان کرد و گفت: وجود گلخانه های غیراستاندارد و غیر مجوزدار باعث مصرف بی رویه آب شده است و آلودگی منابع آبی را در پی دارد . 
همچنین چهارم اردیبهشت ماه ۹۹ سید جمال سجادی پور رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفته بود: هدف از کشت محصول گلخانه ای افزایش کشت گیاهان کم آبخواه، ایجاد ارزش افزوده  بالا و ایجاد اشتغال بیشتر است که در حال حاضر ، ۲۲ درصد تولید خیارسبز گلخانه‌های ایران در یزد تولید می شود.
وی تصریح کرد: سال گذشته از هزار و ۸۴۳ هکتار سطح زیرکشت ، ۵۳۳ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف شد و حدود ۴۰۰ هزار تن ( ۶۰ درصد)  محصول به بازارهای روسیه و عراق و  کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شد.
وی با اشاره به لزوم اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از  تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت ها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه می شود ،  ترکیب کاشت محصول توصیه شده در استان بر اساس اولویت شامل خیارسبز ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل و انواع آلوئه وراست را رعایت کنند.
به گفته وی کشت « نشایی باز» از جمله سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است که می توان میزان بهره وری آب را بالا برد و در واقع یک ماه از دوره رشد گیاه تا ۴۰ روز را کم کرد و یا دوره مورد نظر را در محیط کوچک گلخانه در قالب کشت های نشایی توسعه داد .
 
(پنج شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها