چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۲۱:۱۲
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۵۴۱۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

پیش‌بینی افزایش ۸۰ هزار تنی برداشت شلتوک در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیش‌بینی کرد که امسال از حدود ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار زیر کشت استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شلتوک برداشت شود که ۸۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته است.

شالیکاران مازندران سال زراعی گذشته در کشت نخست و دوم در مجموع یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک برداشت کرده بودند.
عزیزالله شهیدی فر روز چهارشنبه در حاشیه آئین نخسیتن برداشت مکانیزه شالی مازندران افزایش حدود هفت درصدی تولید شلتوک در استان را  نتیجه فراوانی آب ، شرایط مساعد آب و هوایی و مهم تر از همه افزایش سطح مکانیزه کاشت و برداشت این محصول اعلام کرد.
وی وضعیت تولید و کیفیت شالی استان در سال جاری را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: امسال خوشبختانه وضعیت آب پشت سدها ، آب بندان ها و تدوام جریان آب در رودخانه های استان مطلوب بود و به همین دلیل هم همه شرایط برای کشت دوباره به ۲ روش نشای مجدد و پرورش دونوچ مهیا است و پیش بینی ما این است که دستکم برابر با ۱۰۵ هزار هکتار سال گذشته ، شاهد کشت دوم خواهیم بود.
شهیدی فر افزایش قابل توجه کشت نشا مکانیزه در سال جاری نسبت به سال گذشته را نتیجه حمایت همه جانبه دولت از برنجکاران استان دانست و توضیح داد : در سال زراعی جای با حمایت دولت ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ۳۰۰ دستگاه نشا کار جدید به کشاورزان پرداخت شد و نتیجه آن نیز افزایش سطح نشاکاری مکانیزه از ۵۵ هزار هکتار سال گذشته به یکصد هزار هکتار بوده است.
وی همچنین به ورود ۷۵۰ دستگاه کمباین جدید به ناوگان ماشین آلات کشاورزی استان در سال جاری اشاره کرد و افزود : با فعالیت بیش از پنج هزار و ۴۰۰ دستگاه کمباین ، ظرفیت برداشت مکانیزه شالی در استان امسال به صدردصد می رسد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که کاهش هزینه تولید با توسعه مکانیزاسیون و توجه به بازار برنج در مازندران مورد توجه است ،گفت : همسو با این رویکرد ، دولت علاوه بر تخصیص اعتبارات ویژه در ردیف مکانیزاسیون ، امسال به مقوله اصلاح بذر و همچنین پایانه صادراتی برنج همراه با ایجاد صنایع بسته بندی ، سورتینگ ، نگهداری و حمل و نقل  توجه ویژه ای کرده است.
وی تاکید کرد : با توجه به افزایش هزینه‌های کشت و کار از دستمزد نشاکار گرفته تا نهاده‌های کشاورزی در سال زراعی جدید ، شالیکاران توقع دارند دسترنجشان را با قیمت مناسب همگام با افزایش هزینه تولید به فروش برسانند.
شهیدی فر توضیح داد : به طور یقین با توجه به شرایط امروز اقتصاد کشور و هزینه های صورت گرفته ، شالیکاران محصولشان را با قیمت واقعی عرضه می کنند و امیدواریم  قیمت برنج در مسیر افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل قرار بگیرد.
نخستین برداشت مکانیزه برنج زودرس " طارم محلی " مازندران در سال زراعی جاری صبح امروز چهارشنبه به صورت محدود با رعایت مقولات بهداشتی با حضور معاون استاندار و مسئولان جهاد کشاورزی مازندران و چند تن از کشاورزان محلی در روستای " بالا میرکلا " از توابع بخش " گتاب " شهرستان بابل انجام شد.
 
(چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹) ۲۱:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها