چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۲۱:۰۶
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۵۴۱۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

برداشت برنج در مازندران به صورت رسمی آغاز شد

نخستین برداشت مکانیزه برنج زودرس " طارم محلی " مازندران در سال زراعی جاری صبح امروز چهارشنبه به صورت محدود با رعایت مقولات بهداشتی با حضور معاون استاندار و مسئولان جهاد کشاورزی مازندران و چند تن از کشاورزان محلی در روستای " بالا میرکلا " از توابع بخش " گتاب " شهرستان بابل انجام شد.

در این آیین محصول برنج حدود یک هکتاری از شالیزاری " حسین باباجانزاده "  کشاورزی که زمینش را با دستگاه نشاء کرده بود به وسیله کمباین مخصوص برداشت شد.
 
اگرچه برنج در شالیزارهای مازندران امسال به دلیل کرونا با تاخیر حدود ۱۰ روزه  به مرحله برداشت رسید ، اما شرایط مناسب سال آبی و همچنین توجه ویژه به مکانیزاسیون ، طبق اظهارات کارشناسان سال پر رونقی را نوید می دهد.
 
برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.
 
طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی امسال در سطح ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران، برنج کشت شد که حدود ۱۰۰هزار هکتار آن به صورت مکانیزه  نشاء شد.
 
نظارت بر بازار قیمت برنج مهمترین خواسته شالیکاران 
 
حسین باباجانزاده ، کشاورزی که امروز برنجش را با حضور مسئولان برداشت کرد ، در این مراسم به نمایندگی از شالیکاران مازندران سال زراعی جاری برنج را سالی بدون دغدغه تامین آب توصیف و وضعیت رویشی و خوشه دهی برنج امسال را نیز بی نظیر توصیف کرد و گفت : پس از برداشت و انجام شخم و شیار کشت دوباره نشاء را با دستگاه انجام می دهم.
 
وی با اظهار این که امسال دولت با پرداخت تسهیلات توجه ویژه ای به مکانیزاسیون برنجکاری کرده است، افزود : خوشبختانه با افزایش تعداد دستگاه های نشاکار ، مشکلات دسترسی به کارگران  بومی و غیر بومی در شرایط کرونایی و همچنین  پرداخت نقدی دستمزد نشا کاران نیز بسیار کم شده است .
 
این شالیکار بابلی تنها خواسته کشاورزان را توجه دولت به مقوله بازرگانی و قیمت محصول برنج عنوان کرد و بیان داشت : اگر چه مکانیزاسیون بخشی از هزینه های کشت و کار را کاهش داده است ، اما نهاده های کشاورزی از جمله سموم تا سه برابر قیمت سال گذشته خریداری و مصرف شده است.
 
وی توضیح داد: باید بپذیریم قیمت دیگر مایحتاج کشاورزان از جمله لوازم خانگی ، حبوبات، گوشت ، مرغ و لبنیات نیز امسال بسیار گران و قدرت خرید را به شدت کاهش داده است و در این وضعیت توقع داریم قیمت برنج نیز طبق تورم حداقل ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش بیابد و قیمت برنج کیفی طارم محلی کمتر از ۲۷ هزار تومان برای کشاورز به صرفه نیست.
 
کشاورزان شالیکار مازندران هنگام برداشت شالی در سال گذشته هر کیلوگرم برنج طارم هاشمی به عنوان کیفی ترین محصول شالیزارهای استان را به قیمت حداکثر ۱۹ هزار تومان به فروش رساندند و این مبلغ تقریباً تا اواخر ماه بهمن و اوایل ماه اسفند پایدار مانده بود، اما از اوایل سال جدید تا هفته پیش هر کیلوبرنج طارم محلی کیفی تا ۲۲ هزار تومان در شالیکوبی های استان خرید و فروش شد.
 
اگر چه اصل عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت بازار است ، اما با توجه به این که واردات برنج مورد نیاز کشور طبق مصوبه دولت باید با ارز نیمایی باشد، به نظر می رسد قیمت برنج تولید داخل واقعی شود.
 
دولت تدبیر و امید همسو با دغدغه های شالیکاران و در حمایت از محصولشان ارز نیمایی برای واردات برنج را تصویب کرد و کارشناسان بازار برنج معتقدند این مصوبه مانع کاهش قیمت تولیدات داخلی این محصول در سال جاری می‌شود. سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز اعلام کرد اگرچه هزینه تولید برنج امسال بسیار بالا رفته است ،اما شالیکاران نگران قیمت محصول خود نباشند.
 
در سال زراعی جاری همزمان با شیوع ویروس کرونا در مازندران دولت برای مقابله با شیوع این ویروس و جلوگیری از ابتلای کشاورزان و کارگران به بیماری کووید ۱۹ ، به توسعه کشت مکانیزه توجه جدی کرد به طوری که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان و بانک کشاورزی برای خرید ۳۰۰ دستگاه نشاکار جدید به کشاورزان تسهیلات پرداخت ‌شد و نتیحه آن افزایش ۴۰ هزار هکتاری نشاکاری نسبت به سال زراعی گذشته بود.
 
همچنین امسال با ورود ۷۵۰ دستگاه کمباین جدید برداشت برنج به شالیزارهای مازندران ، ظرفیت برداشت مکانیزه به  صد در صد رسیده است. هم اکنون طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران پنج هزار  و ۴۰۰ دستگاه کمباین مخصوص برداشت شالی در استان فعال شده است و کشاورزان بدون دغدغه می توانند کمباین را در اختیار بگیرند.
(چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹) ۲۱:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها