چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۵۴۰۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

نظارت بر بازار چه تاثیری بر قیمت کالاها دارد؟

سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: با بالا رفتن قیمت دلار، اجناس گران می‌شوند اما با پایین آمدن نرخ ارز، قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد.

احمدی معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در برنامه تیتر امشب در خصوص آسیب شناسی نظارت بر بازار تصریح کرد: سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی از فردا راه اندازی می شود و بر اساس آن  همه عملیات بازرسی و نظارت که در گذشته به صورت دستی انجام می شد، الکترونیکی خواهد شد . این اقدام به یکپارچه شدن بحث نظارت کمک می کند.
 
او در خصوص گرانی حبوبات و برنج گفت: در گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی به این نوع کالاها اختصاص داده می شد که اکنون برداشته شده  و تبدیل به نیمایی شده است.
 
احمدی در پاسخ به این سوال که بحث نظارت بر قیمت کالاها چه تاثیری دارد بیان کرد: مولفه های تشکیل دهنده قیمت کالا مختلف است که در قیمت گذاری همه آن‌ها احصا می شود. کالایی مثل حبوبات گران است اما با گران‌فروشی متفاوت است. حبوبات قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار ندارد. قیمت ۱۰۰ قلم کالا روزانه در سامانه ۱۲۴ ثبت می شود.
 
او ادامه داد: قیمت ها در بازار باید متعارف باشد و ما هستیم که با واحدهای متخلف برخورد کنیم.
 
معاون سازمان حمایت تصریح کرد: در بدترین شرایط تحریم ها قرار داریم و نرخ ارز در  قیمت مایحتاج عمومی تاثیرگذار است.
 
او بیان کرد: در ۳ ماه نخست سال ۴۱ پرونده  مربوط به افرادی که به تعهد ارزی عمل نکرده اند به ارزش ۹۷ میلیون دلار برای تعزیرات ارسال کرده ایم.

نظارت بر بازار دقیق و مناسب نیست
رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات در این خصوص تصریح کرد: در بحث فراوانی و وجود کالا در بازار مشکلی نداریم اما گران‌فروشی در برخی اقلام وجود دارد.
 
او افزود: دستگاه های تصميم گیر باید قبل از گران شدن کالاها، قیمت گذاری لازم داشته باشند و با نظارت  روند قیمت ها را در بازار کنترل کنند. به طور مثال در حوزه لبنیات، دیر اعلام کردن نرخ محصولات باعث سوء استفاده برخی شرکت ها و ضرر مصرف کننده‌ها شد.
 
رایگانی بیان کرد: طی چند ماه گذشته ستاد تنظیم بازار در بحث نرخ گذاری عملکرد بهتری داشته است. در حوزه مرغ مشکلات نهاده وجود داشته که با برطرف شدن  این موانع اکنون مرغ به نرخ مصوب نزدیک شده است.
 
سخنگوی سازمان تعزیرات در خصوص تاثیر نرخ از بر قیمت کالاها گفت: با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت اجناس بالا می رود اما با پایین آمدن آن، کالاها ارزان نمی شوند و این امر نشان می دهد نظارت لازم بر بازار وجود ندارد .
 
او ادامه داد: همه کالاها اتحادیه دارند و قیمت اجناس با رصد معمولی و پیگیری فاکتور خرید به راحتی قابل نظارت و پیگیری است.

۸۰ درصد نهاده مورد نیاز دامدار از بازار آزاد تامین می‌شود
 
در ادامه مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور تصریح کرد: مشخص نیست ارز ارزان به چه کسانی تعلق می گیرد و بالغ بر ۸۰ درصد نهاده ای که دامداران خریداری می کنند، با نرخ آزاد است.
 
او ادامه داد: تجار می گویند دولت مشکل تخصیص ارز دارد اما بانک مرکزی اعلام می کند ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده تخصیص می‌یابد. مرغدار و دامدار مجبور است نهاده را با نرخ آزاد تهیه کند چراکه در غیر این صورت دام و طیور از بین می رود.
 
مقدسی گفت: در ۴ ماهه اول سال متناسب با نیاز تولیدکنندگان نهاده وارد نشده است و نهاده ای که  با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده به صورت قطره چکانی به بازار عرضه می شود. دامدار ذرت را به قیمت ۳۱۰۰ تومان خریداری می کند در حالی که نرخ مصوب آن ۱۵۰۰ تومان است.
 
قیمت حبوبات ۴ برابر شده است
نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف با اشاره به برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی کالاها گفت: از اسفند تا کنون، قیمت بیشتر اقلام اساسی از جمله حبوبات ۴ برابر شده است.
 
او ادامه داد: کسبه در گرانی ها مقصر نیستند و فاکتور خرید دارند که ضرایب سود مشخص است. ما با همین فاکتورها بر بازار نظارت داریم.
 
نظارت بر بازار در شرایط افزایش نرخ ارز بی فایده است
جعفر قادری نماینده مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی گفت: نرخ کالاها در بازار تابعی از نرخ ارز است. تا زمانیکه تولید کننده کالا با نرخ ارز می تواند کالای خود را صادر کند دلیلی وجود ندارد تا کالا را در بازار داخلی به فروش برساند.
 
او ادامه داد: با نوسانات نرخ ارز کنترل قیمت ها و نظارت  بر بازار بی فایده است.
 
قادری تصریح کرد: اکنون از ارز ۴۲۰۰ تومانی خبری نیست دولت نمی تواند تولیدکننده را الزام به عرضه کالا با قیمت پایین کند. ابتدا باید متغیر کلیدی ارز را کنترل کرد.
(چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹) ۰۹:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها