سه شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۰
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۵۳۷۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

سیل به محصول برنج مازندرانی‌ها آسیب زد/ خسارت کشاورزان به موقع جبران شود

دبیر نظام صنفی کشاورزی مازندران با بیان اینکه سیل اخیر به محصول کشاورزی برخی از برنج‌کاران در این استان خسارت زده است، خواستار جبران این خسارت‌ها با کمک‌های دولتی شد.

 در روزهایی که گرما امان مردم در شهرهای مختلف را بریده و بارش چند قطره باران موجی از شادی به دنبال دارد، چند استان کشور ازجمله استان‌های شمالی درگیر سیل و آبگرفتگی بودند و حتی گزارش‌هایی مبنی بر جان باختن شهروندان در این استان‌ها بر اثر سیل مخابره شده است. مازندران ازجمله این استان‌هاست که علاوه‌ داشتن خسارت‌های جانی، سیل در آن به ویژه به کشاورزان خسارت وارد کرده است. جبران خسارت سیل در یکی دو سال اخیر که بارها شاهد وقوع این حادثه طبیعی در استان‌های مختلف کشور بوده‌ایم راضی کننده نبوده و کشاورزان می‌گویند در ارزیابی خسارت و پرداخت خسارت‌های ارزیابی شده کاستی‌هایی وجود داشته است.
 
محمدجواد خاکزاد رستمی (دبیر نظام صنفی کشاورزی مازندران) در گفتگو با ایلنا، درباره خسارت‌های سیل اخیر گفت: سیل به ویژه به زمین‌های کشاورزی در دهشهر خسارت زده و برنج‌کاران را متحمل زیان‌هایی کرده است.
 
او ادامه داد: البته پیش‌بینی‌های صورت گرفته و لایروبی و زهکشی کانال‌های آب باعث شد خسارت‌ها کمتر شود. با این وجود، محصول برنج کشاورزان در دهشهر خسارت دید.
 
دبیر نظام صنفی کشاورزی مازندران با اشاره به وضعیت معیشتی کشاورزان گفت: کشاورز یک سال زحمت می‌کشد و وقتی محصولش در زمان برداشت درگیر سیل یا بلای طبیعی دیگری می‌شود، ضرر اقتصادی زیادی می‌بیند و از نظر اقتصادی دچار مشکل می‌شود. لازم است ارزیابی درست و دقیقی از خسارت‌های وارد شده به برنج‌کاران صورت گیرد و زیان وارد آمده به آنها در اسرع وقت جبران شود.
 
خاکزاد رستمی درباره اینکه میزان خسارت وارد آمده به کشاورزان چه میزان بوده است، بیان کرد: هنوز ارزیابی دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است. خوشبختانه شاهد تخریب صددرصدی زمین‌ها نبودیم و بخشی از محصولات آسیب دیدند.
 
او درباره اینکه کشاورزان در استان‌های مختلف نسبت به جبران خسارت‌های ناشی از سیل شکایت‌هایی دارند، گفت: در مازندران نیز کشاورزانی که در سال‌های اخیر دچار سیل شده و محصولشان آسیب دیده است در این زمینه گله دارند. ارزیابی خسارت‌ها به درستی صورت نگرفته یا خسارت‌ها به موقع و تمام و کمال جبران نشده است. در اکثر مواقع وقتی حادثه‌ای طبیعی شبیه سیل رخ می‌دهد، دولت اولویت خود را جبران خسارت به افرادی معرفی می‌کند که خانه خود را از دست داده‌اند.
 
خاکزاد رستمی تصریح کرد: هرچند ساماندهی به سیل‌زدگان با تهیه مسکن مهم است، اما جبران خسارت سیل‌زدگان ازجمله کسانی که کسب‌وکار و محصولشان آسیب دیده نیز بسیار مهم است. انتظار داریم این‌بار خسارت کشاورزان دقیق ارزیابی و به موقع جبران شود. این مهم به ویژه با توجه به شرایط حساس شیوع کرونا که منجر به آسیب‌های مالی شده اهمیت دو چندان دارد.
(سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹) ۱۰:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها