شنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۵۳۲۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

جهاد کشاورزی مازندران نسبت به خطر کرم ساقه‌خوار برای کشت دوم برنج هشدار داد

خوشه‌های شالی کشت اول در مازندران این روزها در حالی به مرحله طلایی شدن و برداشت رسیده است که خطر گسترش تخم‌ریزی کرم ساقه‌خوار ، کشت دوم برنج را برای کشاورزانی که توجهی به توصیه‌های کارشناسان ندارند در همان مرحله خزانه‌گیری تهدید می‌کند.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران ، کشت نخست برنج در استان هفته جاری در بعضی مناطق به مرحله برداشت می رسد. کشت دوم برنج عمدتا در شالیزارهایی انجام می شود که برداشت محصول کشت نخست آن پیش از نیمه اول مرداد برداشت شود.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران ضمن هشدار به شالیکارانی که قصد کشت دوم را دارند ، از آنان خواست تا پیش از خزانه گیری نسبت به مبارزه اصولی با کرم ساقه خوار اقدام کنند.
عبدالرحمان زاغی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : بررسی های میدانی کارشناسان ما حاکی است که برخی از کشاورزان نسبت به خزانه گیری و بذرپاشی در حاشیه کشت اول اقدام کرده اند تا برای کشت دوم آماده شوند ولی باید توجه داشته باشند که خزانه اشان بشدت در معرض تهدید کرم ساقه خوار قرار دارد.
وی افزود : برای این که خزانه ها به تخم آفت کرم ساقه خوار آلوده نشوند ، لازم است کشاورزان با  ایجاد پوشش روی خزانه های رو باز ، آن را در برابربا آفت حفاظت کنند.
زاغی گفت : پوشش حفاظتی برای خزانه بهتر است با تورهای ضد حشره مانند پشه بند انجام شود چون این اقدام پیشگیرانه نقش موثری در جلوگیری از تخم ریزی کرم ساقه خوار در خزانه و کاهش آلودگی دارد.
وی نصب تله های نوری در حاشیه خزانه برای شکار پروانه ها قبل از تخم ریزی را هم برای کاهش آلودگی نشاءها بسیار  مثمر ثمر دانست و افزود : اقدام دیگری که کشاورزان باید انجام دهند ، وارسی نشاء هنگام انتقال به زمین اصلی برای امحاء دستجات تخم آفت یا حذف بوته های آلوده است .
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد : کشاورزانی که قصد کشت دوم را دارند حتما با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاه پزشکی برای اخذ اطلاعت فنی و زمان مناسب برای انجام مبارزه شیمیایی هم هماهنگی لازم را انجام دهند.
وی مدیریت آفت کرم ساقه خوار را نیازمند مبارزه تلفیقی دانست و گفت : مبارزه تلفیقی نه تنها باعث کاهش مصرف سموم می شود ، بلکه ضریب موفقیت را هم افزایش می دهد ضمن این که با کاهش هزینه برای کشاورز همراه خواهد بود.
بر اساس آمارسازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت برنج رفته است. برخی از کشاورزان که قصد کشت دوم برنج را دارند طی چند روز گذشته خزانه گیری را  برای تولید بوته نشاء مجدد آغاز کردند.
به اعتقاد کارشناسان موسسه تحقیقات برنج و حفظ نباتات مازندران ، سابقه بی‌توجهی کشاورزان در مدیریت خزانه‌گیری برای کشت دوم طی سال های گذشته سبب شد تا ضریب آسیب‌پذیری در اثر طغیان آفت کرم ساقه‌خوار برنج در استان چندین برابر شود.
عدم مدیریت علمی آفت کرم ساقه خوار پیش از کشت دوم سبب می شود تا نسل سوم و چهارم این آفت طغیان کنند ، وضعیتی که به اعتقاد کارشناسان کشاورزی حتی با مبارزه شیمیایی و سمپاشی های مکرر هم قابل کنترل نیست.
طی یک دهه اخیر کرم ساقه خوار نسل اول و دوم در کشت اول با عملی کردن توصیه های کارشناسان از جمله شخم زمستانه و از بین بردن علفهای هرز کنار مزرعه نه تنها به مرحله طغیان نمی رسد ، بلکه طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران حتی مصرف سم دیازینون و گرانوله نیز به شدت کاهش یافت ، اما با گسترش کشت دوم برنج نسل سوم و چهارم این آفت به دلیل بی توجهی در مدیریت خزانه گیری به مرحله طغیان می رسد.
بررسی های میدانی نشان می دهد که امسال با توجه به وضعیت ذخیره آب پشت سدها و آببندان ها و همچنین تداوم روان آب در رودخانه ها ، کشاورزان بیشتری در حال خزانه گیری برای کشت دوم در حاشیه شالیزارهای زیر کشت اول هستند و پیش بینی می شود که میزان کشت دوم بیشتر از سال های گذشته باشد.
تا پیش از این تاخیر دو هفته ای کشت نخست برنج در مازندران به خاطر شیوع کرونا این گمانه زنی را تقویت کرده بود که احتمالا میزان کشت دوم برنج در استان کاهش خواهد یافت.
سال گذشته طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران حدود ۱۰۵هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان به ۲ روش پرورش ساقه یا دونوچ و نشاء دوباره زیر کشت برنج رفته بود که به دلیل سرمای زودرس و طغیان کرم ساقه خوار نسل سوم  چهارم بسیاری از شالیکاران متضرر شدند.
 کشت دوم برنج به روش نشاء مجدد که همانند کشت اول نیازمند صرف هزینه های شخم و شیار، دستمزد نشاکاری، آبیاری و سمپاشی و دیگر کارهای ضروری برای نگهداری است؛طبق توصیه کارشناسان باید تا قبل از بیستم مرداد ماه نشاکاری شود.
 
(شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹) ۱۵:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها