شنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۸
سرویس : رستوران ها و کافه
کد خبر : ۹۵۳۰۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس رستوران ها و کافه

۲۵۰ رستوران تعطیل شد

رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران رستوران ها از جمله اماکن عمومی بودند که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور یا مجبور شدند تعطیل کنند یا اگر باز بودند مشتری آنها به شدت کاهش یافت.

امروز پای صحبت رئیس اتحادیه این صنف نشستیم تا از کم و کیف این موضوع بیشتر ما را مطلع کند. 
چه تعداد واحد رستوران و سلف سرویس در زیرمجموعه اتحادیه شما فعالیت می‌کنند؟
هم اکنون هزار رستوران در مناطق ۲ تا ۱۹ شهر تهران جزو اتحادیه ما هستند. نیمی از منطقه ۲،‌ منطقه یک و شهرری جزو اتحادیه رستوران‌داران تهران نیستند و مربوط به شهرری و شمیران هستند و اتحادیه خودشان را دارند.
 با شیوع ویروس کرونا رستوران‌های تهران تعطیل بودند. این تعطیلی چه زمانی شروع شد و تا چه موقع ادامه داشت؟
رستوران‌های تهران از اواخر دی ماه سال گذشته تا عیدفطر امسال یعنی اوایل خردادماه نیمه تعطیل بودند.
  بعد از بازگشایی رستوران‌ها میزان تقاضا چه مقدار کاهش داشت؟
بعد از این دوران در حدود ۲۰ درصد مراجعه‌کنندگان به رستوران کاهش یافت که عمده دلیل آن را می‌توان شیوع ویروس کرونا و هراس مردم از حضور در اماکن عمومی یا استفاده از غذای رستوران‌ها دانست. همچنین گران شدن اقلام غذایی و در نتیجه آن گران‌تر شدن غذای رستوران‌ها از جمله دیگر دلایل کاهش تقاضا بود.
  تعطیلی‌های کرونا چه تاثیر دیگری بر کسب و کار رستوران‌ها گذاشت؟
یکی از تبعات دیگر کرونا روی کسب و کار رستوران‌ها این بود که بسیاری از رستوران‌دارها در تهران به دلیل اینکه از لحاظ اقتصادی متضرر شدند و عملا هیچ مشتری نداشتند مجبور شدند رستوران خود را تعطیل کنند یا شغلشان را تغییر دهند. در همین دوره ۲۵ درصد از رستوران‌های تهران یا تعطیل شدند یا تغییر شغل دادند و مشاغلی مانند مشاور املاک را انتخاب کردند تا هم مالیات کمتری بدهند و هم سود بیشتری داشته باشند.
  هم اکنون وضعیت به چه شکل است؟
هم اکنون رستوران‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند منتها ملزم به این شده‌اند که امکانات بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. آخرین اخبار در مورد اینکه واحدها چگونه باید عمل کنند در سایت اتحادیه در اختیار رستوران‌ها قرار می‌گیرد. در همین ارتباط به آنها توصیه شده تا تعداد صندلی‌ها را برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کم کنند. همچنین نظارت‌هایی نیز برای رعایت نکات بهداشتی انجام می‌شود.
اخیرا در رسانه‌ها اعلام شد که رستوران‌ها در کنار واحدهای دیگری که جزو اماکن عمومی به حساب می‌آیند به دلیل اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا ملزم به تعطیلی مجدد هستند. این کار از چه زمانی عملی خواهد شد؟
متاسفانه هنوز هیچ بخشنامه‌ای به ما ابلاغ نشده است.
 
(شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹) ۰۸:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها