دوشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۵۱۸۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

فرآوری ماهیان استحصالی از تالاب بین‌المللی هامون آغاز شد

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) گفت: فرآوری و بسته بندی ماهیان استحصالی از تالاب بین‌المللی هامون با مشارکت بخش خصوصی و کشتارگاه صنعتی زابل آغاز شد.

عیسی میرانی ‌شاهرودی  اظهار داشت: با توجه به قطع آب ورودی به منطقه سیستان و به تبع آن آغاز خشک شدن رودخانه ها، نهرها و نهایتا دریاچه هامون و به دنبال پیش بینی احتمال بروز تلفات ماهیان گیر کرده در گودال ها، پشت سدها و بستر دریاچه، این اداره کل به منظور مدیریت این روال طبیعی نسبت به برنامه ریزی و هماهنگی های لازم به منظور جلوگیری از تلفات، کاهش مخاطرات و نیز بهره‌برداری صیادان از طریق صید ماهیان ماکول جهت مصرف، عملآوری،بسته بندی و صید بچه ماهیان غیر هرز جهت پرورش و نیز صید ماهیان هرز جهت تولید پودر ماهی اقدام کرده است.

 
وی گفت: از جمله اقدامات می توان به ساماندهی و تجهیز گروه‌های صیادی به خصوص در مناطق بحرانی، پیگیری برای شروع خط عمل آوری و بسته بندی ماهیان خوراکی و فعال سازی خط تولید پودر ماهی کشتارگاه زابل و همچنین هماهنگی با آبزی پروران جهت تامین بچه ماهی برای پرورش می‌توان اشاره کرد.
 
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس پیشبینی این اداره کل، رودخانه سیستان از تاریخ ۱۹ تیر و به دنبال قطع آب ورودی دچار چالش شده که بلافاصله فراخوان و ساماندهی تمامی گروه‌های صیادی انجام شد.
 
وی بیان کرد: فعال سازی خط عمل آوری بسته بندی ماهیان خوراکی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و فرصت صادرات به سایر نقاط کشور از افت شدید قیمت به علت افزایش میزان صید و اشباع بازار جلوگیری خواهد کرد.
 
شاهرودی گفت: در سال های قبل برای تبدیل ماهیان هرز صید شده به پودر ماهی، نیاز به انتقال ماهیان صید شده به دیگر نقاط کشور بود که با هماهنگی صورت گرفته با کشتارگاه زابل و فعال شدن خط تولید پودر ماهی، علاوه بر کاهش هزینه ها، امکان تولید پودر ماهی در داخل شهرستان فراهم شده است.
 
وی افزود: با پیگیری های اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان خط عمل آوری و بسته بندی ماهی در کشتارگاه زابل نیز برای نخستین بار کار خود را آغاز کرده است.
 
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات مستقر در زابل و چابهار است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای ساحلی) مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال هستند.
(دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹) ۰۹:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها