یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۱۴۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اینجا خربزه کاشتن دیگر توجیه ندارد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه گفت: با وجود مطلوب شدن نسبی شرایط آبی، اما تولید محصول خربزه در این شهرستان توجیه اقتصادی ندارد.

حسن شریفی  از آغاز برداشت محصول خربزه در ساوه خبر داد و افزود: سطح زیر کشت محصول خربزه امسال در این شهرستان افزون بر ۲۲۰  هکتار است و پیش بینی می‌شود، بیش از پنج هزار تن از این محصول در شهرستان ساوه برداشت شود.
 
وی ادامه داد: به طور میانگین از هر هکتار ۲۲ تن خربزه برداشت می‌شود و رقم زرد مشهدی از مهمترین ارقام خربزه در ساوه است. ارقام دیگری نظیر خربزه محلی، زرد ایوانکی و راک نیز در این شهرستان کشت و به شهرهای تهران، قم، همدان، کرج و اراک و ... ارسال می‌شود.
 
شریفی با اشاره به اینکه این محصول شیرین و خوش طعم برای حدود ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و دو هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کند، افزود: با این وجود کشت محصول خربزه در شهرستان ساوه مانند طالبی توجیه اقتصادی ندارد.
 
وی توضیح داد: بازار فروش و قیمت محصول تعیین کننده ارزش اقتصادی تولیدات کشاورزی است. برند طالبی ساوه در ایران مشهور و معروف است و به لحاظ ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که طالبی ساوه دارد، بازار خوبی برای عرضه این محصول شاخص ساوه ایجاد شده و حتی تولیدات طالبی سایر نقاط کشور توان رقابت با طالبی ساوه از لحاظ طعم، ماندگاری بالا و شیرینی ندارند.
 
مدیر جهادکشاورزی ساوه تصریح کرد: کشاورزان ساوجی در طول سال های متمادی با برخورداری از دانش و علم کافی در حوزه تولید طالبی، محصول با کیفیتی را تولید کرده و روانه بازار مصرف می‌کنند، اما از آنجاکه که استان‌هایی نظیر خراسان رضوی به عنوان کانون تولید خربزه با رقم مشهور خربزه مشهدی هستند، لذا شهرستان ساوه توان رقابت با قطب تولید خربزه کشور را ندارد.
 
وی تصریح کرد: از آنجاکه قیمت تولیدات کشاورزی تعیین کننده میزان کشت و تولید محصول است، لذا به دلیل تقارن عرضه محصول خربزه ساوه با خربزه نقاط دیگر کشور، محصول تولیدی ساوه با قیمتی پائین خریداری می شود، بر این اساس کشت این محصول توجیه اقتصادی ندارد و در سال های اخیر سطح زیر کشت خربزه تا دو برابر کاهش یافته و کشاورزان برای کشت طالبی انگیزه بیشتری دارند.
(یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹) ۱۰:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها